Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT grijpt in bij illegaal transport boorplatforms en sloop van schepen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Twee boorplatforms die eerder dit jaar naar de haven van Vlissingen zijn vervoerd, moeten terug naar het land van herkomst, het Verenigd Koninkrijk. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) omdat het transport in strijd is geweest met de regels van de EU-verordening voor de overbrenging van afvalstoffen (EVOA). De platforms bevatten gevaarlijke (afval)stoffen en zijn zonder een EVOA-vergunning verplaatst. Dit met de ILT.

De platforms zijn al gedeeltelijk gesloopt in Vlissingen bij een bedrijf dat daarvoor niet de juiste vergunningen heeft. De bedoeling was om de platforms vervolgens naar Turkije te verplaatsen om ze daar verder te laten slopen. De EVOA schrijft voor dat afvalstoffen die illegaal zijn overgebracht, terug moeten naar het land van export. Inmiddels is het eerste platform terug naar Engeland met toestemming van de Engelse milieu-autoriteiten. Tegen alle betrokkenen (transport en demontage) wordt handhavend opgetreden.

Sloopschepen

Eerder dit jaar (oktober) heeft de ILT ook opgetreden en proces-verbaal opgemaakt tegen de illegale export van twee containerschepen naar India. Deze export is vermoedelijk in strijd met het verbod om gevaarlijke stoffen vanuit Europa naar niet-OESO-landen te sturen. De schepen waren eigendom van een IJslandse rederij en zijn vermoedelijk tegen de regels in als sloopschepen ontmanteld in India.

Strafrecht

Eind 2019 verkocht de IJslandse reder de beide containerschepen, met de afspraak dat de koper de schepen zou charteren totdat de IJslandse reder zijn vloot kon vernieuwen met nieuwe schepen. Eén van de verouderde schepen is vervolgens via de Rotterdamse haven naar India gebracht. Omdat de schepen via Nederland zijn vervoerd, was er de mogelijkheid voor Nederland om IJsland te vragen op te treden. Het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie heeft het IJslandse Openbaar Ministerie gevraagd tot strafvervolging van het IJslandse bedrijf over te gaan.

Schade aan mens en milieu

De ILT wil voorkomen dat zeeschepen en offshore-installaties worden gesloopt op de stranden van bijvoorbeeld India, Pakistan, Bangladesh en/of Turkije. Dit levert onacceptabele schade op voor mens en milieu, want gevaarlijke stoffen die vrijkomen bij de sloop moeten op een juiste manier worden verwerkt. De ILT wil tegengaan dat afval wordt gedumpt in (niet-OESO) landen met een kwetsbare verwerkings- en toezichtcultuur.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: ILT

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.