Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland
Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

In de voorjaarsnota die het demissionaire kabinet maandag presenteerde, staat dat uit de klimaatfondsmiddelen 98 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor de elektrificatie van deze twee dieselspoorlijnen. "Fantastisch nieuws voor de inwoners van Overijssel (en Gelderland)", schrijft de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema (mobiliteit, GroenLinks) op X.

Koerswijziging

Amper een jaar geleden kreeg Overijssel nog de boodschap dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door "een koerswijziging" voorlopig geen geld zou hebben om bij te dragen aan het vervangen van de dieseltreinen op beide lijnen. De provincie, die al jaren met ProRail en het Rijk werkt aan de plannen, voelde zich in de steek gelaten. Overijssel besloot eind vorig jaar om zelf 2,7 miljoen euro vrij te maken om in ieder geval de plannen voor de lijn Almelo-Hardenberg te laten uitwerken.

Verduurzamen

De provincie hoopte dat het Rijk alsnog in financieel opzicht wilde bijspringen voor de realisatie. Voor het spoor tussen de Gelderse plaats Zutphen en Oldenzaal heeft Overijssel ook de provincie Gelderland nodig. Het elektrificeren van beide lijnen kost naar schatting meer dan 200 miljoen euro. Het Rijk heeft nu alsnog toegezegd maximaal 98 miljoen euro bij te dragen.

"Zo verduurzamen we het spoor en maken we het klaar voor de toekomst", aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat. Dieseltreinen stoten volgens haar veel CO2 en stikstof uit. Elektrische treinen zijn duurzamer, stiller en zorgen voor minder overlast door trillingen, aldus Heijnen. "Alleen maar voordelen dus voor de reiziger en de omgeving."

Veertien trajecten

Als deze projecten zijn afgerond, heeft Nederland volgens het ministerie nog veertien trajecten (van in totaal iets meer dan 400 kilometer) waar dieseltreinen rijden.

11 september '24 (11:30)

NS: treinen rijden weer normaal

De dienstregeling van de NS is "inmiddels volledig opgestart", laat de vervoerder weten. De treinen rijden weer normaal.

11 september '24 ( 8:30)

Staking openbaar vervoer: NS start dienstregeling op maar lang niet alles rijdt

De landelijke ov-staking is sinds 08.00 uur voorbij, maar het duurt nog even voordat alle treinen weer rijden zoals gepland. Een woordvoerster van de NS laat weten dat de dienstregeling zojuist weer is opgestart. "Dat gebeurt in stapjes", zegt ze. "De eerste treinen gaan het komende uur weer rijden." Om hoeveel treinen het precies gaat, is niet bekend.

11 september '24 ( 8:00)

Sprinters tussen Amsterdam en Schiphol beginnen drukker te worden

De Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Schiphol beginnen wat drukker te worden, zo zien verslaggevers ter plaatse. Dit beeld wordt ook bevestigd door een conducteur die sinds 04.00 uur werkt. De trein van 07.31 van Amsterdam richting de luchthaven zit vrijwel helemaal vol, zo goed als alle zitplaatsen zijn bezet.

09 september '24 (18:00)

Eerste rit hyperloop in testcentrum Veendam

Een model van een hyperloop heeft maandag een testrit gemaakt op een speciaal ontwikkelde baan in Veendam. Ontwikkelaar Hardt spreekt van een grote stap in de ontwikkeling van de technologie.

09 september '24 ( 7:45)

Met speciale clubtrein naar optredens Amsterdam Dance Event

Bezoekers kunnen tijdens de komende editie van het Amsterdam Dance Event (ADE) ook naar optredens in een speciale trein. De 50HERTZ Club Train maakt acht ritten op 18, 19 en 20 oktober en rijdt vanaf Amsterdam CS door het land.

04 september '24 (14:45)

Gezochte man in zaak dood treinschoonmaker meldt zich bij politie

De man die door de politie gezocht werd omdat hij mogelijk betrokken zou zijn bij de onwelwording van twee treinschoonmakers in juli, heeft zich gemeld bij de politie. De schoonmakers werden na hun werk op een NS-terrein bij Utrecht Centraal onwel nadat ze een onbekende drank hadden gedronken. Een van hen, een 49-jarige man uit Amsterdam, overleed een dag later.

03 september '24 (12:15)

ProRail vindt manier om weer stroom op havenspoorlijn te krijgen

Technici van spoorbeheerder ProRail hebben een manier gevonden om weer stroom te krijgen op de havenspoorlijn naar de Maasvlakte. "Na anderhalf uur starten we het elektrische treingoederenverkeer weer op", liet ProRail weten op X.

03 september '24 (11:45)

Geen metro's van en naar Hoek van Holland door storing

Tussen de stations Steendijkpolder in Maassluis en Hoek van Holland rijden geen metro's door een storing, meldt vervoerder RET. Reizigers van en naar Hoek van Holland kunnen gebruikmaken van bussen, zegt een woordvoerder.

03 september '24 ( 8:58)

Open Monumentendag: monumentale stations en treinen beleven

Dit jaar is 'Routes, netwerken en verbindingen' het thema van de Open Monumentendag in het weekend van 14 en 15 september 2024. Een thema dat ook NS aanspreekt. Daarom werkt de reizigersvervoerder samen met het grootste culturele evenement van Nederland. Dat meldt NS.

30 augustus '24 ( 8:39)

#posifiets-maand voor fijne stations

NS, spoorwegbeheerder ProRail en gemeenten zetten op 25 stations reizigers in het zonnetje die kiezen voor de combinatie van fiets en openbaar vervoer. Ook wordt extra aandacht gevraagd voor het parkeren van fietsen. Deze gezamenlijke inspanning, bekend als de #posifiets-maand, heeft als doel om de stationsomgeving netjes, prettig en toegankelijk te houden voor iedereen. Dat meldt NS.