Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar
Nederlandse zeevissers hebben "een zorgelijk jaar" achter de rug. De kottervisserij leed verlies en met name garnalenvissers hadden het moeilijk, meldt Wageningen University & Research (WUR). Zo werd de vloot kleiner, waardoor er minder gevist werd en in het algemeen vielen de opbrengsten ook tegen. De prijs heeft dat niet kunnen compenseren en de kosten liepen door, legt onderzoeker Kees Taal uit.

De kottervisserij leed een verlies van 3,1 miljoen euro. Een jaar eerder boekten vissers die dit soort schepen gebruiken nog een winst van 3,7 miljoen euro. Bij garnalenvissers was het verlies 8 miljoen euro.

Het aantal kotters nam af van 261 tot 216. Vissers vingen in totaal dan ook veel minder vis en schaaldieren. De hoeveelheid aangevoerde vis door de kottervisserij lag bijna 40 procent lager dan een jaar eerder en kwam uit op 34 miljoen kilogram. De quota van een aantal voor de zeevisserij belangrijke soorten zijn niet gehaald. Schol werd 31 procent minder aangevoerd en tong 27 procent minder.

Vervanging blijft uit

De totale omzet van de kottervisserij liep met een kwart terug tot 176 miljoen euro. De aanvoer van garnalen was meer dan gehalveerd en de opbrengst van dit schaaldier kwam dan ook bijna 47 procent lager uit, op 39 miljoen euro. Ook tong en schol brachten fors minder op.

De WUR wijst erop dat modernisering en vervanging van schepen en motoren uitblijven, "omdat de afgelopen jaren het perspectief voor de kottervisserij en het vertrouwen in de toekomst afgenomen is". De gemiddelde leeftijd van de kottervloot is nu 39 jaar. Het verduurzamen en vernieuwen van schepen is kostbaar en financiering verkrijgen blijkt lastig, volgens de universiteit.

Pulsvisserij

Zalm uit Noorwegen, kabeljauw uit IJsland en garnalen uit Azië worden bovendien in grote hoeveelheden naar Nederland gebracht en hier verwerkt en verhandeld, signaleert de universiteit. De recente sanering van kotters in Nederland zet de aanvoer van verse Noordzeevis verder onder druk, aldus de WUR. Daarom wordt de import van vis steeds belangrijker voor Nederlandse visverwerkers en handelaren.

De Nederlandse visserij was eerder hoopvol over de plannen van het nieuwe kabinet voor de sector. Zij hopen dat er een andere wind gaat waaien en dat de visserij weer meer ruimte krijgt. Het nieuwe kabinet wil pulsvisserij, waarbij vissen met elektrische schokken in netten worden gedreven, in Nederland weer mogelijk maken. Het aantal Nederlandse kottervissers is het afgelopen jaar sterk gedaald door het verbod op deze vismethode.

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.

26 juni '24 (19:00)

Dode door bedrijfsongeval bij Shell in havengebied Moerdijk

Door een ongeval op het terrein van Shell in Moerdijk is woensdag een persoon om het leven gekomen. Dat gebeurde rond 12.30 uur, meldt de politie. Volgens de Arbeidsinspectie is het slachtoffer bekneld geraakt onder een zwaar voorwerp. Het ging om een industriële schoorsteen.

25 juni '24 ( 9:04)

Geslaagde test bij noodaanlanding veerhaven Den Helder

Samen met Rijkswaterstaat heeft veerdienst TESO de noodaanlanding op het marineterrein van Den Helder getest en aangepast. Daardoor kunnen in het geval van een calamiteit in de reguliere veerhaven de veerboten van TESO blijven varen. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

24 juni '24 (20:00)

Brussel wil Nederlandse vissers helpen met quota voor tong

Er is goede hoop dat Nederlandse vissers binnenkort meer tong mogen vangen dan eerder binnen de Europese visquota was afgesproken.

24 juni '24 ( 8:45)

In Kudelstaart overvaren man overleden

De 20-jarige man uit De Lier die zondag werd overvaren op de Westeinderplassen aan de Kudelstaartseweg in Kudelstaart, is overleden aan zijn verwondingen. Dat meldt de politie maandagochtend. Zondag hield de politie de bestuurder van de boot aan, een 21-jarige man uit Aalsmeer.

21 juni '24 (12:00)

Ondanks nieuwe regels daalt stifstofuitstoot zeevaart niet

De zeevaart stoot meer stikstof uit dan verwacht, ondanks strengere emissie-eisen voor nieuwe zeeschepen. Dat baart de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zorgen, omdat luchtvervuiling gezondheidsproblemen geeft bij mensen en slecht is voor het milieu. Stikstof slaat namelijk neer op water en land.