Schiphol: minder bagageafhandelaren moet leiden tot meer efficiëntie

Vergeleken met andere Europese luchthavens heeft Schiphol relatief veel bagageafhandelaren. Daardoor kunnen luchtvaartbedrijven uit veel opties kiezen en blijven de kosten ook laag, ziet Harbers. Aan de andere kant kan dit volgens de bewindsman ook negatieve gevolgen hebben voor de kwaliteit en de arbeidsomstandigheden.
Wilde stakingen
Vorig jaar zorgde onvrede over de werkomstandigheden bij de afhandelingsbedrijven en een personeelstekort voor grote problemen op Schiphol. In het voorjaar hield het personeel van de bagageafhandelaren wilde stakingen. Dat bleek de voorbode van een zomer vol vertragingen, lange rijen voor de bagagecontrole en reizigers die hun vluchten misten.
Onderzoek naar marktwerking
De markt voor afhandeling werkt nu niet optimaal, meldt Harbers op basis van onderzoek dat hij heeft laten uitvoeren. De halvering van het aantal afhandelaren is volgens de onderzoekers de beste manier om de veiligheid, kwaliteit, effectiviteit en doelmatigheid te verbeteren. Dan moeten er wel aanvullende afspraken worden gemaakt tussen Schiphol en de afhandelingsbedrijven, adviseren zij.
Consultatieperiode
Harbers zegt te begrijpen dat de plannen flinke gevolgen kunnen hebben voor de bagagebedrijven en hun personeel. Daarom wil hij belanghebbenden in een zogeheten consultatieperiode de kans geven om te reageren op zijn voorstel. Pas in het najaar wil hij een definitief besluit nemen. Daarna gaat een Europese aanbesteding van start om toekomstige afhandelingsbedrijven te selecteren. Het plan moet in 2025 uitgevoerd zijn.
Door: ANP