Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Piloten KLM voelen zich niet langer veilig in oudere vliegtuigen

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 6 min
location_on [xx]km
Piloten KLM voelen zich niet langer veilig in oudere vliegtuigen
Piloten van KLM zijn bang voor hun eigen veiligheid. Sommige piloten zeggen dat de vliegtuigmaatschappij het niet altijd even nauw neemt met de eisen en regels voor het onderhoud aan oudere vliegtuigen. Dat heeft blijkbaar met het financiële plaatje te maken. Dat meldt Metro.

Nederlanders vliegen net zoveel kilometers als dat we autorijden. De prijs van vliegtickets is de laatste jaren wel flink gestegen. KLM, de bekendste vliegtuigmaatschappij van Nederland, heeft toestellen die gemiddeld 12 jaar oud zijn. Er zijn wel een aantal nieuwe Airbussen beschikbaar, maar ook nog veel oude Boeings. KLM vliegt met twee Boeings die respectievelijk 22 en 35 jaar oud zijn. Over deze vrachtvliegtuigen maken piloten zich zorgen, schrijft Follow the Money.

Onderhoud

Oudere toestellen moeten ook vaker onderhouden worden. De Boeings 747 PH-CKB en de PH-MPS worden, volgens piloten van KLM, bij een goedkoop Indonesisch bedrijf onderhouden. Zo’n extern bedrijf moet wel aan de eisen van de Europese luchtvaartautoriteit EASA voldoen.  Alleen dat gaat bij het Indonesisch onderhoudsbedrijf niet altijd even goed.

KLM ging niet naar een ander onderhoudsbedrijf op zoek. De vliegtuigmaatschappij bracht de oudere modellen tijdelijk onder in San Marino. Deze dwergstaat is geen lid van de Europese Unie en valt dus ook niet onder de regelgeving van de EASA.

San Marino

Luchtvaartminister Barry Madlener liet weten dat de KLM-vliegtuigen onder de eindverantwoordelijkheid vallen van San Marino. In de regels van EASA staat dat de vliegtuigen nog steeds aan de Europese eisen moeten voldoen.

De vliegtuigen keren weer terug naar Nederland als de werkzaamheden in San Marino zijn afgerond. Piloten voelen zich door deze besluiten van de KLM onveilig. Tegen Follow the Money zeggen ze dat de technische staat van deze vliegtuigen belabberd is. Een piloot laat weten dat het noodzakelijk onderhoud steeds wordt uitgesteld.

De piloten schreven ook een brief aan het ministerie en aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daarin waarschuwden ze over deze San Marino-methode en over de zorgen die de piloten hebben over hun eigen veiligheid.

Reparatie

Een van de oudste twee vliegtuigen is nu weer terug op Nederlandse bodem. Nadat de onderhoudsbeurt bij het Indonesische onderhoudsbedrijf, waren er meteen problemen met het vliegtuig. Het vliegtuig landde in Dubai en moest vanwege een reparatie daar dagen aan de grond staan.

Financiële problemen

Piloten geven aan dat de problemen komen vanwege de financiële problemen bij KLM. Een van de piloten laat aan Follow the Money weten dat bij KLM de veiligheid niet meer op de eerste plek staat.

KLM ontkent dit. Als een vliegtuig niet meteen een onderhoudsbeurt kan krijgen, blijft deze aan de grond totdat het onderhoud is gedaan, aldus de luchtvaartmaatschappij.

05 september '25 (12:58)

FNV en CNV roepen grondpersoneel KLM op werk uren neer te leggen

Vakbonden FNV en CNV organiseren werkonderbrekingen bij het grondpersoneel van KLM op luchthaven Schiphol. Ze roepen medewerkers die bijvoorbeeld bagage in- en uitladen, vliegtuigen verslepen of reizigers te woord staan op om aanstaande woensdagochtend twee uur lang het werk neer te leggen. Een week later volgt een werkonderbreking van vier uur. De twee bonden zijn boos over een cao-akkoord dat KLM sloot met drie andere vakbonden, De Unie, VKP en de NVLT.

04 september '25 (14:20)

KLM akkoord met drie bonden over grond-cao: niet met CNV en FNV

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een principeakkoord bereikt met de vakbonden NVLT, VKP en De Unie over een nieuwe cao voor het grondpersoneel. FNV en CNV hebben zich vooralsnog niet aangesloten bij de overeenkomst. Zij kondigden eerder stakingen aan op Schiphol uit onvrede over het loonbeleid van KLM, maar die acties werden door de rechter verboden.

04 september '25 (14:20)

Schiphol krijgt natuurvergunning niet terug in afwachting beroep

Schiphol krijgt zijn natuurvergunning niet terug, ook al loopt er nog een hoger beroep tegen de vernietiging daarvan. Dat heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS) donderdag besloten.

04 september '25 (14:20)

Consumentenbond klaagt over hulp easyJet en Transavia aan klanten

De Consumentenbond klaagt bij toezichthouder ILT-Luchtvaartautoriteit over luchtvaartmaatschappijen Transavia en easyJet. Die houden zich volgens de belangenorganisatie niet aan de Europese regels voor hulp aan passagiers bij annuleringen en vertragingen.

04 september '25 (14:11)

Schiphol krijgt voorlopig belangrijke natuurvergunning niet terug

Schiphol krijgt voorlopig zijn natuurvergunning niet terug. Schiphol was al bang voor rechtszaken nu blijkt dat er illegaal wordt gevolgen van en naar de luchthaven. Volgens de rechter zal het niet zo’n vaart lopen. Dat meldt NH Nieuws.

03 september '25 (14:28)

Eerste KLM-vlucht naar nieuwe bestemming Hyderabad gevierd

De eerste KLM-vlucht vanuit Amsterdam is vandaag aangekomen in Hyderabad in India. KLM is 2 september 2025 gestart met rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Hyderabad. Daarmee is deze stad de vierde Indiase bestemming in het KLM-netwerk is, naast Delhi, Mumbai en Bangalore. KLM vliegt drie keer per week naar deze nieuwe bestemming met een Boeing 777-200ER. Dat meldt KLM. 

02 september '25 ( 7:58)

KLM en Delta Air Lines ondersteunen WorldPride 2026 in Amsterdam

Augustus stond in het teken van Pride: een maand waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie volop werden gevierd. KLM en Delta Air Lines sluiten dit bijzondere evenement af met de aankondiging dat zij official airline partner zijn van WorldPride 2026 in Amsterdam. Dat meldt KLM.

27 augustus '25 ( 8:38)

KLM wil op 28 september vluchten naar Tel Aviv hervatten

KLM is voornemens om vanaf 28 september weer naar de Israëlische stad Tel Aviv te vliegen. Tegelijkertijd blijft de luchtvaartmaatschappij de situatie in de regio nauwgezet volgen. "De veiligheid van onze passagiers en medewerkers heeft altijd de hoogste prioriteit", laat een woordvoerster weten.

27 augustus '25 ( 8:37)

Vliegtuig Defensie dat voedsel afwierp in Gaza al terug

Het transportvliegtuig van Defensie dat voedsel dropte boven Gaza is maar een dag langer in Jordanië gebleven. De C-130 Hercules keerde zaterdag terug naar Nederland, aldus een woordvoerder van het ministerie. Vorige week kondigde het demissionaire kabinet aan dat het vliegtuig op verzoek van Jordanië langer voedsel boven de Palestijnse kuststrook zou afwerpen.

26 augustus '25 ( 8:57)

Luchtballon maakt harde landing bij Veendam: één gewonde

Gisteravond is nabij Veendam een luchtballon hard geland. Daarbij raakte één passagier gewond. De piloot en de andere passagier kwamen er zonder kleerscheuren af. Dat meldt NU.nl.