Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 5 min
location_on [xx]km
Luxe schepen mochten wel door kapotte sluis varen omdat Rijkswaterstaat bang was voor claim
Rijkswaterstaat heeft eind maart 2025 drie splinternieuwe, luxe jachten door de kapotte sluis bij Lith laten varen. Rijkswaterstaat deed dit vanwege de angst voor een claim van scheepsbouwer Heesen Yachts uit Oss. Al het andere scheepvaartverkeer kan al maanden niet via Lith varen. Voor deze dure jachten werd een speciale constructie gemaakt voor in de kapotte sluis. Dat meldt Omroep Brabant.

Er mag geen scheepvaart meer door de grote sluis bij Lith sinds 18 februari 2025. Een vrachtschip botste toen tegen de sluisdeuren. Deze raakten zodanig beschadigd, dat de sluis voorlopig niet meer te gebruiken was. Rijkswaterstaat maakte op 31 maart voor drie luxe jachten een uitzondering. De vijftig meter lange schepen konden toch door de sluis varen.

Beschadigde sluisdeuren weggehaald

Vanwege het ongeluk moesten de beschadigde sluisdeuren worden weggehaald. Voor de superjachten werd er een speciale constructie gebouwd. Deze schotten werden in en uit het kanaal gehesen. De luxe jachten konden zo alsnog door de sluis varen.

Jachten door laten varen

De bouwer van de jachten, Heesen Yachts uit Oss, vroeg aan Rijkswaterstaat om de jachten door te laten varen. De schepen moesten, vanwege ‘groot economisch belang’, door de sluis varen. Rijkswaterstaat beweerde op de dag zelf de beslissing te hebben genomen.

Herstel sluis betalen met schadevergoeding

Rijkswaterstaat wil met het bedrag van de schadevergoeding het herstel van de sluis betalen. Als er een claim van de scheepsbouwer zou komen, zou er minder geld overblijven. De claim van de scheepsbouwer zou namelijk groter zijn dan de kosten voor het doorlaten van de jachten. De ambtenaren van Rijkswaterstaat gingen er wel vanuit dat het bedrijf bereid zou zijn om mee te betalen aan de operatie.

Voor het imago van Rijkswaterstaat zou het ook goed zijn als de overheidsorganisatie mee zou werken aan deze speciale operatie. Uiteindelijk besloot met om de drie luxe schepen door de kapotte sluis te laten varen. De exacte kosten van deze operatie zijn niet bekendgemaakt.

Gedeeltelijk zelf betalen

Het is wel duidelijk dat Rijkswaterstaat de reparatie van de sluis gedeeltelijk zelf moet gaan betalen. De veroorzaker van de schade zal maar een klein deel hoeven te betalen. De reparatie van de sluis duurt nog tot en met eind november 2026.  


20 augustus '25 (13:29)

Prins Maurits luidt scheepsbel: SAIL officieel van start

Het tallship Clipper Stad Amsterdam is vertrokken vanuit IJmuiden en op weg naar SAIL in Amsterdam. Toen het schip, met daarop de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema, rond 10.15 uur door de sluis voer luidde beschermheer prins Maurits aan boord de scheepsbel. Daarmee is officieel het startsein gegeven voor SAIL 2025.

20 augustus '25 ( 8:47)

Eerste schepen verlaten kade IJmuiden voor deelname SAIL-In

De eerste schepen die deelnemen aan de SAIL-In Parade hebben de kade in IJmuiden verlaten, ziet een ANP-verslaggever. De schepen maken zich klaar om de sluis te passeren.

19 augustus '25 (14:54)

Drukte op de kades voor voorproefje SAIL in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

19 augustus '25 (14:54)

OVV: tankreinigers moeten meer oog hebben voor risico's

Tankreinigingsbedrijven moeten meer rekening houden met risico's die medewerkers lopen bij het reinigingsproces. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die onderzoek deed naar een incident uit 2022. Daarbij kwam tijdens het schoonmaken van een tank een wolk van zoutzuur en fosforigzuur vrij, waardoor elf mensen gewond raakten.

19 augustus '25 ( 9:11)

Porthos-CO₂-leiding op zeebodem gelegd en ingegraven

De installatie van een circa twintig kilometer lange offshorepijpleiding van het CO₂-transport en -opslagproject Porthos is afgerond. De leiding zal afgevangen CO₂ transporteren van de Rotterdamse havenindustrie naar opslagreservoirs onder de Noordzee. Dat meldt Port of Rotterdam.

18 augustus '25 (11:58)

Zomers weer op eerste dag SAIL: daarna frisser

Op de eerste dag van SAIL in Amsterdam wordt zomers weer verwacht, maar volgens Weeronline wordt het daarna wat frisser. Vanaf donderdag daalt de temperatuur een paar graden en in combinatie met de noordenwind kan het - zeker aan het water - wat kouder aanvoelen.

15 augustus '25 (14:02)

Onderhoud aan Spaarne-spoorbrug in Haarlem

In opdracht van spoorwegbeheerder ProRail voert aannemer Vialis van maandag 18 augustus tot zondag 16 november 2025 onderhoud uit aan de Spaarne-spoorbrug in Haarlem. Dat meldt ProRail.

15 augustus '25 (10:53)

Gigantisch transport over de Zuid-Willemsvaart: trommel van 160 ton op weg naar Son

Een bijzonder transport was donderdag onderweg over de Zuid-Willemsvaart: een 38 meter lange trommel van 160 ton werd vervoerd door het binnenvaartschip Gendtia van Duitsland naar Son. Het imposante object wordt gebruikt voor het recyclen van asfaltgrondstoffen. De schipper van het schip, Jacco de Beijer, moest speciale ontheffingen aanvragen om met zijn brede schip over het kanaal te varen. Dit meldt het Brabants Dagblad.

15 augustus '25 ( 0:46)

Nederland grootste bouwer lange superjachten: markt koelt af

Nederland was in 2024 de grootste bouwer van lange superjachten ter wereld, meldt ABN AMRO.

14 augustus '25 (10:29)

Spookvaarder boven Terschelling: kustwacht kreeg geen contact

Gisteren kwamen de reddingsdiensten in actie voor een schip dat boven Terschelling in de verkeerde richting voer op de Noordzee. De Kustwacht slaagde er niet in om contact te krijgen met het zeilschip, de Villanelle, dat onder Italiaanse vlag vaart maar een Deense bemanning heeft. Dit melden Omroep Zilt en Omrop Fryslân.