Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eindhoven Airport onderzoekt nieuw Instrument Landing System

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Eindhoven Airport onderzoekt of het zijn huidige Instrument Landing System (ILS) categorie I gaat opwaarderen zodat vliegtuigen ook bij slechtere weersomstandigheden met weinig/minder zicht kunnen starten en landen. Aanleiding hiervoor zijn de ernstige verstoringen in het vliegverkeer op/vanaf Eindhoven Airport als gevolg van slecht zicht in combinatie met de lage categorie ILS van de start/landingsbaan die afgelopen jaar plaatsvonden. Dit meldt Eindhoven Airport. 

Ter voorbereiding op een verantwoorde afweging van een eventuele opwaardering van het ILS naar een hogere categorie worden diverse studies gedaan en gesprekken gevoerd. Zo is de luchtvaartmaatschappijen gevraagd naar welke categorie hun voorkeur uitgaat en wordt in samenwerking met Defensie (de eigenaar van de start/landingsbaan) onderzocht welke aanpassingen aan de baan en op het vliegveld benodigd zijn om een hogere categorie ILS mogelijk te maken. Ook worden de kosten voor de aanleg en het onderhoud van een upgrade in kaart gebracht.

Groot onderhoud

Voor het onderzoek is naast het ministerie van Defensie ook de expertise van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ingeschakeld. Op dit moment lijkt het verstandig een eventuele upgrade te koppelen aan groot onderhoud aan de start/landingsbaan. Dit staat vooralsnog gepland in 2025. Hierdoor wordt voorkomen dat de start/landingsbaan twee keer voor een langere periode gesloten moet worden en dat aanpassingen in de toplaag van de start/landingsbaan teniet worden gedaan.

550 meter zicht

Het ILS is een radionavigatiesysteem dat piloten gebruiken om te landen. Met behulp van het ILS kan een precisienadering van de landingsbaan worden uitgevoerd. Het ILS kent drie categorieën (waarbij categorie IIIB de meest uitgebreide is). Op luchthavens met deze categorie ILS kan worden geland zonder dat er zicht is op de baan. Eindhoven Airport beschikt momenteel over een ILS categorie I. Op Eindhoven Airport hebben piloten minimaal 550 meter zicht op de landingsbaan nodig om te mogen landen.

Eindhoven Airport neemt naar verwachting in het najaar van 2021 een besluit over een eventuele upgrading.

02 mei '24 (11:15)

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.