Onderzoek: Elektrisch vliegen biedt noordelijke economie grote kansen

Uit onderzoek, dat in de afgelopen maanden is uitgevoerd door een projectteam van Stichting PEN EM en M3 Consultancy, in samenwerking met Groningen Airport Eelde en NewEnergyCoalition, blijkt dat er in de nabije toekomst grote kansen op het gebied van elektrisch vliegen voor Noord-Nederland liggen. Dit meldt Groningen Airport Eelde.

Het onderzoek, mede mogelijk gemaakt door de provincies Groningen en Drenthe, de gemeente Groningen, de NOM, Hive.Mobility en de Rijksuniversiteit Groningen, is uitgevoerd om te onderzoeken wat toegevoegde waarde en kansen zijn voor emissievrij vliegen voor Noord-Nederland en wat de impact zou zijn op de economie en het netwerk voor Groningen Airport Eelde.

Vliegroutes economisch rendabel

De belangrijkste bevinding is dat passagiersvluchten met volledig elektrisch aangedreven vliegtuigen – wat vanaf rond 2025 zijn intrede zal doen- veel meer routes economisch rendabel zullen worden en het daarmee kansen biedt om de regio vanaf Groningen Airport Eelde veel beter én duurzaam met belangrijke Europese bestemmingen te verbinden. Dit versterkt de economische basis voor de luchthaven en de regio. De stap naar vliegen op batterijen of waterstof past volledig in de transitie naar duurzame energiesystemen waar Noord-Nederland ook op Europees niveau een belangrijke rol vervult.

Uit het onderzoek blijkt dat over ongeveer 5 jaar de eerste elektrische vliegtuigen met relevantie voor (Noord-) Nederland op de markt komen. Rob Wolleswinkel (Stichting PEN EM): “Nu al zijn er kleine elektrische vliegtuigen voor twee personen. Dankzij innovaties in batterijtechnologie en speciaal op elektrische aandrijving ontworpen vliegtuigen worden ook emissievrije passagiersvluchten mogelijk.”

Vliegen op waterstof

Op termijn zullen batterij-elektrische vliegtuigen met circa 9 tot 19 stoelen vluchten van meer dan 500 km kunnen uitvoeren. Verder is de verwachting dat vliegen op waterstof vluchten met fossiele aandrijving gaan vervangen. Verwacht wordt dat over 10 jaar vliegtuigen met 50-70 stoelen en over circa 15 jaar ongeveer 150 stoelen, ook bestemmingen zoals bijvoorbeeld Spanje emissie-vrij bereiken. Voor verdere vluchten zet de sector onder andere in op synthetische brandstof gemaakt uit waterstof en koolstofmonoxide.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: NLR