Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Stilleggen Westerschelde wekt woede binnenvaartschippers

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Stilleggen Westerschelde wekt woede binnenvaartschippers
Koninklijke Binnenvaart Nederland is woedend dat het scheepvaartverkeer op de Westerschelde al in een vroeg stadium is stilgelegd vanwege de storm Ciarán. Volgens de brancheorganisatie was de maatregel niet nodig en zijn tientallen schippers door de beslissing zwaar gedupeerd.

De Vlaamse-Nederlandse Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) maakte woensdagmiddag al bekend dat door de "verwachte extreme weersomstandigheden" een stremming voor de scheepvaart van kracht zou worden. Schepen met bestemming Antwerpen, met bestemming Kanaal van Gent naar Terneuzen en met bestemming Vlissingen mochten na 03.00 uur donderdagochtend niet meer vertrekken. De maatregel zou tot donderdag 23.00 uur van kracht blijven.

Zuur en voorbarig

Marjolein de Voogd, regiocoördinator Zeeland van Koninklijke Binnenvaart Nederland, noemt het besluit voor de binnenvaartschippers "zuur" en "voorbarig", vooral omdat voor het wegtransport geen enkele beperkingen waren afgekondigd. Scheepvaartautoriteit GNA liet het scheepvaartverkeer al kort na middernacht stilleggen, terwijl het zwaartepunt van de storm pas in de loop van de middag werd verwacht.

Voorbereidingstijd

"Dat is betrekkelijk vroeg", zegt De Voogd. "Tijd om voorbereidingen te treffen was er voor de schippers nauwelijks. En een schipper is heel goed zelf in staat om te bepalen of er veilig gevaren kan worden. De regelzucht van de overheid moet niet te ver gaan."

De schade voor de schippers is aanzienlijk, zegt ze. Als een schip vertraging oploopt, moeten soms extra schepen of alternatieve transportmiddelen worden ingezet. Het is volgens De Voogd zelfs de vraag of de maatregel echt nodig was. "Deze storm is niet veel erger dan wat we de afgelopen weken hebben meegemaakt."

Besluit al genomen

De brancheorganisatie heeft woensdagavond nog contact opgenomen met Rijkswaterstaat Nederland. De Voogd: "Maar als zo'n besluit eenmaal is genomen, valt er weinig meer aan te doen."

De GNA is een verdragsrechtelijk samenwerkingsverband tussen de Vlaamse overheid en Rijkswaterstaat Nederland, opgericht om een vlotte en veilige scheepvaart op de Schelde te garanderen. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten dat de beslissing om het scheepvaartverkeer stil te leggen is genomen "overeenkomstig het protocol voor extreem weer."

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.