Natuurvergunning Schiphol door rechter afgenomen, mogelijk grote gevolgen voor toekomst luchtvaart

Omdat de luchthaven stikstof uitstoot, heeft Schiphol een natuurvergunning nodig. MOB, Milieudefensie, Greenpeace, de gemeenteraad van Nieuwkoop, het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam en de Stichting Natuurbeschermingswacht vonden dat Schiphol geen eerlijke berekening maakte over de stikstof die vrijkomt bij het vliegverkeer. De rechter geeft deze partijen nu deels gelijk.
Geen geldige natuurvergunning
Schiphol heeft nu geen geldige natuurvergunning meer, maar het is niet zo dat er morgen gelijk geen vliegtuigen meer opstijgen. Als het ministerie niet snel de vergunning op orde krijgt, kan er wel handhaving optreden. De mogelijkheid dat toekomstige plannen niet kunnen groeien of dat het aantal vluchten gelijk blijft, worden wel een stuk lastiger zonder vergunning.
Stikstofuitstoot
De stikstofuitstoot van Schiphol werd door de overheid lange tijd goedgepraat. De uitstoot van Schiphol werd vergeleken met oudere rechten of opgekochte boerderijen die gestopt waren. Stikstof mag je volgens de rechter pas ‘wegstrepen’ als duidelijk is dat de uitstoot niet nodig is voor natuurherstel. Dat bewijs had Schiphol niet. Bij het gebruik van hulpapparatuur in vliegtuigen was de stikstofberekening onzorgvuldig gemaakt, volgens de rechter.
Reizigers merken voorlopig niets
Schiphol mag vliegtuigen laten landen en opstijgen in de tijd dat het ministerie een beslissing moet nemen over de aanvraag. Alleen werkt Schiphol nu zonder verplichte natuurvergunning. Voor reizigers zal er voorlopig niet veranderen, maar voor Schiphol zelf is dit een grote klap.