Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onderzoek: Effect smart mobility systemen op verkeer moeilijk meetbaar

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Smart mobility systemen kunnen de doorstroming op de weg beïnvloeden, zowel positief als negatief. Maar het is moeilijk om de effecten van deze systemen in de praktijk te meten. Dit meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op basis van het onderzoek 'Smart mobility in de realtie tot doorstroming op de weg'.

Het onderzoeksrapport brengt op basis van wetenschappelijke literatuur en niet-wetenschappelijke rapporten
in kaart welke effecten van smart mobility systemen op de doorstroming van verkeer bekend zijn. Daarnaast beschrijft het rapport hoe we deze effecten in de toekomst kunnen bepalen.

Het onderzoek richt zich op verschillende smart mobility systemen in de auto, zoals in-voertuig-filestaartbeveiliging, intelligent speed adaptation (ISA), adaptive cruise control (ACC), rijstrookassistentie (LKA of LCC) en cooperative adaptive cruise control (CACC), waarbij voertuigen met elkaar kunnen communiceren. Aan bod in het onderzoek komen ook de doorstromingseffecten van tactische regelingen, zoals snelheids- en rijstrookadvies door een wegbeheerder. En die van systemen op strategisch niveau, zoals routeadvies.

Positief en negatief effect

Tactische regelingen en CACC blijken het grootste positieve effect te hebben op de doorstroming. Opmerkelijk is dat ACC, adaptieve cruise control zonder communicatie, juist een negatief effect heeft op de doorstroming. Route-advies, dat effect heeft op de routekeuze van bestuurders, leidt ertoe dat de gereden afstand toeneemt en de vertraging op de originele route afneemt, terwijl de vertraging op de alternatieve route toeneemt. Het is lastig om de effecten van smart mobility systemen op de doorstroming te bepalen. Het rapport werkt twee benaderingen uit: een top-down en bottom-up aanpak.

Top-down: data verzamelen

Bij de top-down aanpak worden veel data verzameld van verkeersstromen en van het gebruik van smart mobility-systemen. Als voldoende data beschikbaar zijn, kunnen de effecten van elk van de systemen bepaald worden. Maar het is lastig om de mate van gebruik van de systemen te bepalen, omdat niet bekend is welke bestuurder wanneer welk systeem gebruikt en hoe het gebruik zich door de tijd heen ontwikkelt. Verder is het erg moeilijk om de effecten van combinaties van systemen accuraat te kwantificeren.

Experimentele omgeving

Bij een bottom-up aanpak wordt het effect van een bepaald smart mobility-systeem in kaart gebracht in een experimentele omgeving. Bijvoorbeeld op een testbaan, waar onderzoekers analyseren welke volgafstanden voertuigen aanhouden bij welke snelheden. Zij kunnen daarbij ook bestuderen hoe verschillende combinaties van systemen elkaar en de doorstroming beïnvloeden. Als deze relaties bekend zijn, kunnen verkeerssimulaties helpen om de effecten van de smart mobility-systemen op de doorstroming van het verkeer te bepalen. Deze aanpak is ook toepasbaar voor een situatie waarbij meer mensen dan nu smart mobility-systemen gebruiken. 

Door: Nationale Transportgids

26 april '24 (13:15)

Aantal zakelijke leasevoertuigen stijgt door krappe arbeidsmarkt

Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) kwamen er vooral meer zakelijke leaseauto's bij, wat de vereniging toeschrijft aan de krapte op de arbeidsmarkt.

26 april '24 ( 8:46)

Vijf bijzondere Brabantse OV-fietsen onthuld in Den Bosch

Otters uit de Biesbosch, een worstenhroodje, het Van Abbemuseum in Eindhoven en de Bolwoningen uit Den Bosch: afbeeldingen daarvan sieren vijf Brabantse OV-fietsen. Deze nieuwe jubileumfietsen zijn binnenkort te vinden in Eindhoven, Den Bosch en Roosendaal. Daarover bericht NS.

26 april '24 ( 6:00)

Begin meivakantie: drukke wegen verwacht

In heel het land gaat vrijdagmiddag de meivakantie van start voor scholen. De ANWB verwacht door het vakantieverkeer een extra drukke avondspits. Ook Schiphol en andere luchthavens maken zich met tienduizenden verwachte reizigers per dag op voor topdrukte.

26 april '24 ( 6:00)

Kwart bestelauto's volgend jaar niet welkom in zero-emissiezone

Bijna een kwart van alle bestelauto's in Nederland mag vanaf volgend jaar een groot aantal binnensteden niet meer in, omdat ze te vervuilend zijn. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van eigen onderzoek.

25 april '24 ( 8:15)

Meivakantie: veel Nederlanders op vakantie in eigen land

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

25 april '24 ( 6:00)

CBS: steeds meer 65-plussers bezitten een motorfiets

Steeds meer 65-plussers hebben een motorfiets, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Inmiddels behoort ruwweg een op de zeven motorbezitters tot die leeftijdsgroep.

24 april '24 ( 9:15)

Grote kettingbotsing in Zeeburgertunnel bij Amsterdam

In de Zeeburgertunnel in de A10 bij Amsterdam is een kettingbotsing met dertien auto's geweest. Dat meldt de ANWB. Over gewonden is nog niks bekend.

24 april '24 ( 6:00)

Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto's op de markt brengen

Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto's op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd. Het Amerikaanse concern van topman Elon Musk hoopt op deze manier zijn in het slop geraakte verkopen aan te jagen.

23 april '24 (16:45)

Provincie Brabant trekt drie miljoen euro extra uit voor toegankelijkere bushaltes

De provincie Noord-Brabant trekt extra geld uit om gemeenten te helpen bushaltes beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Gemeenten kunnen een beroep doen op 3 miljoen euro die hiervoor beschikbaar is, aldus de provincie.

23 april '24 ( 9:00)

XR wil op Koningsdag weer A10 bij Amsterdam blokkeren

Extinction Rebellion is van plan om zaterdag, op Koningsdag, weer de A10 bij Amsterdam te blokkeren, ter hoogte van het voormalige ING-kantoor. De actiegroep eist dat ING per direct stopt met het financieren van de fossiele industrie. De actievoerders willen vanaf 12.00 uur in het oranje gekleed een INGFossielVrijmarkt houden.