Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Problemen bij vervoer dierlijke producten van en naar VK'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het gaat aan zowel Britse als Nederlandse zijde mis met de in- en uitvoer van dierlijke producten, zoals vlees, vis en melkproducten. Dat signaleert evofenedex, de ondernemersvereniging voor handel en logistiek. Er ontstaan vertragingen met zendingen omdat documenten bijvoorbeeld niet goed zijn ingevuld of vertaald.

De documenten worden daardoor ook niet goed verwerkt door de betreffende douanedienst. Sinds 1 januari is het Verenigd Koninkrijk uit de interne markt met de Europese Unie en gelden douaneformaliteiten.

Dierlijke verswaren

Volgens de ondernemersvereniging zitten bij de dierlijke verswaren de grootste problemen, omdat daar de meeste extra handelingen zijn bijgekomen, aldus een woordvoerster. "Kennelijk gebeurt het af en toe dat in systemen Nederlands wordt ingevoerd of Brits en dat er vertaalkwesties ontstaan", aldus de woordvoerster. Dat heeft de afgelopen weken tot vertragingen in zendingen geleid. Evofenedex roept bedrijven nu op om aangiftes voor zendingen naar het Verenigd Koninkrijk in het Engels te doen.

Ook worden uitvoeraangiftes in Nederland, die door verladers gedaan moeten worden, soms nog te laat gedaan. Ook constateert evofenedex dat veerdiensten geen informatie krijgen over lege verpakkingen die uit het VK terugkomen terwijl dat wel moet. Dan gaat het om pallets, maar ook fusten voor bier en speciale plastic kratten waarin bloemen vervoerd zijn. Het gaat daardoor aan alle kanten in de logistieke keten mis. "Dan kan het hier niet worden toegelaten omdat hier geen vergunningen zijn aangevraagd. Veerboten en veerdiensten kunnen dan zo'n lading weigeren omdat ze weten dat het niet wordt toegelaten omdat de juiste documenten ontbreken of niet goed zijn aangemeld", legt de woordvoerster uit.

Drukte loopt op

Tot op heden verliepen de douaneformaliteiten redelijk vlekkeloos. Zowel vervoersbedrijven als veerdiensten gaven aan weinig problemen te ondervinden van de nieuwe situatie die door de brexit is ontstaan. Wel wordt verwacht dat de volumes de komende tijd zullen toenemen en de drukte daardoor ook zal stijgen.

Door: ANP

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.