Nederland gaat luchttaxi’s en drones testen voor stedelijke mobiliteit
Luchttaxi’s voor personen en drones voor het vervoeren van vracht of voor ondersteuning in noodsituaties vormen een toekomstige realiteit. Stedelijke luchtmobiliteit, oftewel Urban Air Mobility (UAM), biedt daarbij de mogelijkheid om steden duurzamer en ‘slimmer’ te maken. Dit vooruitzicht heeft geleid tot het project ‘Air Mobility Urban – Large Experimental Demonstrations’ (AMU-LED), een H2020-project van de Europese Commissie met als belangrijkste doel: het aantonen van de veilige integratie van verschillende soorten drone-operaties in het luchtruim van onze steden.
Personen en vracht vervoeren
Namens NLR is Senior R&D Manager Henk Hesselink de technical manager van het grootschalige project: “Een van de betrokken partners laat nu al in China toeristen een rondvlucht maken in een drone die bestuurd wordt vanaf de grond. Er moet nog veel geregeld worden, maar zo concreet zouden wij het ook willen maken: zonder meevliegende piloot, personen en vracht vervoeren gecoördineerd in U-space - een in hoge mate geautomatiseerde luchtverkeersleiding voor drones.”
Het is dan ook een ambitieus initiatief dat met een looptijd van twee jaar, in 2022 zal leiden tot een van de grootste demonstraties van de toepassing van drones voor stedelijke mobiliteit ooit. Er zijn locaties gekozen in drie verschillende landen: Santiago de Compostela in Spanje, Cranfield in het Verenigd Koninkrijk en Amsterdam, Rotterdam en Enschede in Nederland.
Meer dan honderd vlieguren in steden
De verwachte testen en demonstraties voor het AMU-LED-project omvatten meer dan honderd vlieguren. Diverse soorten drones en dronevluchten worden gecombineerd, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende scenario's, usecases en toepassingen. Deze zullen bestaan uit luchttaxi-vluchten, vrachtvervoer, levering van medische apparatuur, inspectie van infrastructuur, politietoezicht en ondersteuning van hulpdiensten.
Door: Nationale Transportgids