Waterstof tanken kan binnenkort ook in de Kop van Noord-Holland

De Kop van Noord-Holland begroet binnenkort zijn eerste waterstoftankstation. Gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit en Bereikbaarheid) nam alvast poolshoogte. Dat meldt de provincie Noord-Holland. 

Het ‘tanken van de toekomst’ komt naar het kleine Kolhorn, een dorp met zo’n 900 inwoners in de gemeente Hollands Kroon. Het duurt alleen nog een paar weken voordat de installatie er staat, vertelde Dick-Jan Marees vrijdag aan Olthof. Leveringsproblemen. Eind deze maand hoopt hij de primeur alsnog te vieren. 

AVIA Marees 

Marees is algemeen directeur van AVIA Marees, een brandstofleverancier met meer dan 60 tankstations in de Kop van Noord-Holland, West-Friesland en Friesland. In februari bestond het familiebedrijf 100 jaar. Een mooie gelegenheid voor Olthof om er, gewapend met een fikse bos bloemen, op werkbezoek te gaan.

In het hoofdkantoor pal naast de N248 voerden de gedeputeerde en Marees een geanimeerd gesprek. Rode draad bij de koffie: de transitie naar nieuwe energie. Het ging over waterstof tanken, elektrisch rijden, op hol geslagen brandstofprijzen, laadpalen plaatsen en mobiliteitspleinen waar inwoners straks hun auto kunnen opladen terwijl ze eten of vergaderen. 

Elektriciteitsnet 

Kritische kanttekeningen werden niet geschuwd. Volgens Marees is de transitie prima aan de gang, maar ontbreekt de échte vaart nog. Ook bespraken hij en Olthof de “stevige uitdaging” omdat het op het elektriciteitsnet vastloopt. Maar ze keken vooral naar wat kan. Naar kansen. Zoals waterstof maken op zee, of opwekken ìn een windturbine. 

Slimme en schone mobiliteit 

Olthof prees Marees voor de pioniersrol die hij vervult, omdat zijn bedrijf de omslag maakt naar duurzame brandstoffen, waterstof, HVO1000 en elektriciteit. Noodzaak, volgens de gedeputeerde. De provincie wil namelijk flink meters maken met slimme en schone mobiliteit.

“We werken aan een Noord-Hollands waterstofconvenant voor zware mobiliteit”, zei Olthof. “In 2025 willen we 8 waterstoftankstations voor vrachtverkeer hebben in de provincie, zodat een eerste basisnetwerk gerealiseerd is.” 

Waterstof 

Verder ondersteunt Noord-Holland de transitie door bedrijven bij elkaar te brengen, projecten samen te voegen tot sluitende business cases en hulp te bieden bij regelgeving. Olthof koppelde Marees vrijdag aan contacten in zijn netwerk. De provincie wil op termijn ook een deel van de eigen voer- en vaartuigenvloot overzetten op waterstof. 

Dat laatste kon Marees, als eigenaar van een waterstofauto, alleen maar toejuichen. “Het rijdt heerlijk”, zei hij voordat hij Olthof en diens chauffeur een blik onder de motorkap van zijn Toyota Mirai gunde. De blinkende brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit werd met ooh’s en aah’s begroet. En ook de prijs van een volle tank – een kleine 65 euro – zorgde voor enthousiasme. Daarmee kan Marees een slordige 450 kilometer door de provincie zoeven. 

“Binnenkort is dit hier de eerste plek boven het Noordzeekanaal waar je waterstof kunt tanken”, vertelde de ondernemer trots. Bijkomend voordeel voor hem is dat hij niet meer 140 kilometer op en neer naar Amsterdam hoeft te rijden voor een waterstoftankbeurt. Dat kan voortaan gewoon bij zijn AVIA Xpress in Kolhorn.

Door: Nationale Transportgids