Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Scheepvaart en Transport College veel minder populair dan voorheen: 'Ingrijpen is nodig'

Door Nationale Transportgids / Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
Scheepvaart en Transport College veel minder populair dan voorheen: 'Ingrijpen is nodig'
Steeds minder leerlingen kiezen voor het Scheepvaart en Transport College (STC). Het aantal leerlingen dat aan de onderwijsinstelling begint neemt zorgwekkende vormen aan. In 2015 had de vakschool nog meer dan 6.000 leerlingen tegenover 3.670 in 2024/2025. Experts vrezen voor omvallen van de school als er niet snel iets verandert. Daarom komt de nieuwe bestuursvoorzitter met een nieuw onderwijsaanbod. Ook moet de instelling intensiever gaan samenwerken met bedrijven. Dit meldt Rijnmond. 

Bestuursvoorzitter Sven Trump ken het STC al twee jaar als bestuurslid. Ook heeft hij als voormalig directeur van NCOI kennis van het laten aansluiten van onderwijs op een flexibele arbeidsmarkt. Er is steeds minder animo voor de vakschool, terwijl de Rotterdamse haven aan flinke veranderingen onderhevig is. Hoewel er enige vrees heerst voor omvallen, deelt Tump deze niet meteen. “Ik zie de uitdagingen, maar ook de potentie. Het STC is van groot belang voor de haven.”

Personeelstekorten haven

Volgens Tump kampt de haven net zo goed met problemen. Sommige schepen kunnen door de personeelstekorten zelfs nergens heen, waardoor ze aan het anker blijven. Achteroverleunen is geen optie. “Dat hebben we veel te lang gedaan.” Niet alleen kampt de haven met een imagoprobleem, ook zijn er genoeg banen in andere sectoren en een flink aantal andere studie-opties. De (scheeps)simulatoren van STC zijn enorm innovatief, maar flink onderbenut.

Daarnaast is een moderniseringsslag nodig en moet theorie beter aansluiten op de praktijk. Dit vertaalt zich onder meer in een intensievere samenwerking met bedrijven. Dit deed het STC al met Damen Shiprepair. Samen zetten ze een maritieme bedrijfsschool op waar jongeren praktijkgericht onderwijs krijgen van docenten van het STC en medewerkers van de organisatie.

Doorlopende leerlijn

Ook staat een doorlopende leerlijn op het wensenlijstje van Tump. Niet alleen voor jongeren, maar ook voor volwassenen. De school biedt startmogelijkheden op vmbo-niveau met doorgroei-opties tot een master. Daar worden op termijn wellicht ook kortere trajecten en modules aan toegevoegd, waar niet per se een diploma voor nodig is. Tump vindt het vooral heel belangrijk dat instellingen stoppen met concurreren en met elkaar gaan samenwerken, sámen met het bedrijfsleven, de gemeente, Deltalinqs en het Havenbedrijf. 

30 juli '25 ( 8:28)

Dertien mensen aangehouden bij twee coketransporten via haven Rotterdam

In een week tijd zijn zeker dertien verdachten aangehouden voor betrokkenheid bij twee verschillende coketransporten die via de haven van Rotterdam liepen. In totaal ging het om 600 kilo cocaïne, meldt het Openbaar Ministerie.

30 juli '25 ( 8:23)

Boskalis en Allseas halen grote opdracht voor offshore pijplijn in Taiwan binnen

De Nederlandse baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis gaat samen met het bedrijf Allseas in Taiwan aan de slag met een grote klus rond de aanleg van een offshore gaspijpleiding. De totale opdrachtwaarde voor dat consortium is 1,2 miljard euro. Het project wordt uitgevoerd in opdracht van het Taiwanese staatsolie- en gasconcern CPC Corporation.

29 juli '25 (11:01)

Unicum in Nederland: Robot Kai gaat veerdienst Riveer ondersteunen

Gorinchem test als eerste Nederlandse gemeente een humanoïde robot op een veerpont. De robot Kai ondersteunt straks de bemanning van de elektrische veerdienst Riveer. Niet als vervanger, maar als digitale assistent voor passagiers. Dit melden de gemeente Gorinchem en Het Kontakt. 

29 juli '25 (10:50)

Pontjes in Nederland: ontdek de leukste en handigste veerverbindingen

In Nederland, met z’n vele rivieren, kanalen en waterwegen, zijn pontjes een charmante en vaak praktische manier om van de ene naar de andere kant te komen. Niet alleen bieden ze een leuk uitje, ze vormen ook belangrijke schakels in het lokale verkeer en toerisme. Dit artikel neemt je mee langs de leukste pontjes in Nederland en waarom ze nog altijd relevant zijn.

25 juli '25 (14:37)

Taakstraffen voor schippers na dodelijke aanvaring Waddenzee

De rechtbank in Leeuwarden heeft vrijdag de kapitein van een snelle veerboot en de schipper van een watertaxi veroordeeld tot taakstraffen van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden. De vaartuigen kwamen op 21 oktober 2022 op de Waddenzee met elkaar in botsing, in het Schuitengat bij Terschelling. Vier opvarenden van de watertaxi kwamen om het leven. Het lichaam van een van hen, een 12-jarige jongen, is nooit gevonden. Twee opvarenden van de watertaxi raakten ernstig gewond.

25 juli '25 (13:14)

Twee dagen werkzaamheden bij Brug Ouderkerk

Naast Brug Ouderkerk wordt maandag 28 en dinsdag 29 juli 2025 onderzoek uitgevoerd in de Amstel. Daarbij wordt de samenstelling van de bodem onderzocht. Vaarverkeer heeft geen last van het werk. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

25 juli '25 (11:51)

Bouw grote fabriek voor groene waterstof op Maasvlakte

Air Liquide heeft de investeringsbeslissing genomen voor de bouw van ELYgator. Dat is een fabriek voor de productie van groene (hernieuwbare) waterstof. De fabriek, een electrolyzer waarmee water (H2O) gesplitst wordt om waterstof (H2) te maken, krijgt een capaciteit van 200 MW. Volgens de planning is de fabriek aan het einde van 2027 operationeel. Voor de haven van Rotterdam is dit een belangrijke stap in de transitie naar een CO2-neutrale haven. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 juli '25 ( 9:09)

Defecte Industriebrug in Harlingen: geen scheepvaart mogelijk

Vanwege een defect kan de Industriebrug over de Franekertrekvaart in de Friese havenstad Harlingen voorlopig niet geopend worden. Boten met een diepgang van 1,5 meter kunnen de stad momenteel niet uit. De meeste boten kunnen dat wel via de Noordoostersingel. Dat meldt Omroep Zilt.

23 juli '25 ( 9:14)

Daling overslag Rotterdamse haven in eerste halfjaar

De overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste halfjaar van 2025 afgenomen met 4,1 procent. Daarmee kwam de totale overslag uit op 211,0 miljoen ton. De grootste daling vond plaats in de segmenten droge bulk (-8,9 procent) en natte bulk (-5,3 procent). De overslag van containers laat een groei zien van 2,7 procent in TEU. Dat meldt Port of Rotterdam.