Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Piloten KLM voelen zich niet langer veilig in oudere vliegtuigen

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 6 min
location_on [xx]km
Piloten KLM voelen zich niet langer veilig in oudere vliegtuigen
Piloten van KLM zijn bang voor hun eigen veiligheid. Sommige piloten zeggen dat de vliegtuigmaatschappij het niet altijd even nauw neemt met de eisen en regels voor het onderhoud aan oudere vliegtuigen. Dat heeft blijkbaar met het financiële plaatje te maken. Dat meldt Metro.

Nederlanders vliegen net zoveel kilometers als dat we autorijden. De prijs van vliegtickets is de laatste jaren wel flink gestegen. KLM, de bekendste vliegtuigmaatschappij van Nederland, heeft toestellen die gemiddeld 12 jaar oud zijn. Er zijn wel een aantal nieuwe Airbussen beschikbaar, maar ook nog veel oude Boeings. KLM vliegt met twee Boeings die respectievelijk 22 en 35 jaar oud zijn. Over deze vrachtvliegtuigen maken piloten zich zorgen, schrijft Follow the Money.

Onderhoud

Oudere toestellen moeten ook vaker onderhouden worden. De Boeings 747 PH-CKB en de PH-MPS worden, volgens piloten van KLM, bij een goedkoop Indonesisch bedrijf onderhouden. Zo’n extern bedrijf moet wel aan de eisen van de Europese luchtvaartautoriteit EASA voldoen.  Alleen dat gaat bij het Indonesisch onderhoudsbedrijf niet altijd even goed.

KLM ging niet naar een ander onderhoudsbedrijf op zoek. De vliegtuigmaatschappij bracht de oudere modellen tijdelijk onder in San Marino. Deze dwergstaat is geen lid van de Europese Unie en valt dus ook niet onder de regelgeving van de EASA.

San Marino

Luchtvaartminister Barry Madlener liet weten dat de KLM-vliegtuigen onder de eindverantwoordelijkheid vallen van San Marino. In de regels van EASA staat dat de vliegtuigen nog steeds aan de Europese eisen moeten voldoen.

De vliegtuigen keren weer terug naar Nederland als de werkzaamheden in San Marino zijn afgerond. Piloten voelen zich door deze besluiten van de KLM onveilig. Tegen Follow the Money zeggen ze dat de technische staat van deze vliegtuigen belabberd is. Een piloot laat weten dat het noodzakelijk onderhoud steeds wordt uitgesteld.

De piloten schreven ook een brief aan het ministerie en aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daarin waarschuwden ze over deze San Marino-methode en over de zorgen die de piloten hebben over hun eigen veiligheid.

Reparatie

Een van de oudste twee vliegtuigen is nu weer terug op Nederlandse bodem. Nadat de onderhoudsbeurt bij het Indonesische onderhoudsbedrijf, waren er meteen problemen met het vliegtuig. Het vliegtuig landde in Dubai en moest vanwege een reparatie daar dagen aan de grond staan.

Financiële problemen

Piloten geven aan dat de problemen komen vanwege de financiële problemen bij KLM. Een van de piloten laat aan Follow the Money weten dat bij KLM de veiligheid niet meer op de eerste plek staat.

KLM ontkent dit. Als een vliegtuig niet meteen een onderhoudsbeurt kan krijgen, blijft deze aan de grond totdat het onderhoud is gedaan, aldus de luchtvaartmaatschappij.

30 mei '25 (15:04)

KLM: bezorgd cabinepersoneel vluchten Israël overnacht op Cyprus

KLM komt tegemoet aan de zorgen van personeel aan boord van vliegtuigen die vanaf dit weekend weer naar Israël vliegen. Dat heeft een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij vrijdag gemeld. De medewerkers hoeven niet in Tel Aviv te verblijven, maar kunnen in plaats daarvan overnachten in Larnaca op Cyprus.

29 mei '25 (18:20)

Ryanair schrapt vanaf oktober alle vluchten vanaf Maastricht

Ryanair heeft alle vluchten vanaf de luchthaven van Maastricht vanaf 26 oktober geannuleerd om het besluit van de luchthaven om de kosten aanzienlijk te verhogen. Hierdoor wordt Maastricht een van de duurste luchthavens van Europa, meldde de Ierse budgetmaatschappij donderdag in een verklaring.

28 mei '25 (11:34)

FNV dreigt met acties onder grondpersoneel KLM

FNV dreigt met acties onder het grondpersoneel van KLM, omdat de onderhandelingen over een nieuwe cao in een impasse zijn geraakt. De vakbond geeft de luchtvaartmaatschappij nu tot 13 juni 12.00 uur de tijd om met een goed cao-voorstel te komen en acties te voorkomen.

27 mei '25 ( 8:45)

Startsein bouw luchtverkeersleidingscentrum voor Bonaire en Curaçao

Op Curaçao is vrijdag 23 mei 2025 na een symbolisch startsein bij het hoofdkantoor in Seru Mahuma de bouw van een nieuwe operationeel centrum voor luchtverkeersleiding begonnen. Dat meldt Curaçao.nu. 

22 mei '25 (10:13)

EasyJet lijdt meer verlies maar optimistisch over zomerseizoen

EasyJet ziet een sterke vraag naar zijn vluchten en pakketreizen voor het zomerseizoen, meldt de Britse luchtvaartmaatschappij bij de presentatie van de halfjaarresultaten. De airline legt de focus daarom op een nieuwe recordzomer, in navolging van die van vorig jaar. Over de afgelopen zes maanden nam het nettoverlies nog toe.

21 mei '25 (16:16)

Schiphol verwelkomde meer reizigers in april

Schiphol heeft in de maand april, waarin een deel van de meivakantie viel, ruim 5,8 miljoen reizigers verwelkomd. Dat is een stijging van 6,5 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De meeste mensen gingen op reis naar Spanje, het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten, meldt de luchthaven.

21 mei '25 (12:49)

Luchtvaartsector naar bestuursrechter om krimp Schiphol

Verschillende partijen uit de luchtvaartsector stappen naar de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State om de krimp van Schiphol te voorkomen. Die stap volgt op een kort geding, waarin de civiele rechter al oordeelde dat het aan de bestuursrechter was om zich over de zaak te buigen.

21 mei '25 ( 9:07)

Transavia introduceert nieuw pakket: Smart

Dinsdag 20 mei 2025 introduceerde Transavia Smart: een nieuw pakket tijdens het boeken. Smart komt naast de bestaande opties Basic, Plus en Max. Dit pakket speelt in op de wensen van een grote groep passagiers die hun vlucht regelmatig aanvult met losse extra’s. Dat meldt Transavia.

19 mei '25 ( 8:24)

Record van 200 miljoen passagiers voor budgetmaatschappij Ryanair

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft in het afgelopen boekjaar een recordaantal van iets meer dan 200 miljoen passagiers vervoerd, een stijging van 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. De groei komt volgens Ryanair ondanks vertragingen bij de leveringen van nieuwe Boeing-vliegtuigen. Voor dit jaar rekent de budgetvlieger op een groei naar 206 miljoen reizigers.