Digitaal verstuurde parkeerboetes blijven vaak onopgemerkt: 'Kleine vergissing, hoog bedrag'
.jpg)
Meer dan 35 procent van de Amsterdammers moet een aanmaning betalen omdat de boete digitaal is bestuurd, terwijl een vijfde van de Amsterdammers die de boete op papier krijgt de betalingstermijn mist. In Twentse steden is het aanmaningspercentage 13 procent onder ontvangers van enveloppen en 28 procent onder mensen die een boete via MijnOverheid krijgen.
Hoog bedrag voor kleine vergissing
Mensen weten met name niet dat een boete via MijnOverheid verstuurd kan worden. Daarom openen ze die berichtenbox nooit, krijgen ze hier geen notificaties van of updates ze hun mailadres nooit. Hierdoor kunnen boetebedragen oplopen tot duizenden euro’s, zeker als er in korte tijd boetes binnenkomen. “Zeker bij naheffingsaanslagen zoals parkeerboetes kunnen het hoge bedragen worden voor kleine vergissingen.”
Belastingkantoor
Meer dan zes miljoen mensen in Amsterdam krijgen alleen digitale parkeerboetes. Ook in Rotterdam en Eindhoven gaat het om grote aantallen mensen. Groningers, Utrechters, Haarlemmers of inwoners van Enschede die ‘Noordelijke Belastingkantoor’, ‘GR Concensus’, ‘GB Twente’ of ‘Belastingsamenwerking Utrecht’ hebben aangevinkt in MijnOverheid, krijgen de boete ook digitaal. Maar vaak weten mensen niet dat ze dit geactiveerd hebben, waardoor alertheid uitblijft. Bovendien hebben 770.000 mensen geen mailadres achtergelaten of geverifieerd. Bijna 500.000 mensen hebben dat wel gedaan, maar hebben hun mailnotificatie uitstaan.
Het CJIB verstuurt verkeersboetes en die moeten altijd op papier, maar voor parkeerboetes gelden andere regels. Die vallen namelijk onder naheffingsaanslag, al zijn ze in feite ook een boete.