Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

IATA: luchtvaartsector wil in 2050 CO2-neutraal zijn, KLM investeert volop

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De wereldwijde luchtvaartsector gaat zich ervoor inzetten om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Daarover hebben maatschappijen op de jaarlijkse vergadering van de internationale brancheorganisatie IATA een resolutie goedgekeurd. Met deze stap geeft de sector gehoor aan de toenemende druk van overheden en milieuorganisaties, hoewel dat er bij Chinese luchtvaartmaatschappijen nog steeds veel weerstand zou zijn.

Jaren terug hadden de honderden maatschappijen die zijn aangesloten bij IATA zich al geschaard achter de belofte om hun CO2-uitstoot in aanloop naar 2050 te halveren ten opzichte van het niveau van 2005. Maar volgens critici was die toezegging niet voldoende. Met de nieuwe resolutie schaart de branche zich nu ook massaal achter het streven uit het Klimaatakkoord van Parijs om de opwarming van de aarde beperkt te houden tot 1,5 graad.

IATA-topman Willie Walsh erkende op de vergadering dat de nieuwe verbintenis "een extra uitdaging in een zeer moeilijke tijd" zou zijn, maar hij riep op tot mondiale eensgezindheid binnen de branche. "Voor de luchtvaart is netto nul een gedurfde inzet. Maar het is ook een noodzaak", stelde hij.

Nieuwste generatie vliegtuigen

Air France-KLM streeft er net als andere Europese maatschappijen al langer naar om netto CO2-neutraal te zijn in 2050. Daarbij wil het Frans-Nederlandse concern de uitstoot in 2030 al met de helft hebben teruggedrongen. Om dit te bereiken wordt er onder andere geïnvesteerd in de nieuwste generatie vliegtuigen. Ook ondersteunt Air France-KLM de ontwikkeling van schonere brandstof en nieuwe motoren en vliegtuigen.

Bijvoorbeeld door te gaan vliegen op waterstof zou een grote verduurzamingsslag te behalen moeten zijn. Die technologie levert vermoedelijk weinig op voor 2030, maar kan in de jaren tot 2050 wel veel effect hebben.

Door: ANP

07 mei '24 ( 8:38)

Eerste eigen Airbus A321neo voor Transavia

Transavia heeft haar eerste eigen Airbus A321neo in ontvangst genomen. Het nieuwe toestel (PH-YHA) landde dinsdag 30 april 2024 's avonds op luchthaven Schiphol. Dat meldt Transavia.

03 mei '24 (15:15)

Schiphol neemt meer tijd voor aanbesteding beveiliging op luchthaven

Schiphol neemt meer tijd voor de nieuwe aanbesteding van de beveiliging op de luchthaven. Volgens vakbond CNV is dat mede op aandringen van de vakbonden, omdat er bij de laatste tender, vier jaar geleden, problemen ontstonden. Veel beveiligers werden toen het slachtoffer van het "gevecht om een nieuw contract", zegt CNV-onderhandelaar Erik Maas.

03 mei '24 ( 7:33)

Stilstaande treinen (4 mei) en langere treinen (5 mei)

NS laat zaterdag 4 mei 2024 vanwege Nationale Dodenherdenking alle treinen om 20.00 uur twee minuten stilstaan. Op datzelfde tijdstip is het ook twee minuten stil op de vierhonderd NS-stations en in de stationswinkels. Daarover bericht NS.

03 mei '24 ( 7:20)

Afrikaans eiland Zanzibar opnieuw winterbestemming Corendon

Vanaf 27 oktober 2024 tot eind maart 2025 kunnen vakantiegangers via Corendon weer vliegen naar Zanzibar. Elke donderdag en zondag kunnen zij in deze periode met rechtstreekse vluchten van KLM vanaf luchthaven Schiphol vliegen naar dit exotische eiland, dat behoort tot het Afrikaanse land Tanzania. Dat meldt Corendon.

02 mei '24 (11:15)

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.