Meer auto's, minder personeel: lange wachttijden bij garages voor APK's

Vooral tijdens de zomermaanden zal het flink krap zijn. Wie een afspraak wil maken, moet rekening houden met flinke wachttijden tot wel twee maanden. Brancheorganisatie BOVAG ziet de problemen al langer toenemen, mede door een hoge werkdruk, steeds ouder wordend wagenpark en monteurstekorten. Vooral automobilisten die vlak voor de vakantie terecht willen of een bandenwissel nodig hebben, moeten wachten. Advies van BOVAG is dan ook om hierop te anticiperen. Mensen kunnen niet meer van autobedrijven verwachten dat ze zomaar tussendoor een set zomerbanden onder de auto zetten.
Tekort aan technisch geschoold personeel
BOVAG wijt het probleem met name aan een tekort aan technisch geschoolde medewerkers. Velen stromen en uit en hoewel er interesse is, blijft maar weinig jong personeel plakken. Dit is vooral een probleem voor kleinere garages. Zij hebben ook veel last van hogere personeelskosten en moeite met het vinden van een passende opvolger. Daardoor moeten ze hun bedrijf sluiten, waarna ze worden overgenomen door grotere dealers.
Aanvalsplan Techniek
Hoewel steeds meer werkgevers leerling-monteurs aannemen om de tekorten aan te pakken, blijft een langetermijnoplossing uit. “De druk op de werkplaats blijft voorlopig hoog”, zegt BOVAG, die werkt aan het Aanvalsplan Techniek. Samen met verschillende sectoren hoopt de organisatie zo meer technisch personeel te scholen, maar voordat die op de arbeidsmarkt komen zijn we weer enkele jaren verder.