Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Langzaam herstel coronacrisis zit luchtvaart nog dwars'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Luchtvaartmaatschappijen lijden dit jaar aanzienlijk minder verlies dan tijdens coronajaar 2020, maar het herstel verloopt niet zo voorspoedig als brancheorganisatie IATA eerder verwachtte. Onder meer vertragingen bij de vaccinaties in veel landen, internationale reisbelemmeringen en aarzeling bij reizigers om naar het buitenland te vliegen terwijl corona nog niet onder controle is spelen de het herstel parten. Binnenlands vliegverkeer in landen zoals de Verenigde Staten en China herstelt zich wel goed.

Dit jaar komt het verlies van de mondiale luchtvaartbranche uit op zo'n 48 miljard dollar, omgerekend zo'n 40 miljard euro, schat de branchevereniging. Eerder ging IATA nog uit van een verlies van de mondiale luchtvaartsector van ongeveer 38 miljard dollar. Vorig jaar leed de sector een verlies van 126,4 miljard dollar. De Europese luchtvaartbranche lijdt dit jaar een verlies van 22,2 miljard dollar, verwacht IATA. Dat is ongeveer een derde minder dan in 2020.

Kostenbesparingen zijn essentieel

Volgens de branchevereniging zijn kostenbesparingen essentieel om weer gezond te worden. Veel luchtvaartmaatschappijen zijn daar al mee bezig, bijvoorbeeld door reorganisaties, loonoffers van personeel of het van de hand doen van vliegtuigen. "Overheden en partners moeten ook zo denken. Het kan niet zo zijn dat zij de hoofdprijs blijven vragen voor voor gebruik van infrastructuur en noodzakelijke diensten om hun eigen verliezen op te vangen", aldus IATA-voorman Willie Walsh.

Meer vrijheden

IATA wil ook dat er een einde komt aan de hoge kosten voor door overheden verplichte coronatesten. Ook zouden overheden daar geen belasting meer op moeten heffen. Walsh wil ook dat landen duidelijkheid verschaffen onder welke voorwaarden ze hun burgers weer meer vrijheid gaan geven. Dat biedt de sector de mogelijkheid om zich voor te bereiden. Tot het zover is lopen 88 miljoen banen gevaar, benadrukt de IATA-directeur.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.