Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Vervolgonderzoeken voor de uitwerking van betalen naar autogebruik gepubliceerd

Door Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Vervolgonderzoeken voor de uitwerking van betalen naar autogebruik gepubliceerd
In het coalitieakkoord is afgesproken dat in 2030 betalen naar gebruik wordt ingevoerd ter vervanging van de huidige motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 betalen autobezitters van personen- en bestelauto’s geen vast bedrag meer voor autobezit, maar een bedrag per kilometer voor autogebruik. Om keuzes te kunnen maken voor de uitwerking van betalen naar gebruik is vervolgonderzoek gedaan naar een aantal onderwerpen. Deze vervolgonderzoeken over de mogelijkheden voor invulling van het kilometertarief, effecten op autobelastingen en inkomenseffecten en het nalevingsgedrag van autobezitters wanneer de kilometerteller wordt gebruikt voor het registreren van het aantal gereden kilometers, zijn nu gepubliceerd. Dit meldt Rijksoverheid.

Op dit moment liggen belangrijke onderdelen van Betalen naar Gebruik, zoals de manier waarop de tarieven worden bepaald (tariefstructuur), nog niet vast. De vervolgonderzoeken helpen het kabinet om inzicht te krijgen in de keuzes die nog te maken zijn en de gevolgen van deze keuzes.

Vervolgonderzoek tariefstructuur

Voor betalen naar gebruik moet worden bepaald wat een automobilist per kilometer gaat betalen. In het najaar van 2022 is onderzoek gedaan naar de effecten van verschillende opties voor de tariefstructuur. Dit vervolgonderzoek actualiseert het onderzoek uit 2022. Ook wordt in het vervolgonderzoek gekeken naar meer mogelijkheden voor de invulling van het kilometertarief. Zo is een mogelijkheid onderzocht waarbij het kilometertarief afhangt van het gewicht van de auto en of een auto elektrisch is. Ook is opnieuw onderzoek gedaan naar tarieven en effecten van de mogelijkheid van één kilometertarief voor personenauto’s en één kilometertarief voor bestelauto’s. 

Voor alle opties is gekeken naar de regionale effecten en naar de inkomenseffecten voor verschillende huishoudtypen, naar de effecten op overheidsinkomsten en op de uitstoot van schadelijke stoffen door autoverkeer. Een steeds groter deel van het wagenpark zal in de toekomst elektrisch zijn. Daarom is onderzocht hoe de tarieven en effecten daarvan zich op de langere termijn ontwikkelen.

Vervolgonderzoek nalevingsgedrag

Om te bepalen hoeveel belasting iemand betaalt, wordt van elke auto het aantal gereden kilometer per jaar bepaalt. In aanvulling op het onderzoek naar de verschillende manieren waarop je kilometers kunt registreren, geeft het rapport meer inzicht in de fraudegevoeligheid van kilometerregistratie op basis van de kilometerteller van de auto. Ook is daarbij onderzocht welke maatregelen kunnen worden genomen om het nalevingsgedrag te bevorderen en fraude te voorkomen. En er is gekeken hoe betrokken overheidsorganisaties betalen naar gebruik kunnen gaan uitvoeren en handhaven.

Internetconsultatie

Het kabinet neemt de onderzoeksresultaten mee bij het maken van keuzes voor de invulling van betalen naar gebruik. Zodra de besluiten zijn genomen start een internetconsultatie over de wetgeving voor betalen naar gebruik. Dan kunnen ook burgers en bedrijven hun ideeën inbrengen. Tegelijkertijd gaat het conceptwetsvoorstel voor advies en toetsing naar verschillende uitvoeringsorganisaties en adviesinstanties, zoals de Belastingdienst en de Autoriteit Persoonsgegevens. Alle inbreng wordt verwerkt in een nieuwe versie van het wetsvoorstel, die dit najaar voor advies naar de Raad van State gaat. In het voorjaar van 2024 wordt een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend.

23 oktober '24 ( 8:15)

Opsporingsbericht bij Belgische snelwegen na ontvoering baby

De Belgische autoriteiten roepen via digitale informatieborden bij snelwegen op uit te kijken naar een auto waarmee een baby zou zijn ontvoerd. De pas enkele weken oude Santiago verdween uit een ziekenhuis en heeft volgens Belgische media constante zorg nodig, anders komt zijn leven in gevaar. Het is uitzonderlijk dat de autoriteiten via informatieborden om aandacht vragen. Dat is volgens omroep VRT nog maar twee keer gebeurd.

22 oktober '24 (13:45)

Veertien gemeenten gaan door met invoering uitstootvrije zones

De veertien gemeenten die per 1 januari 2025 uitstootvrije zones willen invoeren, laten zich niet weerhouden door een meerderheid in de Tweede Kamer die uitstel wil. Ze geven aan dat ze doorgaan met de voorbereidingen voor zogeheten zero-emissiezones in hun stad, zeggen ze in een gezamenlijke verklaring. "We voelen ons daarin gesteund door alle reacties uit het bedrijfsleven."

22 oktober '24 (13:15)

Export elektrische auto's uit China naar EU piekt kort voor importheffing

China heeft de afgelopen maand meer dan 60.000 elektrische voertuigen naar de Europese Unie verscheept, een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar. Eind deze maand worden de extra importheffingen van kracht die de Europese Commissie op Chinese elektrische auto's wil toepassen.

22 oktober '24 ( 9:45)

Kamer wil vieze bedrijfswagen toch blijven toelaten in binnenstad

De Tweede Kamer wil dat vrachtauto's en bestelbusjes met uitlaatgassen voorlopig toch de binnenstad in mogen. Sommige gemeenten willen die vanaf 1 januari stap voor stap gaan weren, maar er tekent zich een Kamermeerderheid af die dat wil voorkomen.

22 oktober '24 ( 6:15)

Aanhoudende daling verkopen elektrische auto's in Europa

De verkoop van volledig elektrische auto's in Europa is in de eerste negen maanden van dit jaar met 5,8 procent gedaald, meldde de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De totale autoverkopen namen in die periode wel toe, met 0,6 procent tot 8 miljoen stuks.

21 oktober '24 (19:15)

Londen erkent fout bij te hoge boetes Nederlandse transporteurs

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zijn een stap verder in hun poging om geld terug te krijgen voor te hoge boetes in Londen. De vervoersautoriteit van de Engelse hoofdstad heeft toegegeven dat uitgedeelde boetes voor het rijden in lage-emissiezones te hoog waren en wil de Nederlandse transporteurs tegemoetkomen. De vertegenwoordigende organisatie Transport in Nood wil daar echter niet zomaar genoegen mee nemen. De Engelse Hoge Raad moet uitkomst bieden.

21 oktober '24 ( 8:30)

Ebusco stapt naar de rechter om betaling 45 bussen

Ebusco stapt naar de rechter om de betaling van 45 bussen. Een niet nader genoemde klant van de Brabantse fabrikant van elektrische bussen wil de order annuleren, maar de bussen zijn al gemaakt en het grootste deel is klaar om geleverd te worden. Het geplaagde bedrijf uit Deurne kampt al langer met leveringsproblemen.

20 oktober '24 (14:15)

Nog twee dagen drukte in de spits bij knooppunt Ridderkerk

Rijkswaterstaat verwacht dat het nog twee dagen heel druk zal zijn bij het knooppunt Ridderkerk, vooral in de ochtend- en avondspits. Wie maandag of dinsdag daar moet zijn, kan beter thuiswerken, een andere manier van reizen gebruiken of buiten de spits rijden, zegt Rijkswaterstaat.

18 oktober '24 (13:15)

Banden alle politieauto's bureau IJsselstein lekgestoken

De banden van alle geparkeerde politieauto's bij een politiebureau in het Utrechtse IJsselstein zijn in de nacht van zondag op maandag lekgestoken. Daardoor kon de politie van IJsselstein twee uur lang niet met een auto naar spoedmeldingen. Agenten vanuit Nieuwegein moesten die meldingen overnemen. Dinsdag is een 33-jarige man uit Utrecht in zijn woning aangehouden als verdachte, meldt de politie.

18 oktober '24 ( 8:53)

Concessie Achterhoek en Rivierenland gegund aan Arriva

De komende jaren (maximaal zeventien jaar) mag Arriva in de Achterhoek en Rivierenland blijven rijden met treinen en bussen. Dinsdag 15 oktober 2024 maakte de provincie Gelderland bekend dat het ov-contract in dit concessiegebied, met een waarde van meer dan twee miljard euro, aan Arriva is gegund. Dat meldt Arriva.