Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Door schiphol, tilhulpen, luchthaven, bagage
schedule 4 min
location_on [xx]km
Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen
Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

In een jaar tijd zijn 228 van de 385 werkplekken voorzien van een tilhulp, meldt de luchthaven. Het plan was om deze in april van dit jaar op elke werkplek beschikbaar te hebben, na een aankondiging in september vorig jaar.

De Arbeidsinspectie heeft de bagageafhandelaren op Schiphol vorig jaar gesommeerd om het werk voor hun personeel te verlichten. De afhandelbedrijven deden te weinig om de fysieke belasting van het sjouwen met koffers te verlagen. Het zware werk kan bijvoorbeeld verlicht worden door meer tilhulpen in te zetten.

Maatwerk

Schiphol presenteerde vervolgens een plan om het werk lichter te maken en gaf vorig jaar aan dat deze maand op elke werkplek een tilhulp moest zijn. Dat is om meerdere redenen niet gelukt, volgens de luchthaven. Zo moet men rekening houden met het passen en meten van de tilhulpen in de huidige operatie en op sommige plekken bestaat de juiste techniek nog niet, somt de luchthaven op.

Elke tilhulp en locatie vraagt om maatwerk, stelt Schiphol. Daarom moet soms ook een stoep worden verlegd of de hoogte van de plafonds worden aangepast. "De luchthavenoperatie gaat tijdens het installeren van de tilhulpen gewoon door", zegt Schiphol ook nog. "Dat brengt uitdagingen mee in de planning."

Andere maatregelen

Een woordvoerster van Schiphol zegt dat de luchthaven er "alles aan doet om voor het einde van het jaar op de overige werkplekken ook een tilhulp te hebben geïnstalleerd". In de tussentijd neemt Schiphol andere maatregelen, zoals het vaker rouleren van shifts zodat er voor de medewerkers "niet te veel fysieke belasting plaatsvindt."

Het was volgens de luchthaven een eigen doelstelling om tilhulpen binnen een jaar op elke plek te installeren en geen harde eis van de Arbeidsinspectie.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

03 september '24 ( 8:30)

Poll Corendon: nu al grote vraag naar winterzonbestemmingen

Ondanks het feit dat veel Nederlanders nog maar net de zomervakantie achter de rug hebben, maken velen nu al plannen voor een reis naar een zonnige winterbestemming. Dat blijkt uit een poll van Corendon: een kwart van de respondenten heeft al een winterzonvakantie geboekt en kijkt er erg naar uit. Daarover bericht Corendon.

02 september '24 (10:30)

Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt KLM met dwangsom vanwege ongeoorloofde nachtvluchten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt KLM een dwangsom op te leggen omdat de luchtvaartmaatschappij drie keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Daarmee zou KLM onnodig voor extra overlast hebben gezorgd voor omwonenden.

30 augustus '24 (14:15)

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. "De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is", zegt topman Pieter van Oord. "En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen", helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

30 augustus '24 (12:45)

Schiphol verwacht volgend jaar meer passagiers dan voor corona

Schiphol denkt volgend jaar voor het eerst meer passagiers te hebben dan voor de coronacrisis. Dat zegt de nieuwe topman Pieter van Oord tijdens een persconferentie na een ruwe schatting op basis van de passagiersaantallen van de afgelopen tijd. Dit jaar rekent de luchthaven nog op 65 miljoen tot 68 miljoen reizigers, tegenover net geen 72 miljoen in 2019.