Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Taakstraffen voor schippers na dodelijke aanvaring Waddenzee

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Taakstraffen voor schippers na dodelijke aanvaring Waddenzee
De rechtbank in Leeuwarden heeft vrijdag de kapitein van een snelle veerboot en de schipper van een watertaxi veroordeeld tot taakstraffen van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden. De vaartuigen kwamen op 21 oktober 2022 op de Waddenzee met elkaar in botsing, in het Schuitengat bij Terschelling. Vier opvarenden van de watertaxi kwamen om het leven. Het lichaam van een van hen, een 12-jarige jongen, is nooit gevonden. Twee opvarenden van de watertaxi raakten ernstig gewond.

Volgens de rechtbank hebben beide boten te hard gevaren. De schippers hebben ook niet goed met elkaar gecommuniceerd via de marifoon, over de manier waarop zij elkaar zouden passeren. De rechtbank meent dat de verdachten vaart hadden moeten en kunnen minderen of hun vaartuigen zelfs helemaal stil hadden kunnen leggen. De gevolgen van de aanvaring kunnen hun daarom worden verweten, zo redeneert de rechtbank, die dood door schuld en het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel bewezen acht.

Het Openbaar Ministerie had tegen beiden werkstraffen van 180 uur geëist, naast voorwaardelijke celstraffen van drie maanden.

Reddingswerkers

De snelle veerboot, de Tiger, was op de bewuste dag onderweg van Terschelling naar Harlingen. De watertaxi, de Stormloper, voer in tegengestelde richting. De Tiger voer vlak voor het ongeluk 55 kilometer per uur, de watertaxi bijna 30 kilometer per uur. In het Schuitengat geldt een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur. Als beide vaartuigen zich aan de maximumsnelheid hadden gehouden, hadden zij twee keer zoveel tijd gehad om met de situatie om te gaan, berekende de rechtbank.

Na de aanvaring zonk de watertaxi, met zeven opvarenden aan boord. De rechtbank prees het snelle optreden van reddingswerkers, die vier mensen wisten te redden.

Onderscheid

"Niet te bevatten en hartverscheurend", zo omschreef de rechtbank het leed van de nabestaanden van de om het leven gekomen slachtoffers. Daarnaast onderstreepte de rechtbank dat ook beide schippers hard zijn getroffen door de gebeurtenissen, die zij nooit hebben gewild.

Tjalling van der Goot, advocaat van de Tigerkapitein, noemde het vonnis "vernietigend" en beraadt zich op hoger beroep. Hij vindt het moeilijk te verteren dat de rechtbank geen onderscheid heeft gemaakt tussen beide verdachten. Dat had wel gemoeten, vindt hij, omdat de schipper van de watertaxi zijns inziens meer fouten heeft gemaakt dan de kapitein van de veerboot.

25 juli '25 (13:14)

Twee dagen werkzaamheden bij Brug Ouderkerk

Naast Brug Ouderkerk wordt maandag 28 en dinsdag 29 juli 2025 onderzoek uitgevoerd in de Amstel. Daarbij wordt de samenstelling van de bodem onderzocht. Vaarverkeer heeft geen last van het werk. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

25 juli '25 (11:51)

Bouw grote fabriek voor groene waterstof op Maasvlakte

Air Liquide heeft de investeringsbeslissing genomen voor de bouw van ELYgator. Dat is een fabriek voor de productie van groene (hernieuwbare) waterstof. De fabriek, een electrolyzer waarmee water (H2O) gesplitst wordt om waterstof (H2) te maken, krijgt een capaciteit van 200 MW. Volgens de planning is de fabriek aan het einde van 2027 operationeel. Voor de haven van Rotterdam is dit een belangrijke stap in de transitie naar een CO2-neutrale haven. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 juli '25 ( 9:09)

Defecte Industriebrug in Harlingen: geen scheepvaart mogelijk

Vanwege een defect kan de Industriebrug over de Franekertrekvaart in de Friese havenstad Harlingen voorlopig niet geopend worden. Boten met een diepgang van 1,5 meter kunnen de stad momenteel niet uit. De meeste boten kunnen dat wel via de Noordoostersingel. Dat meldt Omroep Zilt.

23 juli '25 ( 9:14)

Daling overslag Rotterdamse haven in eerste halfjaar

De overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste halfjaar van 2025 afgenomen met 4,1 procent. Daarmee kwam de totale overslag uit op 211,0 miljoen ton. De grootste daling vond plaats in de segmenten droge bulk (-8,9 procent) en natte bulk (-5,3 procent). De overslag van containers laat een groei zien van 2,7 procent in TEU. Dat meldt Port of Rotterdam.

22 juli '25 (10:32)

Kabinet verruimt mogelijkheden om opleiding tot register- en noordzeeloods te volgen

Zeevarenden met een mbo 4-opleiding kunnen vanaf 1 september 2025 via een schakelprogramma instromen in de hbo-opleiding tot registerloods. Daarnaast wordt het voor uitgetreden registerloodsen makkelijker gemaakt om zich om te scholen tot noordzeeloods. Het kabinet maakt dit mogelijk om te voorkomen dat een tekort ontstaat in de instroom voor deze cruciale beroepsgroep. Daarover bericht het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

22 juli '25 ( 9:59)

Waddenzeevaargeul Boontjes wordt niet versmald

Rijkswaterstaat gaat de in de Waddenzee gelegen vaargeul Boontjes (tussen de Afsluitdijk en Harlingen) niet versmallen. Daartoe is besloten op basis van een uitgebreid simulatoronderzoek van kennisinstituut MARIN. Dat meldt Rijkswaterstaat.

21 juli '25 (14:24)

KNRM redt naakte man van boei voor de kust bij Vlieland

De KNRM heeft maandagochtend 21 juli een naakte zwemmer van een boei bij Vlieland gered. De man wilde een frisse duik nemen, maar onderschatte daarbij de afstand tot de kust van het eiland. Uiteindelijk belandde hij op een boei in het water. De man was verstijfd van de kou. Dat meldt Hart van Nederland.

21 juli '25 (12:55)

Elf Nederlanders gered bij bootongeluk in Thailand

Elf Nederlandse toeristen zijn bij een bootongeluk in Thailand zondag 20 juli op tijd gered. Toen de boot omsloeg, maakte de groep een excursie in de provincie Surat Thani. De boot sloeg waarschijnlijk om vanwege plotseling noodweer. Dat meldt Hart van Nederland.

18 juli '25 ( 8:37)

Innovatieve chemicaliëntanker Bow Olympus in Rotterdamse haven

Donderdag 17 juli 2025 is de innovatieve chemicaliëntanker Bow Olympus in de haven van Rotterdam aangemeerd. In het oog sprongen de vier 22 meter hoge eSAILs aan boord: geavanceerde windzeilen die het brandstofverbruik verlagen en de CO₂-uitstoot aanzienlijk verminderen. Dat meldt Port of Rotterdam.