Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS boekte afgelopen halfjaar weer miljoenenverlies door corona

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De Nederlandse Spoorwegen (NS) worden nog steeds zwaar getroffen door de coronacrisis en schrijven over het afgelopen halfjaar opnieuw een miljoenenverlies in de boeken. Het aantal reizigers is nog altijd veel lager dan voor de coronapandemie. Ook eerdere inschattingen van de vervoerder vielen tegen door de lockdownmaatregelen die in december werden ingevoerd en maandenlang doorliepen in 2021. De NS vervoerde 35 procent van het aantal passagiers ten opzichte van voor de uitbraak van het virus.

De vervoerder kwam over het afgelopen halfjaar uit op een negatief onderliggend resultaat van 600 miljoen euro. Dat bedrag is exclusief steun van de Nederlandse overheid en een eenmalige meevaller in het Verenigd Koninkrijk. Daardoor bleef het nettoverlies uiteindelijk beperkt tot 25 miljoen euro, tegen een min van 186 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

In mei vorig jaar maakte de NS bekend dat het de komende jaren 4,7 miljard euro aan inkomsten zou mislopen. Op dit moment staat de teller al op 2,4 miljard euro minder inkomsten."Dit onderstreept nog eens de noodzaak van de beschikbaarheidsvergoeding die NS van het Rijk ontvangt en het besparingsprogramma dat NS vorig jaar zelf startte", aldus het vervoersbedrijf. De beschikbaarheidsvergoeding bedroeg voor het afgelopen halfjaar 595 miljoen euro.

Sociaal-recreatieve reizigers

President-directeur Marjan Rintel van de NS is blij dat haar bedrijf in ieder geval tot 1 september 2022 kan rekenen op het financieel vangnet van de overheid. "Voor de gehele ov-sector is het belangrijk dat deze lijn naar 2023 wordt doorgetrokken", zegt zij.

Het eerste herstel van de reizigersaantallen komt volgens de NS vooral door de sociaal-recreatieve reizigers. De vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn onzeker. De vervoerder rekent op een licht herstel, omdat studenten weer gaan reizen en het aantal sociaal-recreatieve reizigers naar verwachting verder groeit. Het bedrijf denkt dat het woon-werkverkeer nog achter zal blijven.

Spits

Door de coronacrisis ontbrak de dagelijkse ochtend- en avondspits. Daardoor had de afgelopen periode nagenoeg iedereen een zitplaats tijdens die momenten waarop het normaal gesproken erg druk is in de trein. Ook reden de treinen vaker op tijd. Van de treinreizigers kwam 95,2 procent op tijd bij de eindbestemming aan, tegen 93,5 procent vorig jaar.

De NS startte begin juli met een flinke herstructurering bij zijn Duitse dochter Abellio. Dat is nodig omdat anders verliezen dreigden van 30 miljoen tot 50 miljoen euro per jaar. Abellio kampt met financiële problemen door onder meer hogere personeelskosten en een reeks boetes die het bedrijf moet betalen omdat "contractueel overeengekomen prestatieafspraken" niet worden gehaald. De geplande herstructurering verloopt onder toezicht van een rechtbank.

Door: ANP

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.