Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

De eerste maanden van dit jaar beloven weinig goeds. De prestaties waren zo onder de maat dat ProRail een boete kan verwachten als ze niet snel verbeteren. Op dit moment is de spoorbeheerder "druk bezig om vast te stellen welke maatregelen nodig zijn".

ProRail erkent dat de prestaties zowel vorig jaar als dit jaar achterblijven. "Wij vinden dit heel vervelend voor de reizigers. Zij moeten kunnen rekenen op een betrouwbare dienst. Dat moet anders en daarom voeren we sinds begin 2024 met prioriteit verbetermaatregelen door." Maart en begin april laten volgens het bedrijf al de eerste voorzichtige verbeteringen in de reizigerspunctualiteit zien.

Meer werk dan ooit

Uit het jaarverslag blijkt dat ProRail vorig jaar meer werk dan ooit heeft laten uitvoeren. Zo is gewerkt aan onder meer het opheffen van onbeveiligde spoorwegovergangen, het reduceren van geluid rond het spoor en een duurzame bedrijfsvoering.

In 2024 moeten meer dan vierhonderd projecten worden uitgevoerd op het spoor. Het spoornetwerk dateert grotendeels van vlak na de Tweede Wereldoorlog en heeft volgens ProRail-topman Voppen dringend groot onderhoud nodig. "Tegelijkertijd willen we het spoornetwerk uitbreiden voor meer en beter treinverkeer."

Snelheidsbeperkingen

Een belangrijke oorzaak van storingen op het spoor zijn tijdelijke snelheidsbeperkingen die van kracht worden als op het spoor defecten zijn aangetroffen. "We streven er dan naar om deze reparaties versneld uit te voeren. Als dat niet kan, overleggen we met de vervoerder of we de snelheidsbeperkingen tijdelijk opnemen in de dienstregeling." Voor juni van dit jaar staan er weer twee van deze snelheidsbeperkingen gepland op het hoofdrailnet.

In de eerste maanden van 2024 nam ook het aantal storingen toe door incidenten waar ProRail geen invloed op had, zoals verkeersongelukken, spoorlopers of dieren op het spoor. ProRail onderzoekt wat hiervan de oorzaak is en overweegt meer flitscamera's te plaatsen.

Boete

Het aantal ernstige storingen in de eerste maanden van dit jaar liep op tot 156. Voor 2024 is afgesproken dat op jaarbasis niet meer dan 520 van dit soort storingen mogen voorkomen, anders dreigt een boete.

De Tweede Kamer wil nog voor de zomer weten hoe de prestaties op het spoor verbeterd kunnen worden. ProRail voert daarover momenteel gesprekken met de NS.

30 april '24 (11:30)

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig laten rijden op hernieuwbare energie. In Nederland is dit al sinds 2017 het geval. Over zes jaar moeten alle hogesnelheidstreinen die Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met elkaar verbinden, op duurzame energie rijden.

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.