Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Geldboetes voor vissers en andere schippers die veiligheidszones Noordzee schenden

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
Geldboetes voor vissers en andere schippers die veiligheidszones Noordzee schenden
Het Openbaar Ministerie (OM) verwijt een aantal vissers en andere schippers het schenden van de veiligheidszones van verschillende mijnbouwinstallaties op de Noordzee. Eén van de verdachten is daadwerkelijk tegen een mijnbouwinstallatie aangevaren. De verdachten overtraden daardoor in 2020 en in 2021 de Mijnbouwwet. Het OM eist geldboetes tot een bedrag van 4.100 euro, waarvan 2.000 voorwaardelijk. Het negeren van dit verbod kan tot (levens)gevaarlijke situaties leiden. Dit meldt het OM.

Het wordt steeds drukker op onze Noordzee. Dat komt niet alleen doordat er steeds meer grote schepen op de Noordzee varen voor het transport van goederen, maar ook doordat de ruimte om te varen steeds kleiner wordt. Sinds januari 2020 tot juli 2022 zijn er al 60 overtredingen waargenomen rondom de veiligheidszones van mijnbouwinstallaties (de olie- en gasplatforms). Het daadwerkelijke aantal overtredingen ligt vermoedelijk hoger.

Om te voorkomen dat er aanvaringen met olie- en gasplatforms kunnen plaatsvinden, bestaan er veiligheidszones. Rondom olie- en gasplatforms geldt standaard een veiligheidszone van 500 meter. Juist omdat het steeds drukker wordt op de Noordzee, is het van essentieel belang dat schippers werken met de meest recente (elektronische) zeekaarten. Het is verder van belang dat schippers altijd de radio (kanaal VHF 16) op hebben staan, zodat zij opgeroepen kunnen worden door de Kustwacht of de bemanning van een platform als zij een veiligheidszone naderen.   

Risico’s bij een aanvaring

De gevolgen van een aanvaring met een gas- of olieplatform kunnen desastreus zijn voor mens en milieu. Het platform kan ontploffen doordat het gas dat omhoog komt via de put in de Noordzee kan ontvlammen. Ook de transportleiding waarmee het gas naar het vaste land wordt getransporteerd, kan geraakt worden bij een aanvaring. Daardoor kan al het gas in die leiding ‘terugstromen’ en ook dat gas kan ontvlammen. Maar ook in het geval het gas niet ontbrandt, kan er aanzienlijke milieuschade ontstaan als gevolg van de gaslekkage. Verder kunnen er grote risico’s ontstaan voor de mensen die werkzaam zijn op de platforms. 

De economische politierechter deed meteen uitspraak en veroordeelde de schippers die vrijdag terecht stonden tot geldboetes. De hoogste boete was voor de schipper die tegen een mijnbouwinstallatie is aangevaren. Hij kreeg een geldboete van 4.000 euro waarvan 2.000 euro voorwaardelijk opgelegd. Twee verdachten kregen respectievelijk geldboetes van 600 euro en een voorwaardelijke geldboete van 2.000 euro. Eén verdachte is vrijgesproken, omdat het dossier onduidelijkheden bevatte.

Door: Nationale Transportgids

21 juni '24 (12:00)

Ondanks nieuwe regels daalt stifstofuitstoot zeevaart niet

De zeevaart stoot meer stikstof uit dan verwacht, ondanks strengere emissie-eisen voor nieuwe zeeschepen. Dat baart de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zorgen, omdat luchtvervuiling gezondheidsproblemen geeft bij mensen en slecht is voor het milieu. Stikstof slaat namelijk neer op water en land.

20 juni '24 ( 6:00)

Grootste drugsvangst van dit jaar in haven Vlissingen

De douane heeft woensdag ruim 3600 kilo cocaïne onderschept in de haven van Vlissingen. Het gaat volgens het Openbaar Ministerie om de grootste drugsvangst van dit jaar in Zeeland. Een man van 27 uit Middelburg is opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de drugssmokkel.

18 juni '24 (10:15)

Nieuwe spuisluizen Afsluitdijk later voltooid door duikongeval

Nieuwe spuisluizen in de Afsluitdijk bij Den Oever zijn niet eind 2025, maar eind 2026 af. Dat schrijft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. Aanleiding is een ongeluk in 2022 waarbij een duiker om het leven kwam.

18 juni '24 ( 9:01)

Wilhelminasluis bij Andel halfjaar gestremd

Vanwege een technisch defect aan de tandwielen van de oostelijke Waaldeur is de Wilhelminasluis bij Andel sinds vrijdag 7 juni 2024 gestremd. De verwachting is dat het herstel circa een halfjaar zal gaan duren. Dat meldt Rijkswaterstaat.

14 juni '24 ( 9:38)

Proef met hoogtedetectie schepen bij sluis Gaarkeuken

Bij de sluis Gaarkeuken op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl (HLD) voert Rijkswaterstaat de komende periode een proef uit met hoogtedetectie van (beroepsvaart)schepen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

13 juni '24 (14:15)

Wereldhavendagen kunnen ook doorgaan zonder bijdrage Rotterdam

Mocht de gemeente Rotterdam definitief besluiten geen financiële bijdrage meer te leveren aan de Wereldhavendagen, dan komt het voortbestaan niet in gevaar. Dat zegt een woordvoerder van het jaarlijkse evenement. "De Port of Rotterdam is bereid gevonden het ontbrekende bedrag bij te passen, zodat we door kunnen blijven gaan", aldus de zegsman. Om welk bedrag het gaat, wil hij niet zeggen.

03 juni '24 (13:15)

Hoge waterstanden: Rijkswaterstaat verwacht geen problemen voor scheepvaart

Rijkswaterstaat verwacht de komende dagen geen problemen voor de scheepvaart door de hoge waterstanden in het land, meldt een woordvoerster. Op dit moment kampt het zuiden van Duitsland met wateroverlast door hevige regenval. "Een deel van de regen is in het stroomgebied van de Rijn gevallen. Dat is doorslaggevend voor hoeveel water er bij Lobith in Nederland binnenkomt. Maar er is heel veel regen gevallen in de Donau, dat is niet direct op ons van toepassing", legt de woordvoerster uit.

03 juni '24 (10:15)

Zoektocht drenkelingen in Maas vanmiddag met sonarboot hervat

De politie hervat maandagmiddag de zoektocht naar twee drenkelingen in de Maas bij Venlo. Eerder gaat volgens een woordvoerster van de politie niet, omdat het zoekteam dat gebruikmaakt van een sonarboot uit Urk moet komen. De rijtijd naar Venlo is relatief lang. De mannen naar wie gezocht wordt, waren zondagochtend vroeg de Maas in gesprongen nadat het mobieltje van een van hen in het water gevallen was.

31 mei '24 (12:15)

Nederlandse zeevissers hadden in 2023 een zorgelijk jaar

Nederlandse zeevissers hebben "een zorgelijk jaar" achter de rug. De kottervisserij leed verlies en met name garnalenvissers hadden het moeilijk, meldt Wageningen University & Research (WUR). Zo werd de vloot kleiner, waardoor er minder gevist werd en in het algemeen vielen de opbrengsten ook tegen. De prijs heeft dat niet kunnen compenseren en de kosten liepen door, legt onderzoeker Kees Taal uit.

26 mei '24 (14:45)

Containervervoer in korte tijd flink duurder geworden

De prijzen voor containervervoer tussen Azië en Noord-Europa zijn de afgelopen week omhooggeschoten. Daarmee komen de tarieven dicht bij een eerdere piek dit jaar, toen aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee de internationale scheepvaart in de problemen brachten.