Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Haringvlietbrug gestremd voor hoge scheepvaart

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vanaf woensdag 19 mei 2021 wordt het beweegbare deel van de Haringvlietbrug niet meer geopend. De reden is dat een veilige doorvaart op dit moment niet gegarandeerd kan worden. Scheepvaart lager dan dertien meter, kan dan alleen onder het vaste deel van de Haringvlietbrug doorvaren. Hogere scheepvaart moet omvaren. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Het aluminium rijdek van de brug zit met klemmen vast aan de beweegbare klep van de brug. Deze klemmen worden zwaar belast door het vele verkeer dat over de brug rijdt. Rijkswaterstaat inspecteert de brug wekelijks en daaruit is gebleken dat de klemmen lostrillen. Sinds november heeft Rijkswaterstaat een groot aantal nieuw ontworpen klemmen aangebracht. De nieuw ontworpen klemmen blijken ook los te trillen. Naar verwachting heeft Rijkswaterstaat zes weken nodig voor technisch onderzoek en het herstel. Onderzocht wordt of het mogelijk is om op een beperkt aantal momenten de brug toch op een veilige manier te openen.

Veiligheid

De kans bestaat dat één van deze klemmen of bouten los trilt van de aluminium plaat en naar beneden valt. Om de veiligheid voor de scheepvaart onder de brug te garanderen, is besloten om dit deel van de doorvaart af te sluiten voor de scheepvaart. De scheepvaart wordt met rode lichten op de brug en een verlichte ballenlijn erop gewezen dat doorvaart onder het beweegbare gedeelte niet mogelijk is.

Scheepvaart lager dan dertien meter kan onder het vaste deel de Haringvlietbrug passeren. Het wegverkeer ondervindt geen noemenswaardige hinder van de situatie. Mogelijk kunnen herstelwerkzaamheden nog wel incidenteel hinder veroorzaken.

Omleiding

Het Haringvliet is een drukke vaarroute voor de recreatievaart. Scheepvaart hoger dan dertien meter moet omvaren via het Spui, de Oude Maas en de Dordtsche Kil. De omvaartijd is afhankelijk van de stroom (eb of vloed) en ligt tussen de twee en vier uur extra. Schepen die onder het vaste deel van de Haringvlietbrug door kunnen, hebben geen last van de stremming.

Door: Nationale Transportgids

06 december '24 (13:00)

Vrachtschip stuurloos op Noordzee door storm

Op de Noordzee is een vrachtschip in de problemen geraakt door de storm. Het 82 meter lange schip Valday drijft stuurloos richting het zuiden, meldt de Kustwacht. Pogingen om het schip vast te maken en te slepen zijn vooralsnog mislukt.

05 december '24 ( 8:15)

Bedrijven in haven Rotterdam: slot op stroomnet is 'hard gelag'

Bedrijven in de Rotterdamse haven noemen het een hard gelag dat het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland zo goed als vol is, waardoor een nog groter gebied in en rond de haven op slot gaat voor nieuwe aanvragen van grootverbruikers. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

03 december '24 (13:59)

Herstelwerkzaamheden Eembrug (N414) in Baarn: twee dagen geen scheepvaart

Zaterdag 14 en zondag 15 december 2024 voert de provincie Utrecht herstelwerkzaamheden uit aan de Eembrug in Baarn. Dit onderhoud is nodig om de brug over de Eem in een goede en veilige conditie te houden. Verkeer op de Bisschopsweg (N414) moet deze dagen rekening houden met lichte hinder. Dat meldt de provincie Utrecht.

03 december '24 (10:18)

Binnenvaartschip Zutphen gered na lekkage en slagzij

In de Industriehaven van Zutphen dreigde een binnenvaartschip met erts te zinken door een lekkage en zware slagzij. Dankzij snelle inzet van hulpdiensten kon erger worden voorkomen. Het schip werd gestabiliseerd door continu water weg te pompen, terwijl 800 ton erts uit het ruim werd gelost. Hierdoor kwam het schip langzaam weer boven water. Dit meldt Omroep Gelderland.

29 november '24 ( 9:11)

Samenwerking Havenbedrijf Rotterdam en Theater Zuidplein

Havenbedrijf Rotterdam gaat samenwerken met Theater Zuidplein uit Rotterdam-Zuid. Beide partijen ondertekenden daarvoor onlangs een contract van drie jaar. Dat meldt Port of Rotterdam

21 november '24 ( 8:45)

KNRM laat twaalf nieuwe reddingboten bouwen

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) breidt de vloot uit met twaalf reddingboten. De zogeheten Van Wijkklasse-reddingboten worden gebouwd door twee Nederlandse werven. Deze werven kregen in 2020 al de opdracht voor acht nieuwe boten, waarvan er vier nog in aanbouw zijn. De nieuwe opdracht is een vervolg hierop, aldus de KNRM.

19 november '24 (13:00)

Inspectie: containers op meeste schepen niet goed vastgezet

Het vastzetten van containers op zeeschepen, sjorren genoemd, moet beter. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na het inspecteren van zeeschepen op het naleven van de regels voor het vastzetten van containers. Bij twee derde van de geïnspecteerde schepen was sprake van een overtreding.

15 november '24 (12:30)

Oud-havenmedewerker aangehouden voor import grote partijen drugs

De politie heeft donderdagavond een 38-jarige man aangehouden op Rotterdam The Hague Airport. De Marokkaanse oud-havenmedewerker zou tussen 2019 en 2021 betrokken zijn geweest bij de invoer van meerdere grote partijen drugs, aldus de politie. Hij kwam in beeld door gekraakte berichten in het onderzoek naar de voortvluchtige Jos Leijdekkers.

15 november '24 (11:04)

Voor bereikbaarheid Ameland is 250 miljoen euro beschikbaar

Er komt een onderzoek naar een oplossing voor de problemen met de vaargeul naar Ameland. Dat maakte minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bekend. Dat meldt Omroep Friesland.

14 november '24 (15:30)

Voorwerp in schroef vrachtschip in Amsterdam is geen explosief

In de boegschroef van een vrachtschip in de Amsterdamse haven is donderdagmiddag geen explosief aangetroffen. Dat meldt de politie na onderzoek van de Explosieven Opruimingsdienst. Het scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal was stilgelegd, maar is nu weer vrijgegeven.