Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Personeelstekorten in luchtvaart nog lang te merken'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Hoewel de problemen op Schiphol afnemen, zullen de gevolgen van de personeelstekorten in de luchtvaart net als elders in de maatschappij nog lang te merken zijn. Dat verwacht de nieuwe KLM-topvrouw Marjan Rintel die aangeeft dat de luchtvaartmaatschappij de huidige problemen steeds meer onder controle krijgt. "We zijn bezig rust en stabiliteit te creëren. Is het goed genoeg? Nee, dat is het nog niet, maar het gaat elke week beter."

Rintel, die sinds begin deze maand de baas is bij KLM, heeft het over een "best wel heftige perfect storm" waar ze in belandde. Ze bood klanten van de luchtvaartmaatschappij al haar verontschuldigingen aan omdat KLM niet de service bood die de klanten gewend zijn. Daar kwam nog een storing in het bagagesysteem van Schiphol overheen die voor een week aan problemen zorgde.

De kofferproblemen op Schiphol, die al langer speelden, zijn een "domino-effect" legt Rintel uit. "Mensen stonden lang in de rij en dan haalden ze soms hun vlucht nog niet, maar dan zaten hun koffers wel al op de vlucht. Of de koffers gingen niet mee terwijl mensen wel vlogen." Dergelijke problemen zijn er niet alleen op Schiphol en niet alleen bij KLM, benadrukt Rintel. "Het kost heel veel extra werk, waardoor het ook moeilijker wordt om terug te komen op een normaal serviceniveau."

Schrappen

Doordat KLM onder andere een deel van de vluchten schrapte en minder tickets verkocht, gaat dat steeds beter. "Als je een voorspelbaar product hebt, wordt het makkelijker. Dat is die rust en stabiliteit." Dat is ook nodig want de chaos uit de meivakantie was ook "lastig voor veel KLM-collega's" die Rintel de afgelopen weken sprak.

En van die collega's zijn er dus nog meer nodig. "We zijn met man en macht bezig om personeel te werven", aldus de topvrouw. "Maar we moeten in de luchtvaart ook gaan nadenken hoe we daar op langere termijn mee om gaan."

Winst

Vooralsnog gaat het ondanks de problemen op Schiphol, die KLM tientallen miljoenen euro's aan compensatie van reizigers kostte, goed met de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Voor het vierde kwartaal op rij was er een operationele winst en die is nu weer op het niveau van voor de coronacrisis zelfs nu er geen NOW-coronasteun meer was, geeft financieel directeur Erik Swelheim aan. Die winst leidde ertoe dat KLM de lening van de overheid in het kwartaal in zijn geheel kon terugbetalen.

Ook in het derde kwartaal verwacht KLM die positieve lijn door te kunnen zetten. "Er komen nog veel boekingen binnen. We hebben in slechte tijden ons netwerk op peil gehouden en daar plukken we nu de vruchten van", aldus Swelheim.

Na de terugbetaling van de staatssteun dient zich nu de terugbetaling van de uitgestelde loonbelasting nog aan. Dat gebeurt vanaf oktober. In totaal moet KLM zo'n 1,5 miljard euro aan belasting uit de coronaperiode nog voldoen.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.