Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar
Nederlandse zeevissers hebben "een zorgelijk jaar" achter de rug. De kottervisserij leed verlies en met name garnalenvissers hadden het moeilijk, meldt Wageningen University & Research (WUR). Zo werd de vloot kleiner, waardoor er minder gevist werd en in het algemeen vielen de opbrengsten ook tegen. De prijs heeft dat niet kunnen compenseren en de kosten liepen door, legt onderzoeker Kees Taal uit.

De kottervisserij leed een verlies van 3,1 miljoen euro. Een jaar eerder boekten vissers die dit soort schepen gebruiken nog een winst van 3,7 miljoen euro. Bij garnalenvissers was het verlies 8 miljoen euro.

Het aantal kotters nam af van 261 tot 216. Vissers vingen in totaal dan ook veel minder vis en schaaldieren. De hoeveelheid aangevoerde vis door de kottervisserij lag bijna 40 procent lager dan een jaar eerder en kwam uit op 34 miljoen kilogram. De quota van een aantal voor de zeevisserij belangrijke soorten zijn niet gehaald. Schol werd 31 procent minder aangevoerd en tong 27 procent minder.

Vervanging blijft uit

De totale omzet van de kottervisserij liep met een kwart terug tot 176 miljoen euro. De aanvoer van garnalen was meer dan gehalveerd en de opbrengst van dit schaaldier kwam dan ook bijna 47 procent lager uit, op 39 miljoen euro. Ook tong en schol brachten fors minder op.

De WUR wijst erop dat modernisering en vervanging van schepen en motoren uitblijven, "omdat de afgelopen jaren het perspectief voor de kottervisserij en het vertrouwen in de toekomst afgenomen is". De gemiddelde leeftijd van de kottervloot is nu 39 jaar. Het verduurzamen en vernieuwen van schepen is kostbaar en financiering verkrijgen blijkt lastig, volgens de universiteit.

Pulsvisserij

Zalm uit Noorwegen, kabeljauw uit IJsland en garnalen uit Azië worden bovendien in grote hoeveelheden naar Nederland gebracht en hier verwerkt en verhandeld, signaleert de universiteit. De recente sanering van kotters in Nederland zet de aanvoer van verse Noordzeevis verder onder druk, aldus de WUR. Daarom wordt de import van vis steeds belangrijker voor Nederlandse visverwerkers en handelaren.

De Nederlandse visserij was eerder hoopvol over de plannen van het nieuwe kabinet voor de sector. Zij hopen dat er een andere wind gaat waaien en dat de visserij weer meer ruimte krijgt. Het nieuwe kabinet wil pulsvisserij, waarbij vissen met elektrische schokken in netten worden gedreven, in Nederland weer mogelijk maken. Het aantal Nederlandse kottervissers is het afgelopen jaar sterk gedaald door het verbod op deze vismethode.

13 juni '25 (10:40)

Weer gooit opnieuw roet in het eten: plaatsing nieuwe brug bij Lochem uitgesteld

De operatie om de Nettelhorsterbrug bij Lochem in te varen wordt wederom uitgesteld. Hoewel alles al gereedstond voor de uitvoering, heeft de provincie Gelderland laten weten dat het weer opnieuw roet in het eten gooit. Door de verwachte onweersbuien met stevige windstoten is het risico te groot om het project veilig voort te zetten. Dit meldt de Stentor.

10 juni '25 ( 9:18)

Nieuwe Marifoonkaart maakt recreatievaart nog veiliger

De veiligheidscampagne 'Varen doe je Samen!' heeft een nieuwe Marifoonkaart gepresenteerd: een praktische, spatwaterdichte vouwkaart die schippers helpt om de marifoon veilig en correct te gebruiken. Dat meldt Rijkswaterstaat.

10 juni '25 ( 8:47)

Invaaroperatie Nettelhorsterbrug in Lochem uitgesteld

Naar verwachting wordt vandaag meer duidelijk over de nieuwe datum waarop de Nettelhorsterbrug in Lochem wordt ingevaren. Dat zou vrijdag 6 juni en zaterdag 7 juni 2025 gebeuren. Maar vanwege de weersverwachting heeft de provincie Gelderland besloten de geplande werkzaamheden uit te stellen. Daarover bericht de gemeente Lochem.

04 juni '25 ( 9:38)

SAIL 2025: vaarregels en miljoenen bezoekers

Van 20 tot en met 24 augustus 2025 vormen het IJ en het Noordzeekanaal het decor van het grootste evenement van Nederland: SAIL 2025. Gedurende deze periode worden schepen, bemanningen en bezoekers vanuit de hele wereld ontvangen in Amsterdam. Dat meldt Rijkswaterstaat.

03 juni '25 ( 8:36)

Havenbedrijf Rotterdam start pilot met elektrisch draagvleugelschip

Sinds kort is in de haven van Rotterdam een bijzonder nieuw schip te zien: het volledig elektrische draagvleugelpatrouillevaartuig van Havenbedrijf Rotterdam. Dit vaartuig is onderdeel van een pilot voor de vlootvernieuwing van de vaartuigen van het Havenbedrijf. Dat meldt Port of Rotterdam.

30 mei '25 ( 7:57)

Renovatie Papendrechtsebrug: in 2026 hinder voor wegverkeer en hoge scheepvaart

De Papendrechtsebrug in de N3 is vanwege grootscheepse renovatiewerkzaamheden vanaf juli 2026 negen maanden dicht voor wegverkeer. De hoge scheepvaart kan vanaf juni 2026 ruim veertien maanden lang ongeveer één keer per maand de brug passeren. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet. Dat meldt Rijkswaterstaat.

29 mei '25 (11:05)

Defensie wil gebruikmaken van Maasvlakte 2

Maasvlakte 2 is een van de tientallen extra locaties in Nederland waarvan het ministerie van Defensie gebruik wil kunnen maken. Dit blijkt uit het Ontwerp Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Concreet gaat het Defensie om terminalcapaciteit voor het laden en lossen van schepen met militaire lading en om een locatie voor amfibische oefeningen. Dat meldt Port of Rotterdam.

26 mei '25 (21:44)

Rotterdamse haven kan in zee met duizend hectare uitgebreid worden

De haven van Rotterdam zou op zee met maximaal 1000 hectare uitgebreid kunnen worden. Dat blijkt uit een technische verkenning die het Rijk, de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf hebben uitgevoerd. Het rapport wordt over een paar weken gepubliceerd, maar tijdens een conferentie op het provinciehuis in Den Haag over zeewaartse uitbreiding van de haven kwamen de mogelijkheden al ter sprake.

23 mei '25 (12:54)

Vrachtschip veilig in haven Stavoren na lozen van schelpen

Het vrachtschip dat donderdagmiddag 22 mei vast kwam te zitten voor de ingang van de haven van Stavoren, is inmiddels veilig aangekomen in de haven zelf. Het binnenvaartschip was vlak voor de haven vastgelopen. Dat meldt Omroep Friesland.

23 mei '25 ( 8:34)

Invaren Nettelhorsterbrug in Lochem via webcam te zien

Vrijdag 6 juni en zaterdag 7 juni 2025 wordt de Nettelhorsterbrug in Lochem op zijn plek gevaren. Belangstellenden kunnen dit thuis volgen via een webcam. Ook is er een kijkplek voor publiek. Daarover bericht de provincie Gelderland.