Litouwse transportonderneming beboet voor schenden rusttijden chauffeurs
Het onderzoek was specifiek gericht op dit Litouwse bedrijf. Het vermoeden bestond dat de chauffeurs ernstig werden onderbetaald en daarnaast onder mensonterende omstandigheden hun werkzaamheden moesten doen. De ILT en de Inspectie SZW onderzochten de vermoedelijke onderbetaling, overtredingen van de rij- en rusttijden en het doorbrengen van de normale wekelijkse rust in de cabine van de vrachtwagen.
Twee maanden van huis
Op een parkeerplaats in Geleen troffen de inspecteurs acht vrachtwagenchauffeurs aan. Op basis van historische gegevens uit de tachograaf stelde de ILT vast dat alle acht chauffeurs hun normale wekelijkse rust in de cabine doorbrachten. Dit is een overtreding van artikel 8 lid 8 van de verordening EU 561/2006. Hierin staat dat de normale wekelijkse rusttijden en wekelijkse rusttijden van meer dan 45 uur ter compensatie van eerdere verkorte wekelijkse rusttijden, niet in een voertuig mogen worden genomen. De chauffeurs waren in sommige gevallen al meer dan twee maanden van huis. De ILT heeft een bestuurlijke boete opgemaakt tegen het bedrijf, waarbij het boetebedrag kan oplopen tot maximaal 12.000 euro.
Gezondheid en welzijn van chauffeurs
Het toezicht van de ILT richt zich op eerlijk en veilig wegtransport. De ILT handhaaft structureel op de regels voor arbeids-, rij- en rusttijden met als doel: het tegengaan van concurrentievervalsing in de transportsector, het waarborgen van de veiligheid, gezondheid en het welzijn van chauffeurs én de veiligheid van andere weggebruikers.
Door: Nationale Transportgids
Beeld: ILT