Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 5 min
location_on [xx]km
Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim
Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

Er mag geen scheepvaart meer door de grote sluis bij Lith sinds 18 februari 2025. Een vrachtschip botste toen tegen de sluisdeuren. Deze raakten zodanig beschadigd, dat de sluis voorlopig niet meer te gebruiken was. Rijkswaterstaat maakte op 31 maart voor drie luxe jachten een uitzondering. De vijftig meter lange schepen konden toch door de sluis varen.

Beschadigde sluisdeuren weggehaald

Vanwege het ongeluk moesten de beschadigde sluisdeuren worden weggehaald. Voor de superjachten werd er een speciale constructie gebouwd. Deze schotten werden in en uit het kanaal gehesen. De luxe jachten konden zo alsnog door de sluis varen.

Jachten door laten varen

De bouwer van de jachten, Heesen Yachts uit Oss, vroeg aan Rijkswaterstaat om de jachten door te laten varen. De schepen moesten, vanwege ‘groot economisch belang’, door de sluis varen. Rijkswaterstaat beweerde op de dag zelf de beslissing te hebben genomen.

Herstel sluis betalen met schadevergoeding

Rijkswaterstaat wil met het bedrag van de schadevergoeding het herstel van de sluis betalen. Als er een claim van de scheepsbouwer zou komen, zou er minder geld overblijven. De claim van de scheepsbouwer zou namelijk groter zijn dan de kosten voor het doorlaten van de jachten. De ambtenaren van Rijkswaterstaat gingen er wel vanuit dat het bedrijf bereid zou zijn om mee te betalen aan de operatie.

Voor het imago van Rijkswaterstaat zou het ook goed zijn als de overheidsorganisatie mee zou werken aan deze speciale operatie. Uiteindelijk besloot met om de drie luxe schepen door de kapotte sluis te laten varen. De exacte kosten van deze operatie zijn niet bekendgemaakt.

Gedeeltelijk zelf betalen

Het is wel duidelijk dat Rijkswaterstaat de reparatie van de sluis gedeeltelijk zelf moet gaan betalen. De veroorzaker van de schade zal maar een klein deel hoeven te betalen. De reparatie van de sluis duurt nog tot en met eind november 2026.  


19 juni '25 ( 9:33)

Ernstig bedrijfsongeval Waalhaven Rotterdam

In Rotterdam zijn vanochtend vroeg bij een bedrijfsongeval in de Waalhaven twee mensen overleden en twee mensen zwaargewond geraakt. Dat meldt NU.nl na een bericht van de politie op X.

18 juni '25 ( 8:45)

Meer aanlegplaatsen voor kleine pleziervaart in Laag-Holland

De komende maanden krijgt de regio Laag-Holland, ten noorden van Amsterdam, meer openbare aanlegsteigers. Deze landvasten zijn geschikt voor de kleine recreatievaart, zoals kano’s en SUP’s. Waterrecreanten herkennen de nieuwe landvasten aan de blauw-witte bebording. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

17 juni '25 ( 9:01)

Bewoners kijken mee bij renovatie Spooldersluis in Zwolle

Rijkswaterstaat maakt in een tijdspanne van veertien weken de Spooldersluis en de Spooldersluisbrug in Zwolle weer klaar voor de toekomst. Dat meldt Rijkswaterstaat.

16 juni '25 (19:29)

Bijna drieduizend kilo cocaïne in drie containers in Rotterdamse haven

De douane heeft eind februari 2950 kilo cocaïne in tientallen gekoelde vaten met vruchtensap gevonden in de Rotterdamse haven, meldt het Openbaar Ministerie maandag. De lading kwam daar op diezelfde dag, 26 februari, aan met een zeeschip vanuit Brazilië. Die was verspreid over drie containers.

13 juni '25 (10:40)

Weer gooit opnieuw roet in het eten: plaatsing nieuwe brug bij Lochem uitgesteld

De operatie om de Nettelhorsterbrug bij Lochem in te varen wordt wederom uitgesteld. Hoewel alles al gereedstond voor de uitvoering, heeft de provincie Gelderland laten weten dat het weer opnieuw roet in het eten gooit. Door de verwachte onweersbuien met stevige windstoten is het risico te groot om het project veilig voort te zetten. Dit meldt de Stentor.

10 juni '25 ( 9:18)

Nieuwe Marifoonkaart maakt recreatievaart nog veiliger

De veiligheidscampagne 'Varen doe je Samen!' heeft een nieuwe Marifoonkaart gepresenteerd: een praktische, spatwaterdichte vouwkaart die schippers helpt om de marifoon veilig en correct te gebruiken. Dat meldt Rijkswaterstaat.

10 juni '25 ( 8:47)

Invaaroperatie Nettelhorsterbrug in Lochem uitgesteld

Naar verwachting wordt vandaag meer duidelijk over de nieuwe datum waarop de Nettelhorsterbrug in Lochem wordt ingevaren. Dat zou vrijdag 6 juni en zaterdag 7 juni 2025 gebeuren. Maar vanwege de weersverwachting heeft de provincie Gelderland besloten de geplande werkzaamheden uit te stellen. Daarover bericht de gemeente Lochem.

04 juni '25 ( 9:38)

SAIL 2025: vaarregels en miljoenen bezoekers

Van 20 tot en met 24 augustus 2025 vormen het IJ en het Noordzeekanaal het decor van het grootste evenement van Nederland: SAIL 2025. Gedurende deze periode worden schepen, bemanningen en bezoekers vanuit de hele wereld ontvangen in Amsterdam. Dat meldt Rijkswaterstaat.

03 juni '25 ( 8:36)

Havenbedrijf Rotterdam start pilot met elektrisch draagvleugelschip

Sinds kort is in de haven van Rotterdam een bijzonder nieuw schip te zien: het volledig elektrische draagvleugelpatrouillevaartuig van Havenbedrijf Rotterdam. Dit vaartuig is onderdeel van een pilot voor de vlootvernieuwing van de vaartuigen van het Havenbedrijf. Dat meldt Port of Rotterdam.