Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar
Nederlandse zeevissers hebben "een zorgelijk jaar" achter de rug. De kottervisserij leed verlies en met name garnalenvissers hadden het moeilijk, meldt Wageningen University & Research (WUR). Zo werd de vloot kleiner, waardoor er minder gevist werd en in het algemeen vielen de opbrengsten ook tegen. De prijs heeft dat niet kunnen compenseren en de kosten liepen door, legt onderzoeker Kees Taal uit.

De kottervisserij leed een verlies van 3,1 miljoen euro. Een jaar eerder boekten vissers die dit soort schepen gebruiken nog een winst van 3,7 miljoen euro. Bij garnalenvissers was het verlies 8 miljoen euro.

Het aantal kotters nam af van 261 tot 216. Vissers vingen in totaal dan ook veel minder vis en schaaldieren. De hoeveelheid aangevoerde vis door de kottervisserij lag bijna 40 procent lager dan een jaar eerder en kwam uit op 34 miljoen kilogram. De quota van een aantal voor de zeevisserij belangrijke soorten zijn niet gehaald. Schol werd 31 procent minder aangevoerd en tong 27 procent minder.

Vervanging blijft uit

De totale omzet van de kottervisserij liep met een kwart terug tot 176 miljoen euro. De aanvoer van garnalen was meer dan gehalveerd en de opbrengst van dit schaaldier kwam dan ook bijna 47 procent lager uit, op 39 miljoen euro. Ook tong en schol brachten fors minder op.

De WUR wijst erop dat modernisering en vervanging van schepen en motoren uitblijven, "omdat de afgelopen jaren het perspectief voor de kottervisserij en het vertrouwen in de toekomst afgenomen is". De gemiddelde leeftijd van de kottervloot is nu 39 jaar. Het verduurzamen en vernieuwen van schepen is kostbaar en financiering verkrijgen blijkt lastig, volgens de universiteit.

Pulsvisserij

Zalm uit Noorwegen, kabeljauw uit IJsland en garnalen uit Azië worden bovendien in grote hoeveelheden naar Nederland gebracht en hier verwerkt en verhandeld, signaleert de universiteit. De recente sanering van kotters in Nederland zet de aanvoer van verse Noordzeevis verder onder druk, aldus de WUR. Daarom wordt de import van vis steeds belangrijker voor Nederlandse visverwerkers en handelaren.

De Nederlandse visserij was eerder hoopvol over de plannen van het nieuwe kabinet voor de sector. Zij hopen dat er een andere wind gaat waaien en dat de visserij weer meer ruimte krijgt. Het nieuwe kabinet wil pulsvisserij, waarbij vissen met elektrische schokken in netten worden gedreven, in Nederland weer mogelijk maken. Het aantal Nederlandse kottervissers is het afgelopen jaar sterk gedaald door het verbod op deze vismethode.

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.