Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN waarschuwt: voorkom chaos bij Brexit en bereid je voor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Als bedrijven zich niet op tijd voorbereiden op de Brexit, dreigt er chaos bij de grenzen te ontstaan, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Met grote gevolgen voor de gehele logistieke keten. Dat scenario voorkomen is een gemeenschappelijke opgave, zo meldt TLN.

Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie onderhandelen nu nog over een handelsovereenkomst. Wat daar het resultaat van wordt, weten we niet. “Maar we weten heel veel al wél”, vertelt Elmer de Bruin, Brexit-coördinator bij TLN. “Deal of geen deal, Brexit is een feit en daar ontkom je straks niet aan. Er is al veel duidelijk over waar je straks aan moet voldoen en welke voorbereidingen je nú al kan treffen.”

Zwakke schakel

Toch hebben veel ondernemers dat nog niet gedaan. Uit navraag onder logistieke partners blijkt dat 20 procent nog niet is voorbereid. Dat beeld herkent Eric Postulart van Ewals Cargo Care en vicevoorzitter van de TLN-deelmarkt Ferrytransport:  “Voor klanten is het vaak niet volledig duidelijk wat de impact van de Brexit is op hun totale supply chain. Daardoor stellen ze niet altijd de juiste vragen aan hun leveranciers. Ook bij de Brexit zal het principe van de zwakste schakel in de keten gelden. Of het nou een klant van ons, een leverancier of een logistieke dienstverlener is, die zwakke schakel zien we in veel supply chains terug.”

Chaos

Die nalatigheid kan grote gevolgen hebben voor de logistieke keten. Zonder aanmelding bij Portbase of ENS kom je straks simpelweg de boot niet op, benadrukt Postulart. “Als al die vrachtwagens straks stil komen te staan in de havens ontkom je niet aan een enorme chaos”, waarschuwt hij. “Het gaat niet enkel om de export en import, maar ook om douaneformaliteiten tijdens het transport, zoals de ENS-declaratie, het ferrymanifest, of T-1 documenten. Daarnaast zullen ook de langere looptijd, de lagere omloopsnelheid van de transportcapaciteit en extra wachttijden voor chauffeurs de transportkosten onder druk zetten. We lopen dan allemaal vertraging op. Want die chaos heeft niet alleen effect op de ferryvervoerders of de importeurs, maar leidt uiteindelijk tot de stilstand van de gehele supply chain.”

Gemeenschappelijke opgave

Dat voorkomen is dan ook een gemeenschappelijke opgave. “We moeten als logistieke sector zelf de verantwoordelijkheid nemen. Want de Brexit raakt ons allemaal”, aldus Elmer de Bruin. Eric Postulart voegt daar aan toe: “Of je nou importeur, exporteur, vervoerder, douane expediteur of verlader bent: ga met elkaar in gesprek, audit elkaar en verstevig je supply chain. Denk vooral niet ‘die zal wel voorbereid zijn’, want in veel gevallen is dat dus niet zo.”

Door: Nationale Transportgids

30 mei '25 (15:08)

Personenauto in de brand in Amsterdam Zuid

Vanochtend omstreeks 10.00 uur is op het Scheldeplein In Amsterdam Zuid een personenauto in de brand gevlogen. Niemand raakte gewond. Dat meldt AT5.

30 mei '25 (15:00)

Actieplan Geluid 2025-2029: hoe maken we Amsterdam stiller?

De gemeente Amsterdam werkt aan een nieuw plan om de stad stiller te maken. Denk bijvoorbeeld aan maatregelen als stiller asfalt, betere isolatie en strengere handhaving op voertuigen die veel lawaai maken. Inwoners kunnen het plan nu bekijken en hun mening geven. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

30 mei '25 (10:16)

Dronken spookrijder zorgt op de snelweg voor veel chaos

Een automobiliste heeft vrijdagnacht 30 mei meerdere bestuurders van auto’s en van een vrachtwagen flink laten schrikken. De 38-jarige vrouw uit Kaatsheuvel was aan het spookrijden op de A59 bij Waalwijk. Ze was onder invloed van drugs en alcohol. Dat meldt Omroep Brabant.

30 mei '25 ( 8:12)

Dodelijk ongeval op Culemborgseweg in Buren

Donderdag 29 mei 2025 zijn bij een zwaar auto-ongeluk in het Gelderse Buren één persoon om het leven gekomen en twee inzittenden gewond geraakt. Dat meldt Omroep Gelderland.

30 mei '25 ( 7:52)

N496 tussen Oostvoorne en Rockanje in juni dagenlang afgesloten

Van 10 juni tot en met 21 juni 2025 voert de provincie Zuid-Holland onderhoud uit aan de N496 bij Oostvoorne en Rockanje. In deze periode is de weg volledig afgesloten. Het verkeer volgt omleidingsroutes. Daarover bericht de provincie Zuid-Holland.

30 mei '25 ( 7:47)

Voorbereidingen HOV Beverwijk/Velsen-Noord in volle gang

Met de aanleg van twee busbanen en de nieuwe Velsertraverse fiets- en voetgangersonderdoorgang willen de provincie Noord-Holland, de gemeenten Velsen en Beverwijk en ProRail zorgen dat het openbaar vervoer in de regio voorbereid is op de toekomst. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

29 mei '25 (18:20)

Hemelvaartsdrukte op wegen houdt aan

Op verschillende wegen in het land is het nog altijd erg druk door mensen die eropuit gaan met Hemelvaart. Op de N280 vanuit Duitsland richting Roermond hadden weggebruikers eerder donderdag meer dan een uur vertraging door mensen die de outlet bezoeken. Inmiddels is de vertraging nog ruim een half uur, meldt ANWB Verkeersinformatie. Ook op lokale wegen komt het verkeer vast te staan.

28 mei '25 (11:35)

Raad van State blijft 130 kilometer per uur in de avonduren toestaan

De maximumsnelheid op de A2 in Noord-Brabant, 130 kilometer per uur in de avonduren, hoeft in elk geval de komende jaren niet omlaag. De Raad van State heeft eisen daarover definitief afgewezen, in een slepende procedure die Milieudefensie al in 2019 was begonnen.

28 mei '25 (11:13)

Verkeersongeval bij Steenderen, twee mannen overleden

Na een verkeersongeval in Steenderen zijn een man van 27 jaar en een man van 69 jaar uit Zutphen woensdagochtend 28 mei om het leven gekomen. Dat meldt Omroep Gelderland.

28 mei '25 ( 7:50)

Voor het eerst meer dan 1 miljoen stekkerauto's in Nederland

Het aantal stekkerauto's in Nederland is voor het eerst boven de 1 miljoen uitgekomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Onder stekkerauto's vallen voertuigen die helemaal elektrisch zijn en plug-in hybrides, die naast een stekker een brandstofmotor hebben. Ook zijn er voor het eerst meer particulieren met een stekkerauto dan zakelijke rijders.