Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen

Door Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen
ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen, zodat op dat traject in de toekomst meer reizigerstreinen kunnen rijden. Dat volgt uit een uitspraak van de Raad van State. Stichting De Hooge Weide, een melkveehouderij en zorgboerderij en enkele omwonenden kwamen in beroep tegen het tracébesluit ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar-Amsterdam’ van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, maar de hoogste bestuursrechter verklaart alle bezwaren ongegrond. Dit betekent dat het besluit van de staatssecretaris daarmee definitief is geworden. Tegen de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak is geen hoger beroep mogelijk. Dit meldt de Raad van State.

De aanpassingen zijn onderdeel van het zogeheten Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Met dat programma kan de capaciteit op het spoor worden vergroot om zo de groei aan reizigers- en goederenvervoer op het spoor in goede banen te leiden en om de kwaliteit en betrouwbaarheid van het spoor te verbeteren. Voor het traject Alkmaar-Amsterdam betekent het programma dat het aantal intercity’s en sprinters toeneemt. Om de dienstregeling te kunnen inpassen komt er onder meer in Heerhugowaard een nieuw spoorwegemplacement waar treinen geparkeerd en schoongemaakt worden en worden in Alkmaar perrons verlengd en geluidsschermen aangebracht. Verder maakt het tracébesluit het mogelijk dat station Uitgeest wordt vernieuwd en achttien overwegen op het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam worden aangepast.

Bezwaren ongegrond

Stichting De Hooge Weide, een melkveehouderij en zorgboerderij en omwonenden zijn het niet eens met het tracébesluit van de staatssecretaris en vochten dat aan bij de Afdeling bestuursrechtspraak. De stichting vindt dat de staatssecretaris het nut en de noodzaak en het groot openbaar belang om het goederenkeerspoor te verleggen en te verlengen, niet deugdelijk heeft onderbouwd. Het bedrijf is eigenaar van ongeveer 45 hectare grond voor het agrarisch bedrijf, waarvan 22 hectare aan de overzijde van het spoor ligt. Om dit land te bereiken maakt het bedrijf veel gebruik van de overweg bij zijn bedrijfslocatie voor onder meer het weiden van vee. Volgens het bedrijf zorgt de aanleg van het nieuwe goederenkeerspoor ervoor dat het ernstig wordt beperkt in het gebruik van de grond aan de overzijde van het spoor. De omwonenden vrezen onder meer voor meer geluidsoverlast, bijvoorbeeld van het plaatsen van een extra eilandperron richting bestaande woningen en omdat er meer treinen gaan rijden. Een van de omwonenden vreest negatieve gevolgen voor zijn woon- en leefklimaat van het nieuwe spoorwegemplacement in Heerhugowaard. Maar geen van de aangevoerde beroepsgronden slaagt, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak. En daarmee blijft het tracébesluit in stand. 

25 juli '25 ( 8:52)

Week geen treinen tussen Leeuwarden en Buitenpost

Van maandag 28 juli (01.00 uur) tot maandag 4 augustus (05.00 uur) rijden geen treinen tussen station Leeuwarden en station Buitenpost. Het spoor op dit traject wordt dan vernieuwd. Arriva verzorgt vervangend busvervoer. Dat meldt ProRail.

24 juli '25 (13:34)

NS viert diversiteit tijdens Amsterdam Pride

Tot en met 3 augustus viert Amsterdam Pride de diversiteit en inclusiviteit in de stad. NS sluit hier graag bij aan: vanaf 26 juli wappert de Progress Pride-vlag een week lang op het dak van station Amsterdam Centraal. Ook de digitale vertrekborden en de reisplanner van NS laten reizigers de regenboogkleuren zien, zodat iedereen zich welkom voelt op het station en onderweg in de trein. Tijdens de Canal Parade op 2 augustus kunnen bezoekers aan de Pride terecht bij de Change Station. Daarnaast rijdt NS extra lange treinen van en naar Amsterdam. Bovendien zijn er extra collega’s aanwezig om reizigers te assisteren en de drukte in goede banen te leiden. Dat meldt de NS.

24 juli '25 (11:29)

Rover snapt wapenstokken NS maar wil ook 'zachtere maatregelen'

Reizigersvereniging Rover zegt er begrip voor te hebben dat de NS zijn medewerkers wil uitrusten met een wapenstok, maar vindt ook dat het spoorwegbedrijf meer "zachtere maatregelen" moet nemen voor de veiligheid op stations en in treinen. Dat laat directeur Freek Bos weten.

24 juli '25 ( 9:39)

Geen treinen tussen Assen en Groningen vanwege een kapotte bovenleiding

Treinreizigers tussen Assen en Groningen komen niet ver met de trein. Het treinverkeer tussen Assen en Groningen Europapark ligt er vanwege een kapotte bovenleiding uit. Dat meldt RTV Drenthe.

24 juli '25 ( 8:37)

NS wil een proef met een wapenstok voor V&S-medewerkers

NS heeft bij het ministerie van Justitie en Veiligheid een aanvraag gedaan om bij wijze van proef tijdelijk 75 medewerkers Veiligheid & Service (V&S) uit te rusten met een wapenstok. Doel van deze proef is om te onderzoeken of het dragen en gebruiken van de 'korte wapenstok' bijdraagt aan de effectiviteit en veiligheid van het werk van V&S-medewerkers. Dat meldt NS.

23 juli '25 (13:47)

Raad van State: spoor tussen Alkmaar en Amsterdam mag op de schop

Het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam mag worden aangepast, ondanks bezwaren van onder meer omwonenden, een agrarisch bedrijf en een natuurorganisatie. Volgens de Raad van State zijn al hun bezwaren ongegrond.

23 juli '25 ( 8:59)

Minder suïcidepogingen op spoor door gecombineerde aanpak

Spoorwegbeheerder ProRail probeert met verschillende maatregelen suïcidepogingen op het spoor te voorkomen. Door een combinatie van fysieke maatregelen, zoals hekwerken en speciale matten, en de inzet van slimme camera’s is het aantal zelfdodingen op aangepakte locaties met 45 procent gedaald. De komende tijd breidt ProRail deze aanpak uit naar nog eens vijftig risicolocaties. Dat meldt ProRail.

22 juli '25 (14:59)

Geen treinen tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam

Moet je met de trein reizen dinsdagavond 22 juli? Het is aan te raden om eerst de actuele dienstregeling te bekijken. Er rijden namelijk geen treinen tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam vanwege een reparatie van het spoor. Dat meldt Hart van Nederland.

22 juli '25 ( 9:45)

ProRail ziet verbeteringen maar ook te veel storingen op het spoor

In de eerste helft van 2005 zag ProRail de prestaties op het spoor verbeteren, maar de spoorwegbeheerder vindt vooral het aantal storingen op het spoor te hoog. Dat meldt ProRail.