Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

Bij de vrachtafhandeling op Schiphol zijn momenteel vier grote vrachtafhandelaars betrokken, legt Van As uit. Drie van die bedrijven ondervinden problemen. Zo speelt onder meer de verhuizing van vrachtafhandelaar dnata een rol en heeft er recent een overname plaatsgevonden tussen WFS en Menzies, waarbij systemen en processen nog op elkaar afgestemd moeten worden. Ook heeft KLM Cargo een nieuw IT-systeem geïntroduceerd dat volgens Van As nog kinderziektes heeft. Dit leidt tot lange wachttijden bij afhandelaars voor vrachtwagens die spullen moeten afhalen en brengen. "Er is een soort perfect storm ontstaan waar truckingbedrijven het slachtoffer van zijn."
Brandbrief
Hoelang deze situatie nog voortduurt, kan Van As niet zeggen. De keten zal gezamenlijk naar een oplossing moeten zoeken, denkt hij. Nederlandse truckers spreken in een brandbrief gericht aan de rest van de keten van een "onwerkbare situatie" en vragen andere partijen om rekening te houden met de vertragingen.
Hogere kosten
Van As verwacht niet dat producten op den duur de consument niet meer zullen bereiken, omdat er altijd wordt gezocht naar oplossingen om de vracht toch te kunnen verzenden. Wel worden de hogere kosten doorberekend, stelt Van As. Al denkt hij niet dat dit om bedragen gaat waarvan consumenten zullen schrikken. Uiteindelijk geldt volgens hem: "Hoe efficiënter de keten, hoe minder het kost."