Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Geluidshinder Schiphol: omwonenden en Staat vandaag voor de rechter

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Geluidshinder Schiphol: omwonenden en Staat vandaag voor de rechter
Omwonenden van Schiphol proberen dinsdag via de rechter af te dwingen dat de Staat gaat handhaven op geluidsnormen rond het vliegveld. De stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), die de omwonenden vertegenwoordigt, spreekt van "onacceptabele en ziekmakende geluidsniveaus". Schiphol zelf is geen partij, maar liet eerder al weten de zaak "met interesse te zullen volgen".

Specifiek wil RBV dat de overheid gaat handhaven naar de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. De stichting constateert dat de luchtvaartsector zich niet hoeft te houden aan regels en normen, daar waar andere sectoren dat wel moeten. "De balans tussen economie en gezondheid is compleet zoek", staat in een aankondiging van de rechtszaak op de website van RBV. Het liefst ziet de stichting dat het aantal vliegbewegingen naar beneden gaat.

Krimpplannen bestuderen

Maar dat achtte demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vorige week nog "onwaarschijnlijk". Het gaat dan om de eerder nog voorgenomen krimp van Schiphol per november, van 500.000 jaarlijkse vluchten naar 452.500. Op die manier zou de overlast voor omwonenden worden verminderd. Maar de Europese Commissie moet die krimpplannen van het kabinet nog verder bestuderen, en het is niet bekend wanneer de commissie met een oordeel daarover komt.

Rechtszaken

Over de krimp op Schiphol zijn al de nodige rechtszaken gevoerd. Zowel de Staat als Schiphol wil namelijk dat de luchthaven minder vluchten gaat verwerken met het oog op de hinder die omwonenden ervaren. De Staat en RBV trokken eerder nog samen op in een zaak tegen verschillende partijen uit de luchtvaartsector, die eisten dat krimpplannen voor Schiphol van tafel gingen. Uiteindelijk besloot Harbers de krimpplannen in november op te schorten. Volgens hem liep het kabinet namelijk tegen grote juridische bezwaren aan.

Landingsrechten

De Verenigde Staten lieten eerder die maand nog weten dat het de opgelegde krimp, die ook Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hard zou raken, te beschouwen als een schending van internationale afspraken. Daardoor dreigden ook landingsrechten die KLM heeft op luchthavens in de VS in het gedrang te komen.

De zitting van dinsdag liet op zich wachten. Zo stond de inhoudelijke behandeling eerder gepland op 4 juli vorig jaar. Maar de Staat vroeg de rechter om eerst te beoordelen of RBV het proces wel mocht voeren namens omwonenden. Uiteindelijk besloot de rechtbank in november dat de stichting wel degelijk ontvankelijk is.

22 februari '24 (13:45)

Storm Louis: KLM schrapt vandaag 64 vluchten op Schiphol

KLM schrapt donderdag 64 Europese vluchten van en naar Schiphol omdat harde windstoten worden verwacht, meldt de luchtvaartmaatschappij. Nederland krijgt aan het einde van de dag te maken met storm Louis, die volgens Weeronline vanaf de middag zorgt voor harde wind, stevige buien en zware windstoten in het westen van het land.

21 februari '24 (10:48)

Zomerdienstregeling KLM vanaf eind maart

KLM vliegt komende zomer naar 155 bestemmingen: 92 in Europa en 63 intercontinentaal. KLM groeit ongeveer 7% in stoelen in vergelijking met de zomerdienstregeling van 2023 en komt daarbij nagenoeg op precoronaniveau uit. De zomerdienstregeling gaat in op 31 maart 2024 en loopt tot en met 26 oktober 2024.

20 februari '24 (14:44)

KLM laat vliegtuigen weer vliegen naar Tel Aviv

KLM vliegt vanaf 1 april weer naar de Israëlische stad Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij staakte die vluchten na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook.

20 februari '24 (10:15)

Staking grondpersoneel Lufthansa: ook op Schiphol vluchten geannuleerd

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.

19 februari '24 ( 9:55)

Duitse vakbond kondigt opnieuw grote staking aan bij Lufthansa

De Duitse vakbond Verdi heeft het grondpersoneel van luchtvaartconcern Lufthansa opgeroepen tot een nieuwe grote staking op dinsdag. Door de actie zullen er waarschijnlijk weer veel vluchten uitvallen of vertragen, net als bij een soortgelijke staking eerder deze maand.

19 februari '24 ( 9:04)

Nieuw asfalt en verlichting op Kaagbaan; negen weken dicht

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

16 februari '24 (14:00)

Luchtvaart vreest op te draaien voor kostenoverschrijding Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen zijn uiterst kritisch op de investeringsplannen die Schiphol bekend heeft gemaakt. De nationale luchthaven wil de komende jaren miljarden euro's investeren in bijvoorbeeld nieuwe bagagekelders en tilhulpen. Maar de Nederlandse branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vreest vooral grote kostenoverschrijdingen waarvoor airlines via havengelden moeten opdraaien.

16 februari '24 (13:25)

Schiphol maakt zich hard voor extra beveiliging in de zomer

Schiphol zet "alles op alles" om voldoende beveiligers in huis te hebben om de zomerdrukte op de luchthaven weer aan te kunnen. "We zitten er bovenop, maar alle projecties zien er goed uit", zei financieel topman van Schiphol Robert Carsouw vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De afgelopen tijd zijn veel beveiligers aangenomen om de chaos van de zomer in 2022 te voorkomen. Toen ontstonden er lange rijen op het vliegveld als gevolg van een tekort aan personeel bij de security-afdeling.

16 februari '24 (12:45)

Schiphol nog aan de rekentafel wat betreft havengelden

Schiphol weet nog niet hoeveel meer luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen om de komende jaren gebruik te blijven maken van de luchthaven. Daar wordt volgens financieel topman Robert Carsouw nog aan gerekend, zei hij vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De gesprekken over deze zogeheten havengelden beginnen in maart. De luchtvaartmaatschappijen moeten deels de grote investeringen van Schiphol gaan dragen, die gestopt worden in het vernieuwen en onderhoud van het vliegveld. Dat kan leiden tot hogere ticketprijzen, als maatschappijen die kosten gaan doorberekenen.

16 februari '24 ( 8:55)

Airbus produceert nieuwe vliegtuigen, waaronder een waterstoftoestel

Airbus werkt aan een generatie nieuwe vliegtuigen. Daarvoor lopen twee projecten, vertelde topman Guillaume Faury tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Een van de toestellen moet gaan vliegen op waterstof, het andere moet het best verkochte type A320 van de vliegtuigfabrikant gaan vervangen. Tegen 2035 moet de opvolger in gebruik worden genomen.