Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Luchtvaartsector pleit voor internationaal gelijke coronaregels

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Verschillende partijen in de luchtvaartsector pleiten voor internationaal gelijke coronaregels. Onder andere luchthavenuitbater Schiphol en luchtvaartmaatschappijen KLM, EasyJet, Corendon en TUI sporen het kabinet aan om hier op Europees niveau werk van te maken. Dit meldt Transport Online. 

De organisaties vragen in een brief aan de ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onder meer voor een mondkapjesplicht op de Nederlandse luchthavens. In veel andere landen geldt deze verplichting al langer. Daardoor is er veel onduidelijkheid bij passagiers en medewerkers.

Verder wordt in de brief gepleit voor het digitaliseren en meer eenduidig maken van registratieprocessen. De briefschrijvers betogen daarbij voor een systeem waarbij passagiers de gegevens rechtstreeks kunnen verstrekken aan de juiste instanties. Dit is al het geval in meerdere Europese landen, stellen de briefschrijvers.

Risicokwalificaties

Ook zien zij graag dat risicokwalificaties van landen gelijk getrokken worden. Op dit moment heeft ieder land een afzonderlijk systeem van kwalificatie en codering van risico's. Allereerst zouden landen van buiten de EU eenduidig moeten worden gekwalificeerd. Europese instanties als luchtvaartagentschap EASA en de Europese preventieautoriteit ECDC kunnen hierbij een coördinerende rol spelen.

Als het gaat om coronatests pleit de sector voor een test voor iedereen die vanuit een risicogebied reist. De negatieve testuitslag zou maximaal 72 uur oud mogen zijn en de testmethode moet internationaal goedgekeurd zijn. Kan een passagier die testuitslag niet tonen en ontbreekt een digitale gezondheidsverklaring, dan mag hij of zij niet aan boord.

Volgens de luchtvaartsector is zogeheten exit screening beter te handhaven. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de reiziger. Die kan ook worden voortgezet als er een vaccin is. Aantoonbaar gevaccineerd zijn wordt dan onderdeel van noodzakelijke reisdocumenten.

Testen bij aankomst

Reizigers uit zeer hoge risicogebieden zouden ook verplicht getest moeten worden bij aankomst. Zolang exit screening nog niet goed werkt, blijft volgens de briefschrijvers testen bij aankomst de beste methode om risico’s tegen te gaan.

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (15:15)

Schiphol neemt meer tijd voor aanbesteding beveiliging op luchthaven

Schiphol neemt meer tijd voor de nieuwe aanbesteding van de beveiliging op de luchthaven. Volgens vakbond CNV is dat mede op aandringen van de vakbonden, omdat er bij de laatste tender, vier jaar geleden, problemen ontstonden. Veel beveiligers werden toen het slachtoffer van het "gevecht om een nieuw contract", zegt CNV-onderhandelaar Erik Maas.

03 mei '24 ( 7:33)

Stilstaande treinen (4 mei) en langere treinen (5 mei)

NS laat zaterdag 4 mei 2024 vanwege Nationale Dodenherdenking alle treinen om 20.00 uur twee minuten stilstaan. Op datzelfde tijdstip is het ook twee minuten stil op de vierhonderd NS-stations en in de stationswinkels. Daarover bericht NS.

03 mei '24 ( 7:20)

Afrikaans eiland Zanzibar opnieuw winterbestemming Corendon

Vanaf 27 oktober 2024 tot eind maart 2025 kunnen vakantiegangers via Corendon weer vliegen naar Zanzibar. Elke donderdag en zondag kunnen zij in deze periode met rechtstreekse vluchten van KLM vanaf luchthaven Schiphol vliegen naar dit exotische eiland, dat behoort tot het Afrikaanse land Tanzania. Dat meldt Corendon.

02 mei '24 (11:15)

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.