Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Topman KLM: staking van FNV op Schiphol 'helpt niet'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Topman KLM: staking van FNV op Schiphol 'helpt niet'
De staking waar vakbond FNV op Schiphol mee dreigt, helpt niet om de problemen op de luchthaven op te lossen. Dat zei topman Pieter Elbers van KLM na de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM in Parijs. De bond kondigde grootschalige acties aan per 1 juni als er geen akkoord is voor die tijd over het verlichten van de werkdruk.

"Er zijn twee redenen om te staken: om een probleem zichtbaar te maken of om een oplossing af te dwingen. Ik weet niet wie er waar wil staken, maar we zijn ons echt allemaal bewust van het probleem en zijn in overleg over een oplossing", aldus Elbers.

De topman is zichtbaar geïrriteerd over de chaos bij de beveiliging op Schiphol: "Moet je kijken wat er gebeurt op Schiphol. Dat stond internationaal in hoog aanzien." Maar "dit soort beelden met urenlange rijen voor de security en de ervaringen van onze klanten" zijn volgens hem niet goed voor de luchthaven. Elbers benadrukte dat rijen van "vier tot vijf uur gewoon niet acceptabel" zijn.

Weinig nut

Volgens de KLM-topman heeft opnieuw staken weinig nut, verwijzend ook naar de wilde staking van bagage-afhandelaars op de luchthaven tijdens het eerste weekend van de meivakantie. Die actie zorgde, in combinatie met tekorten aan personeel, voor chaos.

Op de vraag waar voor KLM de grens ligt voor de chaos van Schiphol, zei Elbers: "We zitten al over de grens. Maar ik kan niet 200 vliegtuigen oppakken en zeggen: we gaan de grens over. KLM is gebonden aan Schiphol. De grote uitdaging voor Nederland is de krapte op de arbeidsmarkt, maar bij de beveiliging van Schiphol lijkt het wel heel erg te zijn", aldus de topman.

Reisbehoefte

Elbers geeft verder aan nog niet verder gekomen te zijn in gesprekken met Schiphol over een oplossing. "Er is een relatief groot aantal lokaal opstappende passagiers. Dat zijn vooral vertrekkende Nederlanders. Daar zit een behoefte om te reizen, om familie en vrienden te zien, op vakantie te gaan. Lokaal zit het aantal vertrekkende passagiers boven dat van 2019. En dus moeten we zoeken hoe we die kunnen spreiden."

Wat betreft de eigen werving van personeel bij KLM zei Elbers met het deel van de bagage-afhandelaars die tijdens de meivakantie voor grote chaos zorgden door een wilde staking "uitgebreid gezeten" te hebben met KLM en afspraken te hebben gemaakt. Details gaf Elbers daar niet over. "We zijn bezig de oplossingen te adresseren. Zijn we er? Nee. Maar dat is inherent aan alle bedrijven in Nederland", zei hij, doelend op de landelijke krapte op de arbeidsmarkt.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.