Scheepvaart en Transport College veel minder populair dan voorheen: 'Ingrijpen is nodig'

Bestuursvoorzitter Sven Trump ken het STC al twee jaar als bestuurslid. Ook heeft hij als voormalig directeur van NCOI kennis van het laten aansluiten van onderwijs op een flexibele arbeidsmarkt. Er is steeds minder animo voor de vakschool, terwijl de Rotterdamse haven aan flinke veranderingen onderhevig is. Hoewel er enige vrees heerst voor omvallen, deelt Tump deze niet meteen. “Ik zie de uitdagingen, maar ook de potentie. Het STC is van groot belang voor de haven.”
Personeelstekorten haven
Volgens Tump kampt de haven net zo goed met problemen. Sommige schepen kunnen door de personeelstekorten zelfs nergens heen, waardoor ze aan het anker blijven. Achteroverleunen is geen optie. “Dat hebben we veel te lang gedaan.” Niet alleen kampt de haven met een imagoprobleem, ook zijn er genoeg banen in andere sectoren en een flink aantal andere studie-opties. De (scheeps)simulatoren van STC zijn enorm innovatief, maar flink onderbenut.
Daarnaast is een moderniseringsslag nodig en moet theorie beter aansluiten op de praktijk. Dit vertaalt zich onder meer in een intensievere samenwerking met bedrijven. Dit deed het STC al met Damen Shiprepair. Samen zetten ze een maritieme bedrijfsschool op waar jongeren praktijkgericht onderwijs krijgen van docenten van het STC en medewerkers van de organisatie.
Doorlopende leerlijn
Ook staat een doorlopende leerlijn op het wensenlijstje van Tump. Niet alleen voor jongeren, maar ook voor volwassenen. De school biedt startmogelijkheden op vmbo-niveau met doorgroei-opties tot een master. Daar worden op termijn wellicht ook kortere trajecten en modules aan toegevoegd, waar niet per se een diploma voor nodig is. Tump vindt het vooral heel belangrijk dat instellingen stoppen met concurreren en met elkaar gaan samenwerken, sámen met het bedrijfsleven, de gemeente, Deltalinqs en het Havenbedrijf.