Eindhoven Airport onderzoekt nieuw Instrument Landing System
Ter voorbereiding op een verantwoorde afweging van een eventuele opwaardering van het ILS naar een hogere categorie worden diverse studies gedaan en gesprekken gevoerd. Zo is de luchtvaartmaatschappijen gevraagd naar welke categorie hun voorkeur uitgaat en wordt in samenwerking met Defensie (de eigenaar van de start/landingsbaan) onderzocht welke aanpassingen aan de baan en op het vliegveld benodigd zijn om een hogere categorie ILS mogelijk te maken. Ook worden de kosten voor de aanleg en het onderhoud van een upgrade in kaart gebracht.
Groot onderhoud
Voor het onderzoek is naast het ministerie van Defensie ook de expertise van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ingeschakeld. Op dit moment lijkt het verstandig een eventuele upgrade te koppelen aan groot onderhoud aan de start/landingsbaan. Dit staat vooralsnog gepland in 2025. Hierdoor wordt voorkomen dat de start/landingsbaan twee keer voor een langere periode gesloten moet worden en dat aanpassingen in de toplaag van de start/landingsbaan teniet worden gedaan.
550 meter zicht
Het ILS is een radionavigatiesysteem dat piloten gebruiken om te landen. Met behulp van het ILS kan een precisienadering van de landingsbaan worden uitgevoerd. Het ILS kent drie categorieën (waarbij categorie IIIB de meest uitgebreide is). Op luchthavens met deze categorie ILS kan worden geland zonder dat er zicht is op de baan. Eindhoven Airport beschikt momenteel over een ILS categorie I. Op Eindhoven Airport hebben piloten minimaal 550 meter zicht op de landingsbaan nodig om te mogen landen.
Eindhoven Airport neemt naar verwachting in het najaar van 2021 een besluit over een eventuele upgrading.