Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Schiphol 'begrijpt zorgen medewerkers' over gezondheidsrisico's uitlaatgassen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Schiphol "begrijpt dat medewerkers zich zorgen maken" over gezondheidsrisico's die ze lopen door dagelijks in de uitlaatgassen van vliegtuigen en dieselvoertuigen te werken. Dat laat een woordvoerster van de luchthaven weten. De luchthaven zou sinds 2007 "veel maatregelen hebben genomen" om de uitstoot naar beneden te krijgen.

De luchthaven reageert op een publicatie van Zembla. Daarin wordt gesteld dat zowel Schiphol als KLM er al vijftien jaar van op de hoogte is dat platformmedewerkers een verhoogd risico hebben op hartproblemen en longkanker door de gassen. Aan een advies om blootstelling bij de ongeveer 20.000 medewerkers zoveel mogelijk terug te dringen, zou geen gehoor zijn gegeven.

'We blijven altijd onder de landelijke norm'

Schiphol bevestigt van de waarschuwing op de hoogte te zijn en zegt sinds dat jaar maatregelen genomen te hebben. "Zoals elektrische voertuigen op de platformen, uitbreiden van stroomvoorzieningen van vliegtuigen en we investeren in duurzaam taxiën", aldus de woordvoerster van Schiphol. Ook voeren Schiphol en KLM sinds 2007 metingen uit op het platform naar de uitstoot. "We blijven altijd onder de landelijke norm, en willen daarnaast de uitstoot verder naar beneden krijgen." Volgens een KLM-woordvoerder zou een neerwaartse trend in die waarden te zien zijn.

Ziek

Toch zeggen medewerkers tegen Zembla dat ze collega's ziek zien worden. "Ik ken geen collega of werknemer op Schiphol met een andere doodsoorzaak dan kanker", zegt Gerben de Jong, die voor KLM als leidinggevende dagelijks op het platform staat. Iemand anders meldt dat collega's "longkanker, maagkanker en stembandkanker" kregen, allemaal voor ze de pensioenleeftijd bereikten. Ook zou een "opvallend hoog" percentage platformmedewerkers hartklachten hebben. KLM zou met meldingen over onveilige werksituaties niets doen.

Een KLM-woordvoerder zegt dat die meldingen zijn ontvangen. "We zijn daarna gesprekken aangegaan en legden in bijzijn van deskundigen uit waar we mee bezig zijn. We nemen de zorgen zeer serieus." KLM is "hartstikke hard bezig de uitstoot terug te drukken, maar dat kan niet van vandaag op morgen".

Vervolgonderzoek

KLM zegt dat vervolgonderzoek opgezet wordt naar de blootstelling van medewerkers aan ultrafijnstof. Een in oktober verschenen onderzoek van TNO geeft volgens Schiphol inzicht "in de specifieke locaties waar we met voorrang actie moeten ondernemen. Daar gaan we nu mee aan de slag", staat in een schriftelijke verklaring.

Het TNO-onderzoek bevestigt voor vakbond FNV de schadelijkheid van ultrafijnstof. De bond eist nu van onder meer Schiphol en KLM dat de niveaus van blootstelling zeer snel omlaaggaan. "Ze kijken al jaren de andere kant op, we weten al jaren dat het slecht is. Met dit rapport hebben we voldoende bewijs om maatregelen af te dwingen", aldus een woordvoerder. Daarnaast gaat FNV de werkgevers aansprakelijk stellen voor geleden gezondheidsschade.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.