Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland
Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

In de voorjaarsnota die het demissionaire kabinet maandag presenteerde, staat dat uit de klimaatfondsmiddelen 98 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor de elektrificatie van deze twee dieselspoorlijnen. "Fantastisch nieuws voor de inwoners van Overijssel (en Gelderland)", schrijft de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema (mobiliteit, GroenLinks) op X.

Koerswijziging

Amper een jaar geleden kreeg Overijssel nog de boodschap dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door "een koerswijziging" voorlopig geen geld zou hebben om bij te dragen aan het vervangen van de dieseltreinen op beide lijnen. De provincie, die al jaren met ProRail en het Rijk werkt aan de plannen, voelde zich in de steek gelaten. Overijssel besloot eind vorig jaar om zelf 2,7 miljoen euro vrij te maken om in ieder geval de plannen voor de lijn Almelo-Hardenberg te laten uitwerken.

Verduurzamen

De provincie hoopte dat het Rijk alsnog in financieel opzicht wilde bijspringen voor de realisatie. Voor het spoor tussen de Gelderse plaats Zutphen en Oldenzaal heeft Overijssel ook de provincie Gelderland nodig. Het elektrificeren van beide lijnen kost naar schatting meer dan 200 miljoen euro. Het Rijk heeft nu alsnog toegezegd maximaal 98 miljoen euro bij te dragen.

"Zo verduurzamen we het spoor en maken we het klaar voor de toekomst", aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat. Dieseltreinen stoten volgens haar veel CO2 en stikstof uit. Elektrische treinen zijn duurzamer, stiller en zorgen voor minder overlast door trillingen, aldus Heijnen. "Alleen maar voordelen dus voor de reiziger en de omgeving."

Veertien trajecten

Als deze projecten zijn afgerond, heeft Nederland volgens het ministerie nog veertien trajecten (van in totaal iets meer dan 400 kilometer) waar dieseltreinen rijden.

08 mei '25 (15:33)

Vakbond dreigt met stakingen bij NS na klappen cao-overleg

FNV dreigt met stakingen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). De onderhandelingen over een nieuwe cao voor werknemers van NS zijn geklapt, meldt de vakbond. Na negen onderhandelingsrondes zijn het spoorbedrijf en de bond het niet eens geworden, waardoor FNV het nu "waarschijnlijk" acht dat er stakingen volgen.

08 mei '25 ( 8:34)

Onlinebijeenkomst over parkeerplaats nieuwe treinen MerwedeLingelijn

Dinsdag 3 juni 2025 praat spoorwegbeheerder ProRail belangstellenden bij over de mogelijke locaties voor het parkeren en schoonmaken van nieuwe treinen op de MerwedeLingelijn, het spoor tussen Dordrecht en Geldermalsen. Dat meldt ProRail.

07 mei '25 (23:12)

Treinverkeer Utrecht-Den Bosch rijdt weer normaal na seinstoring

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Bosch rijdt vanaf 21.00 uur weer volgens dienstregeling, melden ProRail en de NS. Op het traject was sinds woensdagmiddag omstreeks 14.30 uur geen treinverkeer mogelijk door een seinstoring tussen de stations Houten-Castellum en Geldermalsen.

07 mei '25 (10:42)

Vrouw uit Heiloo overleden na aanrijding met trein bij spoorwegovergang

Een 60-jarige vrouw uit Heiloo is dinsdagavond 6 mei overleden na een aanrijding met een trein. De trein sleurde de vrouw mee en dat overleefde ze niet. Volgens de politie gaat het om een noodlottig ongeval. Dat meldt NH Nieuws.

05 mei '25 (14:03)

Treinverkeer in de Randstad kampte maandagochtend met problemen

Op meerdere trajecten in de Randstad reden maandagochtend geen of minder treinen. Aan het begin van de middag waren de meeste problemen grotendeels opgelost.

02 mei '25 (13:16)

Amsterdam CS deels dicht geweest na steekpartij: verdachte gepakt

Het Centraal Station in Amsterdam is vrijdagochtend vroeg deels afgesloten geweest na een steekincident.

02 mei '25 ( 9:49)

Zestien dagen werk aan het spoor tussen Zwolle en Nijverdal

Van zaterdag 10 mei tot maandagochtend 26 mei 2025 wordt tussen Zwolle en Nijverdal 24 uur per dag gewerkt aan het spoor. De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer. Dat meldt ProRail.

01 mei '25 (11:17)

Alle treinen in Nederland staan tijdens dodenherdenking stil

Alle treinen in Nederland staan tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei vanaf 20.00 uur twee minuten stil. Dit geldt ook voor bussen, metro's, trams en veerponten van stadsvervoerders in onder meer Rotterdam en Amsterdam. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) meldt dat het vliegverkeer wordt aangepast rond de dodenherdenking.

01 mei '25 ( 8:47)

Meerdere problemen op het spoor

Tussen de treinstations Schiphol Airport en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden donderdagochtend tot ongeveer 08.30 uur geen treinen, meldt de NS. De oorzaak is een kapotte trein. Ook elders op het spoor zijn verstoringen.

01 mei '25 ( 8:26)

Paar dagen geen treinen tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

Van woensdag 30 april tot en met zaterdag 3 mei 2025 verbetert ProRail het spoor tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem. Daarom kunnen in die periode geen treinen rijden op dit traject. Dat meldt NS.