Minder wachten voor het stoplicht met wachtrijvoorspeller

De provincie Noord-Holland kan met een nieuwe techniek het aantal wachtende auto's, motoren en vrachtauto's voor een verkeerslicht voorspellen. Met de ‘wachtrijvoorspeller’ is het mogelijk om vanuit de verkeerscentrale van de provincie het verkeer optimaal te regelen en opstoppingen te voorkomen. Dit meldt de provincie Noord-Holland.

Begin dit jaar is de provincie gestart met het testen van de wachtrijvoorspeller op vier kruispunten op de N201 bij Schiphol. Deze maand is dit uitgebreid met nog eens vier kruispunten in de regio Alkmaar en omstreken. Bij het onderzoek wordt gekeken welk effect de wachtrijvoorspeller heeft op de groene golf en op het andere verkeer dat staat te wachten bij het kruispunt. Daarna wordt onderzocht of de voorspeller voor de andere 270 kruispunten in Noord-Holland ingezet kan worden. De verwachting is dat de doorstroming tussen de 4 procent en 10 procent verbetert en dat daardoor de CO2-uitstoot vermindert.

Reageren op drukte

De wachtrijvoorspeller werkt met sensoren in het wegdek op de provinciale wegen bij kruispunten met verkeerslichten. De sensoren geven aan hoe druk het is voor een verkeerslicht. Die informatie wordt gecombineerd met eerdere gegevens over het verkeer op datzelfde kruispunt. De kunstmatig-intelligente-wachtrijvoorspeller past vervolgens zelfstandig de groentijden van het verkeerslicht aan zodat het verkeer optimaal kan doorstromen. Jeroen Olthof, gedeputeerde Bereikbaarheid en Mobiliteit: “Het voordeel van de wachtrijvoorspeller is dat de verkeerslichten al rekening houden met naderende drukte voordat er een opstopping ontstaat. Dat is prettig voor de weggebruiker en beter voor het milieu.”

Smart Mobility

De provincie Noord-Holland investeert volop in Smart Mobility-maatregelen. Met de innovatieve wachtrijvoorspeller heeft het verkeer minder last van onnodige opstoppingen. Dat scheelt tijd en brandstof, wat goed is voor de bereikbaarheid en het milieu. De provincie werkt voor de wachtrijvoorspeller samen met databedrijf HAL24K.

Door: Nationale Transportgids