Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Consumentenbond klaagt over hulp easyJet en Transavia aan klanten

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Consumentenbond klaagt over hulp easyJet en Transavia aan klanten
De Consumentenbond klaagt bij toezichthouder ILT-Luchtvaartautoriteit over luchtvaartmaatschappijen Transavia en easyJet. Die houden zich volgens de belangenorganisatie niet aan de Europese regels voor hulp aan passagiers bij annuleringen en vertragingen.

De Consumentenbond stelt op basis van een eigen "inventarisatie" dat easyJet reizigers te lang laat wachten na geschrapte of vertraagde vluchten, doordat het bedrijf alleen eigen vluchten als alternatief zou aanbieden. "Passagiers moeten daardoor soms langer dan 24 uur wachten. Dat is onredelijk als er ook eerdere vluchten van andere maatschappijen gaan", stelt de bond.

Volgens de belangenbehartiger van consumenten houdt Transavia zich niet aan de regels, door gestrande reizigers zelf een andere vlucht of hotel te laten boeken. Dat moeten maatschappijen eigenlijk zelf regelen. Ook stelt Transavia volgens de Consumentenbond onterecht eisen aan het soort hotel of maatschappij waarbij ze mogen boeken.

Woordvoerder Transavia

Een woordvoerder van Transavia zegt dat de budgetmaatschappij zich wel degelijk aan de Europese regels houdt. "Wij handelen conform de Europese Passagiersverordening (EU261) en bieden passagiers bij vertragingen en annuleringen de nodige verzorging en accommodatie ", reageert het bedrijf. "Indien een passagier zelf deze kosten heeft gemaakt en daar volgens de verordening recht op heeft, dan vergoedt Transavia deze kosten."

Reactie easyJet

“Deze bewering is ongegrond en wij kunnen ons hier absoluut niet in vinden. easyJet voldoet aan EU261 en neemt haar verplichtingen onder deze regelgeving serieus. Klanten kunnen via onze selfservice-tool, onze klantenservice of door zelf een alternatieve vlucht te boeken – en vervolgens de kosten bij ons te declareren – bij andere luchtvaartmaatschappijen een vlucht regelen. Deze informatie staat duidelijk vermeld op onze hulppagina over vertragingen en annuleringen, waarvan klanten een link ontvangen zodra hun vlucht is verstoord.”

05 september '25 (12:58)

FNV en CNV roepen grondpersoneel KLM op werk uren neer te leggen

Vakbonden FNV en CNV organiseren werkonderbrekingen bij het grondpersoneel van KLM op luchthaven Schiphol. Ze roepen medewerkers die bijvoorbeeld bagage in- en uitladen, vliegtuigen verslepen of reizigers te woord staan op om aanstaande woensdagochtend twee uur lang het werk neer te leggen. Een week later volgt een werkonderbreking van vier uur. De twee bonden zijn boos over een cao-akkoord dat KLM sloot met drie andere vakbonden, De Unie, VKP en de NVLT.

04 september '25 (14:20)

KLM akkoord met drie bonden over grond-cao: niet met CNV en FNV

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een principeakkoord bereikt met de vakbonden NVLT, VKP en De Unie over een nieuwe cao voor het grondpersoneel. FNV en CNV hebben zich vooralsnog niet aangesloten bij de overeenkomst. Zij kondigden eerder stakingen aan op Schiphol uit onvrede over het loonbeleid van KLM, maar die acties werden door de rechter verboden.

04 september '25 (14:20)

Schiphol krijgt natuurvergunning niet terug in afwachting beroep

Schiphol krijgt zijn natuurvergunning niet terug, ook al loopt er nog een hoger beroep tegen de vernietiging daarvan. Dat heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS) donderdag besloten.

04 september '25 (14:11)

Schiphol krijgt voorlopig belangrijke natuurvergunning niet terug

Schiphol krijgt voorlopig zijn natuurvergunning niet terug. Schiphol was al bang voor rechtszaken nu blijkt dat er illegaal wordt gevolgen van en naar de luchthaven. Volgens de rechter zal het niet zo’n vaart lopen. Dat meldt NH Nieuws.

03 september '25 (14:28)

Eerste KLM-vlucht naar nieuwe bestemming Hyderabad gevierd

De eerste KLM-vlucht vanuit Amsterdam is vandaag aangekomen in Hyderabad in India. KLM is 2 september 2025 gestart met rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Hyderabad. Daarmee is deze stad de vierde Indiase bestemming in het KLM-netwerk is, naast Delhi, Mumbai en Bangalore. KLM vliegt drie keer per week naar deze nieuwe bestemming met een Boeing 777-200ER. Dat meldt KLM. 

02 september '25 ( 7:58)

KLM en Delta Air Lines ondersteunen WorldPride 2026 in Amsterdam

Augustus stond in het teken van Pride: een maand waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie volop werden gevierd. KLM en Delta Air Lines sluiten dit bijzondere evenement af met de aankondiging dat zij official airline partner zijn van WorldPride 2026 in Amsterdam. Dat meldt KLM.

27 augustus '25 ( 8:38)

KLM wil op 28 september vluchten naar Tel Aviv hervatten

KLM is voornemens om vanaf 28 september weer naar de Israëlische stad Tel Aviv te vliegen. Tegelijkertijd blijft de luchtvaartmaatschappij de situatie in de regio nauwgezet volgen. "De veiligheid van onze passagiers en medewerkers heeft altijd de hoogste prioriteit", laat een woordvoerster weten.

27 augustus '25 ( 8:37)

Vliegtuig Defensie dat voedsel afwierp in Gaza al terug

Het transportvliegtuig van Defensie dat voedsel dropte boven Gaza is maar een dag langer in Jordanië gebleven. De C-130 Hercules keerde zaterdag terug naar Nederland, aldus een woordvoerder van het ministerie. Vorige week kondigde het demissionaire kabinet aan dat het vliegtuig op verzoek van Jordanië langer voedsel boven de Palestijnse kuststrook zou afwerpen.

26 augustus '25 ( 8:57)

Luchtballon maakt harde landing bij Veendam: één gewonde

Gisteravond is nabij Veendam een luchtballon hard geland. Daarbij raakte één passagier gewond. De piloot en de andere passagier kwamen er zonder kleerscheuren af. Dat meldt NU.nl.