Transportmuseum verwerft iconische TEE-trein uit 1957

Het Nederlands Transport Museum (NTM) heeft het eigendom van - en de zorg voor de TEE-trein, de Nederlandse Trans Europ Express, overgenomen van de Stichting TEE Nederland. Het NTM ziet het als een mooie uitdaging om de trein te bewaren als icoon voor internationaal reizigersvervoer in het licht van de Europese samenwerking. Dit meldt het NTM.

Het museum wil de trein veiligstellen, samen met vele liefhebbers en organisaties uit de historische spoorwereld. ‘Samen-sterk’ is het devies: verschillende stichtingen en particulieren helpen reeds mee.

Snelle en luxe treinen

Oud-NS-directeur Den Hollander nam in de jaren ’50 het initiatief voor een internationaal netwerk van snelle en luxe treinen om zeventig grote Europese steden met elkaar te verbinden. Hierbij besloten de Nederlandse en de Zwitserse spoorwegen met elkaar samen te werken voor de verbinding Amsterdam – Zürich. De trein was z’n tijd ver vooruit: volledig eerste klas en airconditioning.

In 1957 kwam de trein in dienst en tot 1974 heeft de trein als TEE-trein gereden. In grote luxe konden ruim honderd mensen een adembenemende reis maken door Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. In 1977 werden de overgebleven TEE-treinen naar Canada verkocht. Twintig jaar later kocht een Zwitserse stichting de resterende bakken om er nostalgische ritten mee gaan maken. Het plan stierf helaas een stille dood. In 2006 nam de Stichting TEE Nederland de trein over en bracht hem terug naar Nederland.

Restauratie

Het museum pakt dit hele grote project stap-voor-stap aan: éérst wil het museum de trein transporteren naar een plek waar die veilig, hopelijk overdekt, staat. Vervolgens wil het museum de verdere achteruitgang stoppen en proberen de trein te conserveren. Verder plannen worden bekend gemaakt als het museum een goed beeld heeft van de (kosten van) de restauratie.

Door: Nationale Transportgids