Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Haringvlietbrug gestremd voor hoge scheepvaart

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vanaf woensdag 19 mei 2021 wordt het beweegbare deel van de Haringvlietbrug niet meer geopend. De reden is dat een veilige doorvaart op dit moment niet gegarandeerd kan worden. Scheepvaart lager dan dertien meter, kan dan alleen onder het vaste deel van de Haringvlietbrug doorvaren. Hogere scheepvaart moet omvaren. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Het aluminium rijdek van de brug zit met klemmen vast aan de beweegbare klep van de brug. Deze klemmen worden zwaar belast door het vele verkeer dat over de brug rijdt. Rijkswaterstaat inspecteert de brug wekelijks en daaruit is gebleken dat de klemmen lostrillen. Sinds november heeft Rijkswaterstaat een groot aantal nieuw ontworpen klemmen aangebracht. De nieuw ontworpen klemmen blijken ook los te trillen. Naar verwachting heeft Rijkswaterstaat zes weken nodig voor technisch onderzoek en het herstel. Onderzocht wordt of het mogelijk is om op een beperkt aantal momenten de brug toch op een veilige manier te openen.

Veiligheid

De kans bestaat dat één van deze klemmen of bouten los trilt van de aluminium plaat en naar beneden valt. Om de veiligheid voor de scheepvaart onder de brug te garanderen, is besloten om dit deel van de doorvaart af te sluiten voor de scheepvaart. De scheepvaart wordt met rode lichten op de brug en een verlichte ballenlijn erop gewezen dat doorvaart onder het beweegbare gedeelte niet mogelijk is.

Scheepvaart lager dan dertien meter kan onder het vaste deel de Haringvlietbrug passeren. Het wegverkeer ondervindt geen noemenswaardige hinder van de situatie. Mogelijk kunnen herstelwerkzaamheden nog wel incidenteel hinder veroorzaken.

Omleiding

Het Haringvliet is een drukke vaarroute voor de recreatievaart. Scheepvaart hoger dan dertien meter moet omvaren via het Spui, de Oude Maas en de Dordtsche Kil. De omvaartijd is afhankelijk van de stroom (eb of vloed) en ligt tussen de twee en vier uur extra. Schepen die onder het vaste deel van de Haringvlietbrug door kunnen, hebben geen last van de stremming.

Door: Nationale Transportgids

23 februari '24 ( 8:15)

Veel hogere verzekeringspremies voor vrachtschepen Rode Zee

De verzekeringspremies voor vrachtschepen in de Rode Zee zijn de afgelopen maanden omhooggeschoten door de aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen. De kosten voor containervervoer over zee, die al onder druk stonden door de stijgende vrachttarieven en langere alternatieve handelsroutes, lopen daardoor verder op.

21 februari '24 (11:35)

Eerste chemicaliëntanker met ondersteunende windvoortstuwing

Rederij Chemship heeft haar eerste schip met Wind Assisted Ship Propulsion in gebruik genomen. Daarmee is MT Chemical Challenger wereldwijd gezien de eerste chemicaliëntanker die met ondersteunende windvoortstuwing gaat varen. Dat meldt Port of Rotterdam.

20 februari '24 (13:30)

Havenbaas Rotterdam: situatie Rode Zee nu geen gevolgen voor overslag

Topman Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de situatie in de Rode Zee dit jaar effect heeft op de totale overslag in de Rotterdamse haven. Dat is mits de situatie daar niet verergert, benadrukt hij bij de presentatie van de jaarcijfers van de grootste haven van Europa.

19 februari '24 ( 9:51)

Marine vaart uit naar Noorwegen voor grootste NAVO-oefening

Twee schepen van de marine vertrekken maandag richting het noorden van Noorwegen om daar deel te nemen aan de oefening Nordic Response. Dat is een onderdeel van Steadfast Defender, de grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog.

16 februari '24 (11:00)

Douane vindt zeventig kilo cocaïne in Rotterdamse haven

De douane heeft woensdag 70 kilo cocaïne gevonden in de Rotterdamse haven, meldt het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag. Het gaat om een vondst van 50 kilo en een van 20 kilo. Beide partijen werden gevonden tussen fruit. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

15 februari '24 (16:45)

Rotterdamse haven kan volgens Deltalinqs niet zonder arbeidsmigranten

De haven van Rotterdam kan niet zonder arbeidsmigranten. Dat zegt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied. Het is volgens hem "ontzettend lastig" voldoende mensen aan te trekken om de duizenden vacatures in de haven te vervullen. "Nederland moet ook in de toekomst arbeidsmigranten blijven verwelkomen."

15 februari '24 ( 8:30)

Grote brand bij raffinaderij Esso in Botlekgebied

In een gebouw op het terrein van de Esso-raffinaderij in het Rotterdamse Botlekgebied is in de nacht van woensdag op donderdag brand uitgebroken. Een woordvoerster van de veiligheidsregio spreekt van een zeer grote brand en de brandweer is met meerdere voertuigen uitgerukt om het vuur aan de Botlekweg te bestrijden.

12 februari '24 (13:30)

Rijn bij Lobith minder boven NAP dan verwachting Rijkswaterstaat

De Rijn bij Lobith komt minder hoog te staan dan Rijkswaterstaat eerder verwachtte. Volgens de dienst bereikt de rivier in de loop van maandag bij Lobith het hoogste punt van 12,74 meter boven NAP. Eerder verwachtte Rijkswaterstaat nog dat de waterstand ruim boven de 13 meter boven NAP zou komen. Dat het water minder hoog komt te staan, komt doordat het de afgelopen dagen in het Duitse stroomgebied van de Rijn minder heeft geregend dan verwacht.

09 februari '24 (13:05)

Harbour Run 2024: hardlopen door havengebied Rotterdam

Zondag 6 oktober 2024 kunnen hardloop- en havenfans hun hart ophalen. Deze dag biedt een obstacle run door het Rotterdamse havengebied deelnemers flinke uitdagingen. Dat meldt Port of Rotterdam.

08 februari '24 (15:47)

Man overleden na val uit heistelling bij Waalhaven

Bij de Waalhaven in Rotterdam is vanochtend een man uit de lift van een heistelling gevallen toen die stelling omviel. Reanimatie mocht niet meer baten. De man is overleden. Dat meldt omroep Rijnmond.