Rijkswaterstaat: Vaarwegversmalling Boven-Rijn bij Spijk

Vanaf maandag 3 januari 2022 tot eind september 2022 is de vaargeul in de Boven-Rijn bij het Gelderse Spijk 30 m smaller in verband met de aanleg van havendammen voor de nieuwe overnachtingshaven. De versmalling is noodzakelijk omdat werkschepen dan in de vaargeul liggen. Dit meldt Rijkswaterstaat.

De scheepvaart is in die periode verplicht zich aan de stuurboordzijde van het vaarwater te houden en voorbijlopen is niet toegestaan.

De versmalling van de Boven-Rijn vindt plaats tussen km 859,0 en km 860,5. Deze wordt gemarkeerd met 7 boeien en aangekondigd met bebording ter hoogte van km 858 aan 1 zijde en bij 861,5 aan beide zijden. De werkzaamheden aan de havendammen staan gepland tot eind september 2022. Daarna is de vaargeul naar verwachting weer volledig bevaarbaar.

Verdere planning

De aanleg van de overnachtingshaven bij Spijk verloopt voorspoedig. Na het voorbereidende werk in 2021, krijgt de overnachtingshaven in 2022 steeds meer haar definitieve vorm. Heel 2022 staat in het teken van grondwerkzaamheden aan de Spijksedijk, het maken van de havendammen en het havenbassin.

De aanleg van het havenbassin zal tot in de 1e helft van 2023 duren. Voor de rest staat 2023 in het teken van de afbouw van de haven. Dan worden onder andere de steigers en de radarmast geplaatst. Naar verwachting is de overnachtingshaven Spijk eind 2023 open voor de scheepvaart.

Overnachtingshaven Spijk

Rijkswaterstaat legt in de Beijenwaard bij Spijk een overnachtingshaven aan voor binnenvaartschippers. Naast 50 reguliere ligplaatsen komen er 2 ligplaatsen voor duwschepen met duwbakken en speciale ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke ladingen. Ook komen er voorzieningen voor de scheepvaart, zoals een auto-afzetsteiger, parkeerplaatsen en walstroom.

Door: Nationale Transportgids