Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland
Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

In de voorjaarsnota die het demissionaire kabinet maandag presenteerde, staat dat uit de klimaatfondsmiddelen 98 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor de elektrificatie van deze twee dieselspoorlijnen. "Fantastisch nieuws voor de inwoners van Overijssel (en Gelderland)", schrijft de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema (mobiliteit, GroenLinks) op X.

Koerswijziging

Amper een jaar geleden kreeg Overijssel nog de boodschap dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door "een koerswijziging" voorlopig geen geld zou hebben om bij te dragen aan het vervangen van de dieseltreinen op beide lijnen. De provincie, die al jaren met ProRail en het Rijk werkt aan de plannen, voelde zich in de steek gelaten. Overijssel besloot eind vorig jaar om zelf 2,7 miljoen euro vrij te maken om in ieder geval de plannen voor de lijn Almelo-Hardenberg te laten uitwerken.

Verduurzamen

De provincie hoopte dat het Rijk alsnog in financieel opzicht wilde bijspringen voor de realisatie. Voor het spoor tussen de Gelderse plaats Zutphen en Oldenzaal heeft Overijssel ook de provincie Gelderland nodig. Het elektrificeren van beide lijnen kost naar schatting meer dan 200 miljoen euro. Het Rijk heeft nu alsnog toegezegd maximaal 98 miljoen euro bij te dragen.

"Zo verduurzamen we het spoor en maken we het klaar voor de toekomst", aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat. Dieseltreinen stoten volgens haar veel CO2 en stikstof uit. Elektrische treinen zijn duurzamer, stiller en zorgen voor minder overlast door trillingen, aldus Heijnen. "Alleen maar voordelen dus voor de reiziger en de omgeving."

Veertien trajecten

Als deze projecten zijn afgerond, heeft Nederland volgens het ministerie nog veertien trajecten (van in totaal iets meer dan 400 kilometer) waar dieseltreinen rijden.

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.