Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group
De Romein Group, specialist in civiele techniek voor onder andere leidingbouw en kabelwerken met hoofdvestiging in Veendam, nam onlangs de eerste Scania V8 770S in Nederland in gebruik die ingezet wordt als zwaar transporttrekker. De 8x4 met naafreductie is zeer compact gebouwd door alle tanks en een groot deel van de opbergruimte direct achter de cabine te plaatsen. Bijzonder is dat eigenaar Robin Meijer de truck puur op de goede naam van Scania ‘van papier’ kocht. Kort daarna bestelde het bedrijf nog twee Scania’s V8 trekkers met 660pk. Dit meldt Scania.

De Romein Group met nevenvestigingen in België, Frankrijk en Duitsland is een grote Europese speler op het gebied van kabel en pijpleiding infrastructuur. Maar het bedrijf voert ook veel projecten uit in de grond, weg- en waterbouw. “Wij zitten echt in een nichemarkt waarbij wij ons onderscheiden door een schat aan ervaring en knowhow. Dat kan gaan van het leggen van vele honderden kilometers kabel of pijpleidingen in gebieden waar verder niets is. Maar we doen ook civiele werken. Zo hebben we recent nog meegewerkt aan het upgraden van het TT-Circuit van Assen”, vertelt CFO Ina Burema. “Wij voeren niet alleen uit, maar doen ook alle engineering en dat volledig digitaal. We werken state of the art GPS-gestuurd met de modernste elektronica en onze eigen machines. Daarbij gaan we steeds verder. Binnenkort willen we onze opdrachtgevers realtime kunnen laten meekijken naar de voortgang op een site.”

Mensen

De Romein beschikt over een grote hoeveelheid specialistisch materieel. “Maar hoeveel machines wij ook in stelling kunnen brengen, bij De Romein gaat het toch in de eerste plaats om mensen”, meent Ina. “Wij zijn een platte organisatie met korte lijnen. Bij ons werken specialisten die een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid hebben. Dat werkt in een cirkel. Want wij vinden dat diezelfde mensen dan ook inbreng moeten hebben als het gaat om de aanschaf van materieel: zij moeten er mee werken.”

Duitse producten

En dat is waar Scania in beeld komt. “Voor het transport van ons eigen materieel hebben wij een 20-tal trucks. Daarmee vervoeren we niet alleen onze machines maar ook bouwmaterialen. Tot nu toe waren wij fervente gebruikers van Duitse producten. Maar zoals ik al aangaf, zijn de mensen ons kapitaal: dáár zit onze kracht. Dus als onze chauffeurs aangeven dat ze liever een Scania willen, dan nemen we dat zeker mee in de besluitvorming.”

Contract aangepast

De nieuwe 770S V8 8x4 is daarvan het resultaat. Evenals ook nog twee Scania V8’s met een 660pk motor die iets later werden besteld. “Eigenlijk gingen we eerst voor een Scania 650S. Alles was rond en Robin zou op de dag dat de accountmanager op vakantie zou gaan, tekenen”, vertelt Ina. “Dus die man komt hier zeg maar bij wijze van spreken al in zijn camper voorrijden en Robin zegt: ‘de koop gaat niet door’. Dat was even schrikken aan de Scaniakant. Wat Robin bedoelde was, dat hij de 650 niet meer wilde hebben omdat hij nét de dag tevoren geleerd had dat er inmiddels een nóg krachtiger motor met 770pk zou komen. En daar had hij zijn zinnen opgezet. Dus het contract moest even aangepast naar die nieuwe motor.”

“De truck is met 770 pk nog wel een beetje op de groei gekocht” meent Ina. “Op dit moment hebben we een overdaad aan kracht. Maar de komende drie jaar zie ik ons machinepark alleen maar zwaarder en groter worden. En dan kunnen we die Zweedse power echt wel gebruiken.” 

Zwaarste chassis

De nieuwe truck komt turn key af fabriek. Zelfs de belettering is al in Zweden gedaan. Het speciale deel is bij LAXA opgebouwd. Dat komt omdat de setup heel compact is gehouden voor een optimale manoeuvrability. Daardoor is er geen ruimte voor tanks en luchtketels aan het chassis. Dat zit nu allemaal op een speciaal rek achter de cabine. Het mooie is dat ook de fenders daarop zijn aangepast. De Romein koos voor het zwaarste chassis met een innerliner, een retarder met ACC en een schuifschotel met een 3,5 inch opening voor een zware kingpin. Dat is ook wel nodig want de truck heeft een ontheffing tot 180 ton. In de cabine ontbreekt het de chauffeur aan niets met onder meer een King of the Road-pakket.

Compleet dorp

“Toch slapen de jongens naar verhouding weinig in de auto”, vertelt Ina. “Ten eerste maken wij niet zoveel kilometers. En ook telt dat waar wij komen vaak helemaal niets is. Dus we brengen er onze eigen infra heen, inclusief slaapplaatsen, stroom en een uplink voor onze computers. Dat is vaak een compleet dorp. Nu is dat niet de primaire plaats voor onze chauffeurs. Die halen en brengen. Maar soms zijn ze wel een week op een project om allerlei materieel naar de juiste plaats te brengen. Want zo’n project kan wel 100 kilometer lang zijn. Dat is dan land over zand. En onze trucks blijven het liefst op de weg. Dat betekent dat de chauffeur vaak heel veel moet omrijden.” 

Door: Nationale Transportgids 

26 april '24 (13:15)

Aantal zakelijke leasevoertuigen stijgt door krappe arbeidsmarkt

Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) kwamen er vooral meer zakelijke leaseauto's bij, wat de vereniging toeschrijft aan de krapte op de arbeidsmarkt.

26 april '24 ( 8:46)

Vijf bijzondere Brabantse OV-fietsen onthuld in Den Bosch

Otters uit de Biesbosch, een worstenhroodje, het Van Abbemuseum in Eindhoven en de Bolwoningen uit Den Bosch: afbeeldingen daarvan sieren vijf Brabantse OV-fietsen. Deze nieuwe jubileumfietsen zijn binnenkort te vinden in Eindhoven, Den Bosch en Roosendaal. Daarover bericht NS.

26 april '24 ( 6:00)

Begin meivakantie: drukke wegen verwacht

In heel het land gaat vrijdagmiddag de meivakantie van start voor scholen. De ANWB verwacht door het vakantieverkeer een extra drukke avondspits. Ook Schiphol en andere luchthavens maken zich met tienduizenden verwachte reizigers per dag op voor topdrukte.

26 april '24 ( 6:00)

Kwart bestelauto's volgend jaar niet welkom in zero-emissiezone

Bijna een kwart van alle bestelauto's in Nederland mag vanaf volgend jaar een groot aantal binnensteden niet meer in, omdat ze te vervuilend zijn. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van eigen onderzoek.

25 april '24 ( 8:15)

Meivakantie: veel Nederlanders op vakantie in eigen land

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

25 april '24 ( 6:00)

CBS: steeds meer 65-plussers bezitten een motorfiets

Steeds meer 65-plussers hebben een motorfiets, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Inmiddels behoort ruwweg een op de zeven motorbezitters tot die leeftijdsgroep.

24 april '24 ( 9:15)

Grote kettingbotsing in Zeeburgertunnel bij Amsterdam

In de Zeeburgertunnel in de A10 bij Amsterdam is een kettingbotsing met dertien auto's geweest. Dat meldt de ANWB. Over gewonden is nog niks bekend.

24 april '24 ( 6:00)

Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto's op de markt brengen

Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto's op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd. Het Amerikaanse concern van topman Elon Musk hoopt op deze manier zijn in het slop geraakte verkopen aan te jagen.

23 april '24 (16:45)

Provincie Brabant trekt drie miljoen euro extra uit voor toegankelijkere bushaltes

De provincie Noord-Brabant trekt extra geld uit om gemeenten te helpen bushaltes beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Gemeenten kunnen een beroep doen op 3 miljoen euro die hiervoor beschikbaar is, aldus de provincie.

23 april '24 ( 9:00)

XR wil op Koningsdag weer A10 bij Amsterdam blokkeren

Extinction Rebellion is van plan om zaterdag, op Koningsdag, weer de A10 bij Amsterdam te blokkeren, ter hoogte van het voormalige ING-kantoor. De actiegroep eist dat ING per direct stopt met het financieren van de fossiele industrie. De actievoerders willen vanaf 12.00 uur in het oranje gekleed een INGFossielVrijmarkt houden.