Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

HTM start aanbesteding nieuwe trams voor meer capaciteit

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
HTM Personenvervoer heeft groen licht gegeven voor de Europese aanbesteding van nieuwe trams. Algemeen directeur a.i. Bruno Bruins verwacht meer reizigers in het openbaar vervoer en is dan ook blij dat de opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Den Haag daarin investeren. "Met nieuwe, ruime en toegankelijke trams hebben we meer capaciteit", aldus Bruins. Naar verwachting gaan de nieuwe trams in 2026 rijden. Dit meldt HTM.  

De nieuwe trams gaan de rood-beige trams (GTL) vervangen die momenteel nog rijden op de lijnen 1, 6, 12 en 16. Bruins: “Onze GTL-trams zijn 40 jaar oud en daarmee is het einde van hun levensduur in zicht. Daarnaast zijn ze vanwege hun instap niet toegankelijk voor onze reizigers die bijvoorbeeld gebruik maken van een (elektrische) rolstoel.”

Investeren

Om de komst van de nieuwe, ruime trams mogelijk te maken, werkt HTM nauw samen met MRDH en de gemeente Den Haag. In 2020 werd bekend gemaakt dat de drie partijen samen 462 miljoen euro investeren, waarvan 402 miljoen door MRDH, 45 miljoen euro door de gemeente Den Haag en 15 miljoen euro door HTM. “Dat geld is niet alleen bestemd voor de aanschaf van de trams, maar ook voor onder andere het aanpassen van de infrastructuur, het toegankelijk maken van de halten en de nieuwe stallingslocatie.”

Ruim vijftig nieuwe trams

De aanbesteding omvat de aanschaf van 50 trams met een optie voor extra trams. “We houden rekening met de huidige situatie. We weten niet in welk tempo de groei van het aantal reizigers zich de komende jaren manifesteert, mede in het licht van grote woningbouwopgaven voor Den Haag en omgeving. De optie biedt ons dus de mogelijkheid om uit te breiden. Wij verwachten in de loop van volgend jaar daarover een besluit te kunnen nemen.”, zegt Bruins. 

OV Next

De nieuwe trams zijn onderdeel van het programma OV Next waarin Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Den Haag en HTM samen werken aan het OV van de toekomst: toegankelijk voor iedereen, met korte reistijden en vervoer van deur tot deur. OV NEXT verleidt mensen om ander reisgedrag te vertonen door hen de keuze te bieden om hun gedrag aan te passen. Kiezen voor OV, fietsen, lopen en deelvervoer in plaats van voor de auto.

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: Tram en auto botsen in Nieuwegein, vier personen gewond geraakt

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.