Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

DHL verwacht volgend jaar nog geen volledig herstel in de vervoersketen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
DHL verwacht volgend jaar nog geen volledig herstel in de vervoersketen
Pakketbezorger DHL, onderdeel van Deutsche Post, verwacht dat de verstoringen in de vervoersketen volgend jaar nog niet volledig zijn verholpen. De congestie in de havens zou volgens het Duitse bedrijf volgend jaar moeten afnemen doordat er meer nieuwe containerschepen worden afgeleverd, maar dat is nog niet genoeg om de wereldwijde toeleveringsketen te laten herstellen naar de situatie van vóór de coronapandemie.

"In 2023 wordt het minder, maar het gaat niet terug naar 2019", zei Tim Scharwath, baas van de vrachtdivisie van DHL. "Ik denk niet dat we terug zullen keren naar de situatie van overcapaciteit, waarbij de tarieven erg laag waren. De infrastructuur, vooral in de Verenigde Staten, zal niet van de ene op de andere dag beter worden, omdat infrastructuurontwikkelingen lang duren", aldus Scharwath.

Coronapandemie 

De coronapandemie en beperkingen om het virus in te dammen leidden vorig jaar tot een tekort aan arbeiders en vrachtwagenchauffeurs in verschillende grote havens over de hele wereld. Daardoor werd het goederenverkeer van en naar vrachthubs vertraagd en schoten de tarieven voor containervervoer naar recordhoogtes.

Hoewel de situatie op de meeste plaatsen inmiddels is verbeterd doordat werknemers zijn teruggekeerd, blijft de toeleveringsketen onder druk staan door problemen in de belangrijke haven van Shanghai, waar de achterstanden worden weggewerkt na de lockdown van twee maanden in de Chinese stad.

Feestdagenseizoen in het Westen 

De heropening van de haven van Shanghai komt volgens Scharwath op het moment dat er meer goederen vanuit Azië naar de VS en Europa worden verscheept voorafgaand aan het belangrijke feestdagenseizoen in het Westen aan het einde van het jaar. De grote winkelorganisatie National Retail Federation waarschuwde al dat de Amerikaanse havens zich in de komende maanden moeten voorbereiden op een sterke stijging van de invoer.

Haven van Rotterdam 

In grote Europese havens zoals Hamburg en Rotterdam neemt de congestie volgens Scharwath toe doordat er weer meer schepen uit Azië aankomen. Ook de staking van vrachtwagenchauffeurs in Zuid-Korea zet volgens hem de toeleveringsketen verder onder druk.

"Elke opstopping ongeacht waar ter wereld, zal invloed hebben in andere delen van de toeleveringsketen", waarschuwde hij. "Vijf jaar geleden zou de situatie in Zuid-Korea geen impact hebben gehad. Nu is dat wel het geval." Containervervoerders hebben tijdens de pandemie wel meer nieuwe schepen besteld, omdat ze dankzij de historisch hoge transporttarieven recordwinsten wisten te boeken na jaren van verliezen.

Door: ANP 

14 juni '24 ( 9:38)

Proef met hoogtedetectie schepen bij sluis Gaarkeuken

Bij de sluis Gaarkeuken op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl (HLD) voert Rijkswaterstaat de komende periode een proef uit met hoogtedetectie van (beroepsvaart)schepen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

13 juni '24 (14:15)

Wereldhavendagen kunnen ook doorgaan zonder bijdrage Rotterdam

Mocht de gemeente Rotterdam definitief besluiten geen financiële bijdrage meer te leveren aan de Wereldhavendagen, dan komt het voortbestaan niet in gevaar. Dat zegt een woordvoerder van het jaarlijkse evenement. "De Port of Rotterdam is bereid gevonden het ontbrekende bedrag bij te passen, zodat we door kunnen blijven gaan", aldus de zegsman. Om welk bedrag het gaat, wil hij niet zeggen.

03 juni '24 (13:15)

Hoge waterstanden: Rijkswaterstaat verwacht geen problemen voor scheepvaart

Rijkswaterstaat verwacht de komende dagen geen problemen voor de scheepvaart door de hoge waterstanden in het land, meldt een woordvoerster. Op dit moment kampt het zuiden van Duitsland met wateroverlast door hevige regenval. "Een deel van de regen is in het stroomgebied van de Rijn gevallen. Dat is doorslaggevend voor hoeveel water er bij Lobith in Nederland binnenkomt. Maar er is heel veel regen gevallen in de Donau, dat is niet direct op ons van toepassing", legt de woordvoerster uit.

03 juni '24 (10:15)

Zoektocht drenkelingen in Maas vanmiddag met sonarboot hervat

De politie hervat maandagmiddag de zoektocht naar twee drenkelingen in de Maas bij Venlo. Eerder gaat volgens een woordvoerster van de politie niet, omdat het zoekteam dat gebruikmaakt van een sonarboot uit Urk moet komen. De rijtijd naar Venlo is relatief lang. De mannen naar wie gezocht wordt, waren zondagochtend vroeg de Maas in gesprongen nadat het mobieltje van een van hen in het water gevallen was.

31 mei '24 (12:15)

Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar

Nederlandse zeevissers hebben "een zorgelijk jaar" achter de rug. De kottervisserij leed verlies en met name garnalenvissers hadden het moeilijk, meldt Wageningen University & Research (WUR). Zo werd de vloot kleiner, waardoor er minder gevist werd en in het algemeen vielen de opbrengsten ook tegen. De prijs heeft dat niet kunnen compenseren en de kosten liepen door, legt onderzoeker Kees Taal uit.

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.

24 mei '24 ( 8:54)

FutureLand viert vijftienjarig bestaan

Zondag 2 juni 2024 wordt de vijftiende verjaardag van FutureLand gevierd. Vanwege het vijftienjarig bestaan van dit informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2 worden verschillende activiteiten voor jong en oud georganiseerd, zoals een creatieve kinderworkshop. Ook is er livemuziek. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 mei '24 ( 9:15)

Allianz: wereldwijd minder schepen vergaan

Wereldwijd zijn er in 2023 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico's voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

16 mei '24 (10:45)

Vissers 'hoopvol gestemd' over plannen nieuwe kabinet

De Nederlandse vissers zijn "hoopvol gestemd" over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij. Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

14 mei '24 (16:00)

Russisch visserschip niet meer welkom in Eemshaven

Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.