Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Consumentenbond: Transavia 'minst flexibele' vliegmaatschappij

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De Consumentenbond noemt luchtvaartmaatschappij Transavia een stuk minder flexibel dan andere vliegmaatschappijen als het gaat om het wijzigen of annuleren van vliegtickets. De bond zocht uit hoe soepel vijftien Europese luchtvaartmaatschappijen zich opstellen bij wijzigingen of annuleringen.

Als de aanbieder annuleert, moet deze de kosten van het ticket binnen zeven dagen terugbetalen. Als consumenten annuleren, kunnen luchtvaartmaatschappijen zelf bepalen hoe ze hiermee omgaan, aldus de bond die vindt dat consumenten die omboeken of annuleren vanwege een plotseling negatief reisadvies of verplichte quarantaine bij aankomst, niet op hoge kosten moeten worden gejaagd.

Meeste maatschappijen juist flexibeler in coronatijd 

De meeste luchtvaartmaatschappijen zijn sinds corona juist flexibeler geworden, aldus de Consumentenbond. "Zo kunnen consumenten bij Air France en KLM tot de dag van vertrek elk ticket kosteloos omboeken of annuleren en hun geld terugvragen. En ook de meeste prijsvechters stellen zich flexibel op. Bij Pegasus kunnen klanten tot twee uur voor vertrek hun reis nog gratis wijzigen door van het ticket een zogenoemd open ticket te maken. Het ticket staat dan ‘on hold‘ en de reiziger geeft pas later een nieuwe reisdatum door. Bij Eurowings kunnen klanten zelfs tot 40 minuten voor vertrek hun reis nog uitstellen, onbeperkt, zonder extra kosten."

Transavia 'Flex'

Maar Transavia blijkt onderaan te bungelen als het gaat om flexibiliteit, zo stelt de bond. De luchtvaartmaatschappij rekent 35 euro per persoon per enkele reis voor een wijziging. "Die kosten vervallen met de Transavia ‘Flex’ optie (9 euro per persoon enkele reis), maar daar kleven nadelen aan. Als reizigers hun ticket willen verzetten, moeten ze die binnen één jaar na boeken gebruiken en de route en het reisgezelschap moeten hetzelfde blijven. Bovendien kunnen klanten hun ‘Flex’ ticket maar tot 48 uur voor vertrek aanpassen. Dus consumenten die vlak voor de (terug-)vlucht positief testen op corona, zijn te laat om nog kosteloos te wijzigen. En ze krijgen geen geld terug als ze hun vlucht annuleren."

Door: ANP

Lees ook: KLM’ers mogelijk komend seizoen aan de slag bij Transavia

03 mei '24 (15:15)

Schiphol neemt meer tijd voor aanbesteding beveiliging op luchthaven

Schiphol neemt meer tijd voor de nieuwe aanbesteding van de beveiliging op de luchthaven. Volgens vakbond CNV is dat mede op aandringen van de vakbonden, omdat er bij de laatste tender, vier jaar geleden, problemen ontstonden. Veel beveiligers werden toen het slachtoffer van het "gevecht om een nieuw contract", zegt CNV-onderhandelaar Erik Maas.

03 mei '24 ( 7:33)

Stilstaande treinen (4 mei) en langere treinen (5 mei)

NS laat zaterdag 4 mei 2024 vanwege Nationale Dodenherdenking alle treinen om 20.00 uur twee minuten stilstaan. Op datzelfde tijdstip is het ook twee minuten stil op de vierhonderd NS-stations en in de stationswinkels. Daarover bericht NS.

03 mei '24 ( 7:20)

Afrikaans eiland Zanzibar opnieuw winterbestemming Corendon

Vanaf 27 oktober 2024 tot eind maart 2025 kunnen vakantiegangers via Corendon weer vliegen naar Zanzibar. Elke donderdag en zondag kunnen zij in deze periode met rechtstreekse vluchten van KLM vanaf luchthaven Schiphol vliegen naar dit exotische eiland, dat behoort tot het Afrikaanse land Tanzania. Dat meldt Corendon.

02 mei '24 (11:15)

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.