Over het beheersen van de drukte op Schiphol is de ANVR gematigd positief
"Grootscheepse structuurveranderingen zijn niet op korte termijn opgelost, maar ik heb geen enkele twijfel dat Schiphol alles op alles zet om het personeelstekort op te lossen", zegt Oostdam. Hij verwacht niet dat de lange wachtrijen snel tot het verleden behoren. "Het is onvermijdelijk dat het tot en met de zomer druk blijft."
Personeelsprobleem
De ANVR is wel optimistisch gestemd over de inzet van Schiphol, ook afgelopen weekend, en noemt het personeelsprobleem "beheersbaar". Schiphol zette de afgelopen tijd al meer kantoorpersoneel in op de luchthaven om passagiersstromen in goede banen te leiden. De reisorganisaties gaan dit ook doen. De komende tijd volgen er vaker gesprekken tussen Schiphol en de ANVR om de drukte in de gaten te houden, aldus Oostdam.
Meivakantie
Schiphol kampte de afgelopen weken, met name in de meivakantie, met grote drukte, onder meer door personeelstekort bij de beveiliging. Door een wilde staking bij bagage-afhandelaars op zaterdag 23 april ontstond enorme chaos. Dat was precies het weekend dat de meivakantie begon. Door de staking raakten veel vluchten vertraagd en moest bagage nagezonden worden. Ook na de vakantie is het nog druk op de luchthaven.
Extra personeel
Schiphol laat weten "goede gesprekken" gehad te hebben met de ANVR en "samen met de luchtvaartsector aan de slag te gaan". Onder de maatregelen vallen onder meer het aannemen van extra personeel. De luchthaven zegt richting de zomervakantie "vergelijkbare aantallen passagiers" te verwachten als in de meivakantie, "ook voor de weekenden". Verder laat Schiphol weten zich in te spannen om de wachttijden zo beperkt mogelijk te houden. Daarvoor blijven dezelfde maatregelen gelden, zoals het inzetten van extra personeel.
Door: ANP