Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Er mag geen scheepvaart meer door de grote sluis bij Lith sinds 18 februari 2025. Een vrachtschip botste toen tegen de sluisdeuren. Deze raakten zodanig beschadigd, dat de sluis voorlopig niet meer te gebruiken was. Rijkswaterstaat maakte op 31 maart voor drie luxe jachten een uitzondering. De vijftig meter lange schepen konden toch door de sluis varen.
Beschadigde sluisdeuren weggehaald
Vanwege het ongeluk moesten de beschadigde sluisdeuren worden weggehaald. Voor de superjachten werd er een speciale constructie gebouwd. Deze schotten werden in en uit het kanaal gehesen. De luxe jachten konden zo alsnog door de sluis varen.
Jachten door laten varen
De bouwer van de jachten, Heesen Yachts uit Oss, vroeg aan Rijkswaterstaat om de jachten door te laten varen. De schepen moesten, vanwege ‘groot economisch belang’, door de sluis varen. Rijkswaterstaat beweerde op de dag zelf de beslissing te hebben genomen.
Herstel sluis betalen met schadevergoeding
Rijkswaterstaat wil met het bedrag van de schadevergoeding het herstel van de sluis betalen. Als er een claim van de scheepsbouwer zou komen, zou er minder geld overblijven. De claim van de scheepsbouwer zou namelijk groter zijn dan de kosten voor het doorlaten van de jachten. De ambtenaren van Rijkswaterstaat gingen er wel vanuit dat het bedrijf bereid zou zijn om mee te betalen aan de operatie.
Voor het imago van Rijkswaterstaat zou het ook goed zijn als de overheidsorganisatie mee zou werken aan deze speciale operatie. Uiteindelijk besloot met om de drie luxe schepen door de kapotte sluis te laten varen. De exacte kosten van deze operatie zijn niet bekendgemaakt.
Gedeeltelijk zelf betalen
Het is wel duidelijk dat Rijkswaterstaat de reparatie van de sluis gedeeltelijk zelf moet gaan betalen. De veroorzaker van de schade zal maar een klein deel hoeven te betalen. De reparatie van de sluis duurt nog tot en met eind november 2026.