Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland
Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

In de voorjaarsnota die het demissionaire kabinet maandag presenteerde, staat dat uit de klimaatfondsmiddelen 98 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor de elektrificatie van deze twee dieselspoorlijnen. "Fantastisch nieuws voor de inwoners van Overijssel (en Gelderland)", schrijft de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema (mobiliteit, GroenLinks) op X.

Koerswijziging

Amper een jaar geleden kreeg Overijssel nog de boodschap dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door "een koerswijziging" voorlopig geen geld zou hebben om bij te dragen aan het vervangen van de dieseltreinen op beide lijnen. De provincie, die al jaren met ProRail en het Rijk werkt aan de plannen, voelde zich in de steek gelaten. Overijssel besloot eind vorig jaar om zelf 2,7 miljoen euro vrij te maken om in ieder geval de plannen voor de lijn Almelo-Hardenberg te laten uitwerken.

Verduurzamen

De provincie hoopte dat het Rijk alsnog in financieel opzicht wilde bijspringen voor de realisatie. Voor het spoor tussen de Gelderse plaats Zutphen en Oldenzaal heeft Overijssel ook de provincie Gelderland nodig. Het elektrificeren van beide lijnen kost naar schatting meer dan 200 miljoen euro. Het Rijk heeft nu alsnog toegezegd maximaal 98 miljoen euro bij te dragen.

"Zo verduurzamen we het spoor en maken we het klaar voor de toekomst", aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat. Dieseltreinen stoten volgens haar veel CO2 en stikstof uit. Elektrische treinen zijn duurzamer, stiller en zorgen voor minder overlast door trillingen, aldus Heijnen. "Alleen maar voordelen dus voor de reiziger en de omgeving."

Veertien trajecten

Als deze projecten zijn afgerond, heeft Nederland volgens het ministerie nog veertien trajecten (van in totaal iets meer dan 400 kilometer) waar dieseltreinen rijden.

09 juli '25 (15:20)

Ruim honderdduizend reiskostenclaims na NS-staking: oordeel duurt langer

De NS heeft meer dan 100.000 aanvragen ontvangen van mensen die een vergoeding willen voor de reiskosten die ze moesten maken toen het treinverkeer onlangs stillag door stakingen. In een mail aan gedupeerden meldt de spoorvervoerder dat de behandeling van aanvragen hierdoor langer kan duren. Normaal gebeurt dat binnen vier weken, maar de NS heeft iets meer tijd nodig om elke aanvraag "met zorg" te behandelen.

09 juli '25 (15:19)

Treinreizigers weten binnenkort of ze last van stakingen krijgen

Voor treinreizigers en de NS breken spannende dagen aan. De komende dagen weten vakbonden VVMC, FNV en CNV of hun leden instemmen met het eindbod van de spoorwegmaatschappij voor een nieuwe cao. Als ze de voorstellen van de NS afwijzen, is de kans groot dat personeel met stakingen het treinverkeer opnieuw platlegt.

09 juli '25 (14:42)

Eerste stap ERTMS Noordelijke Lijnen

De aanleg van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS op de Noordelijke lijnen op twee Friese stukken spoor is gegund aan twee bedrijven: Strukton voor het baanvak Leeuwarden-Harlingen Haven en BAM voor de werkzaamheden op het baanvak Leeuwarden-Stavoren. De aanbesteding is opgedeeld in twee baanvakken, zodat verschillende aannemers de kans krijgen om ervaring op te doen met ERTMS. Dat meldt ProRail.

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.