Gigantisch transport over de Zuid-Willemsvaart: trommel van 160 ton op weg naar Son

De trommel, met een diameter van 5,60 meter, werd vanuit een fabriek in het Duitse Ruhrgebied via de Rijn, Waal, Maas en verschillende kanalen naar Son vervoerd. Het schip passeerde onderweg 170 bruggen en 19 sluizen. De lading wordt vrijdag al geïnstalleerd bij Jansen Infra, waar het de komende jaren zal dienen om asfalt te recyclen. Directeur Jan Busser benadrukt dat het transport via het water een stuk eenvoudiger is dan over de weg.
Voordelen van binnenvaart boven wegtransport
Busser wijst erop dat transport over de weg grote problemen zou opleveren, zoals lage verkeerslichten, ongeschikte bruggen en verkeersrotondes. "Met een schip heb je die zorgen niet," zegt hij. Schipper Jacco de Beijer onderschrijft dit, en benadrukt dat binnenvaart veel efficiënter is: "Geen files, geen opstoppingen en veel minder vervuiling dan vrachtwagens."
Jean-Pierre Dubbelman van Koninklijk Binnenvaart Nederland voegt hieraan toe dat binnenvaart een uitstekend middel is om files te verminderen. Volgens hem vervangt een volgeladen schip gemakkelijk 100 tot 120 vrachtwagens, wat de drukte op de weg aanzienlijk vermindert.
Dagelijks transport via de Zuid-Willemsvaart
Op de Zuid-Willemsvaart varen dagelijks zo'n 20 tot 30 vrachtschepen, die samen het vervoer van duizenden vrachtwagens overnemen. Dit zorgt niet alleen voor minder files, maar verbetert ook de verkeersveiligheid en draagt bij aan een beter milieu.
Beeld: Koninklijke Binnenvaart Nederland