Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Voorlopig onduidelijk of teststraat Schiphol langer openblijft

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Het is nog niet duidelijk of de coronateststraat op Schiphol dinsdag en daarna langer openblijft, nu de overheid heeft besloten om de reisadviezen voor heel Spanje en delen van Frankrijk aan te scherpen. Het is nog niet in te schatten of het nodig is, want de meeste vluchten uit risicogebieden komen overdag aan. Bovendien is het nog niet duidelijk of er genoeg mankracht is om langer mensen te testen, aldus een woordvoerder van de Veiligheidsregio Kennemerland.

De teststraat op Schiphol gaat elke ochtend om 6.00 uur open en sluit om 18.00 uur. Momenteel arriveren dagelijks ongeveer 5000 mensen uit risicogebieden op Schiphol. Van hen worden ongeveer 1000 getest op het coronavirus. "Nu heel Spanje oranje is geworden, zul je meer mensen in de teststraat zien. Daar moeten we op anticiperen. Misschien moeten we langer doorwerken, daar moet naar gekeken worden." Daar valt misschien dinsdag een besluit over.

Nieuwe testers nodig

Maar als de teststraat langer openblijft, zijn er ook meer medewerkers nodig. De regionale autoriteiten zijn druk bezig om testers te zoeken en ze op te leiden, zodat de testlocatie meer capaciteit krijgt. Op elk willekeurig moment zijn ongeveer dertig mensen actief rond de teststraat op Schiphol. Dat zijn niet alleen de testers zelf, maar ook hun assistenten die materiaal aangeven en de monsters verwerken, en mensen die aangekomen reizigers opvangen en ze de weg naar de teststraat wijzen. Die mensen moeten geregeld worden afgewisseld, "want het werk vergt precisie. Zo'n teststaaf moet diep in je neus, dat moet je secuur doen, je wilt niet dat mensen vermoeid zijn", aldus de veiligheidsregio.

De locatie bevindt zich tussen de aankomsthallen 3 en 4. De tests zijn vrijwillig, niemand is verplicht om te worden getest. En ook daar hangt het van af of het nodig is om langer te werken. "Uiteindelijk bepaalt de reiziger of hij of zij getest wil worden", zegt de veiligheidsregio.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.