Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Verkiezingen en wegtransport: dit willen de politieke partijen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 16 min
location_on [xx]km
Volgende week zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Corona lijkt het belangrijkste thema, maar hoe wordt er bij de verschillende partijen eigenlijk gedacht over wegvervoer en transport? De een pleit voor minder asfalt, een ander wil terug naar 130 km/u en weer een ander wil verkeer en vervoer zwaarder belasten. De Nationale Transportgids is graag uw gids in wegtransportland en zet daarom de belangrijkste standpunten op een rij.

Voor dit overzicht keek de redactie van de Nationale Transportgids naar de partijen die op dit moment al zetels hebben in de Tweede Kamer. Partijen die geen standpunt over wegtransport hebben geformuleerd in hun verkiezingsprogramma staan onderaan vermeld.

CDA

  • Landelijk en regionaal pakken we knelpunten aan en zetten we in op innovatieve oplossingen om de doorstroming te vergroten en files tegen te gaan.
  • Op termijn een hervorming van de autobelasting, zodat ook elektrische auto’s gaan bijdragen aan de aanleg en onderhoud van wegen en spoorwegen, zonder stijging van het totaal aan autobelastingen.
  • Een strengere handhaving op hufterig verkeersgedrag en onveilige knelpunten waar veel ongelukken gebeuren.

D66

  • Elektrische auto’s moeten voor particulieren en tweedehands auto kopers aantrekkelijker worden, bijvoorbeeld door een tijdelijke aankoopsubsidie of garanties op de batterijen van tweedehands auto’s.
  • De belasting bij aanschaf van auto’s gaat ook voor bestelbusjes, motoren en oldtimers rekening houden met CO2-uitstoot.
  • De vrachtwagenheffing blijft zeker tot 2030 gelden. De opbrengsten worden teruggesluisd naar schone innovatie in de Nederlandse transportsector.

VVD

  • Investeren in vernieuwende initiatieven voor het wegvervoer, zodat de (stedelijke) logistiek niet belemmerd wordt en de (binnen)stad bereikbaar blijft.
  • Een eenduidige interpretatie van de Europese regels over rij- en rusttijden, zodat chauffeurs overal gelijk worden behandeld.
  • De mogelijkheid creëren voor het aanvragen van een persoonlijk kenteken. De kosten hiervan betaalt de aanvrager.

GroenLinks

  • Invoeren van intelligente snelheidsassistentie voor auto's en uiterlijk in 2025 stoppen met de verkoop van nieuwe fossiele brom- en snorfietsen.
  • Het voorkomen verspilling en onnodige ritjes van pakketbezorgers door verzendkosten verplicht door te laten berekenen en de werkelijke kosten voor retournering verplicht te maken.
  • Bouwen aan een landelijk dekkend netwerk van laadpalen en snellaadstations voor elektrische (vracht)auto’s.

ChristenUnie

  • Er komt een kilometerprijs voor personenauto’s met een lage basisprijs per kilometer aangevuld met een congestieheffing.
  • De kilometerheffing voor vrachtwagens gaat vanaf 2023 niet alleen gelden op snelwegen en provinciale wegen, maar op alle wegen.
  • Het stimuleren van de productie van groene waterstof (eventueel gekoppeld aan wind op zee), met het oog op vrachtververvoer, inclusief zwaar wegtransport.

Partij voor de Dieren

  • Binnensteden worden zoveel mogelijk autovrij. Parkeren kan buiten de stad. De maximum - snelheid in de bebouwde kom wordt 30 km per uur.
  • Je betaalt minder belasting als je minder autorijdt. Dat geldt niet voor mensen in dun - bevolkte gebieden die de auto vaker nodig hebben. In deze gebieden verbeteren we het openbaar vervoer.
  • In 2030 zijn ook bijna alle nieuwe bestelauto’s en vrachtauto’s elektrisch. Een klein deel rijdt op groene waterstof.

PVV

  • De eigen auto is belangrijk voor iedereen. Daarom moet autorijden betaalbaar blijven.
  • De PVV is tegen rekeningrijden.
  • Er moet blijvend worden geïnvesteerd in goede en veilige wegen. Nederland heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van goede infrastructuur en dat vindt de PVV belangrijk, ook in de toekomst.

DENK

  • Per direct weer 130 km/u invoeren als maximumsnelheid in Nederland.
  • Lastenverlichtingen voor de automobilist.
  • Er moeten vignetten komen voor auto’s uit het buitenland.

SP

  • De SP wil minder transport over de wereld door meer regionale productie.
  • We gaan investeren in het OV, ten koste van asfalt, en geven provincies de mogelijkheid eigen vervoersbedrijven op te richten en álle kernen in het gungebied te bedienen.
  • De Westerscheldetunnel in Zeeland wordt tolvrij.

Forum voor Democratie

  • De FvD wil de aanleg van de A8-A9 versnellen, de N35 een volwaardige A35 maken en een tolvrije Westerscheldetunnel.
  • Maximumsnelheid terug naar 130 km/h en waar verantwoord hoger, naar Duits model.
  • Handhaven op rij- en rusttijden en cabotageritten. Overlast langs de weg actief bestrijden.

SGP

  • De tarieven voor tachograafkaarten moeten omlaag. Het kan niet zo zijn dat onze transportbedrijven meer moeten betalen dan hun collega’s in het buitenland.
  • Het Europese verbod voor vrachtwagenchauffeurs om de wekelijkse rustperiode in de cabine door te brengen, geeft hen onvoldoende flexibiliteit. Het moet mogelijk worden om een keer in de maand op een beveiligde parkeerplaats met voorzieningen te staan.
  • In verschillende Europese landen rijdt er geen vrachtverkeer op zondag. Dat willen we in Nederland met het oog op de zondagsrust ook.

PvdA

  • De Europese norm voor auto’s worden aangescherpt. In 2025 worden alleen nog emissieloze nieuwe personenauto’s, motoren, bromfietsen en scooters verkocht. Verduurzaming van mobiliteit is cruciaal in de energietransitie en normering is hiervoor het beste middel.
  • De PvdA wil autodelen stimuleren. Zo dalen de kosten en gaan we tegen dat mensen niet daar kunnen komen waar ze willen, omdat ze het geld er niet voor hebben.
  • Elektrisch rijden moet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. Dat kan door een combinatie van investeringen en verbreding van fiscale regelingen.

Van de huidige partijen met zetels in de Tweede Kamer heeft alleen 50PLUS geen standpunt over wegtransport geformuleerd in het verkiezingsprogramma.Ben je er nog niet over uit op welke partij je wilt stemmen in de Tweede Kamerverkiezingen? Vul dan de StemWijzer of het Kieskompas in.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Verkiezingsprogramma’s politieke partijen

15 mei '24 (13:15)

Lang pinksterweekend: vrijdag veel files verwacht

Mensen die vrijdagmiddag de weg op gaan moeten rekening houden met veel files omdat het lange pinksterweekend dan start, meldt de ANWB. Veel mensen gaan voor het lange weekend naar een camping of vakantiepark. Ook op maandag, tweede pinksterdag, kan het druk worden op de weg omdat vakantiegangers dan weer naar huis gaan.

14 mei '24 (14:15)

Zesde en laatste pomp van het nieuwe gemaal Afsluitdijk succesvol geplaatst

De zesde en laatste grote pomp van het nieuwe gemaal in de Afsluitdijk bij Den Oever is dinsdag succesvol geplaatst, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. De operatie begon op 3 mei.

14 mei '24 ( 7:09)

Werkzaamheden aan gemaal Terwolde: Bandijk circa twee jaar afgesloten

Vanaf 21 mei 2024 wordt de Bandijk vanwege ingrijpende werkzaamheden aan het gemaal Terwolde afgesloten voor al het verkeer. De afsluiting van de Bandijk duurt tot halverwege 2026. Daarover bericht de gemeente Voorst.

14 mei '24 ( 6:55)

Zuilense Ring (N230): stiller asfalt en lagere snelheid

De Zuilense Ring (N230) krijgt in de loop van 2025 een lagere maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Nu is het de enige Utrechtse provinciale weg waar het verkeer 100 kilometer per uur mag rijden. Daarover bericht de provincie Utrecht.

14 mei '24 ( 6:40)

Aandacht van Arriva voor 200-jarig jubileum KNRM

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij bestaat in 2024 tweehonderd jaar. Vervoerder Arriva werkt samen met de KNRM en besteedt aandacht aan dit jubileum en aan het belang van de KNRM en haar vijftienhonderd vrijwilligers. Dat meldt Arriva.

13 mei '24 (14:00)

Protesterend XR kondigt nieuwe wegblokkade in Haarlem aan

Voor het Noord-Hollandse provinciehuis in Haarlem houden ongeveer tien activisten van Extinction Rebellion (XR) een lawaaiprotest in verband met Tata Steel. Zij kondigen aan op vrijdag 7 juni opnieuw een stukje van de N205 voor het provinciehuis te blokkeren.

10 mei '24 (14:28)

Spijkenisserbrug zaterdag weer open: drie dagen sneller dan gepland

Het asfaltonderhoud aan de Spijkenisserbrug is sneller verlopen dan de verwachting was. Zaterdag 11 mei 2024 gaat de brug om 09.00 uur weer open voor wegverkeer. Dat is drie dagen eerder dan de planning was. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

10 mei '24 ( 9:31)

Meer reizigers en bussen in Zuid-Holland

Na een terugval in coronatijd herstelt het aantal reizigers in het openbaar vervoer in Zuid-Holland zich. Vanaf zondag 12 mei 2024 komen er gemiddeld tweehonderd ritten per dag bij in de dienstregeling van bussen in Leiden, Gouda, Alphen aan den Rijn en omliggende gebieden. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

10 mei '24 ( 7:15)

Parkeervergunning in twee op drie gemeenten duurder dan in 2021

Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daar vaak meer voor dan een paar jaar geleden. In zes van de tien gemeenten met een parkeervergunninggebied zijn de kosten sinds 2021 gestegen. De prijs van een parkeervergunning verschilt sterk per gemeente.

09 mei '24 (10:50)

Fryske Marren eerste Friese gemeente met Arriva Meedoen Pas

Inwoners van de gemeente De Fryske Marren met een laag inkomen kunnen van 1 april tot en met 31 december 2024 gratis reizen met het openbaar vervoer. De Fryske Marren is de eerste Friese gemeente met de Meedoen Pas van Arriva. Daarover bericht Arriva.