Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group
De Romein Group, specialist in civiele techniek voor onder andere leidingbouw en kabelwerken met hoofdvestiging in Veendam, nam onlangs de eerste Scania V8 770S in Nederland in gebruik die ingezet wordt als zwaar transporttrekker. De 8x4 met naafreductie is zeer compact gebouwd door alle tanks en een groot deel van de opbergruimte direct achter de cabine te plaatsen. Bijzonder is dat eigenaar Robin Meijer de truck puur op de goede naam van Scania ‘van papier’ kocht. Kort daarna bestelde het bedrijf nog twee Scania’s V8 trekkers met 660pk. Dit meldt Scania.

De Romein Group met nevenvestigingen in België, Frankrijk en Duitsland is een grote Europese speler op het gebied van kabel en pijpleiding infrastructuur. Maar het bedrijf voert ook veel projecten uit in de grond, weg- en waterbouw. “Wij zitten echt in een nichemarkt waarbij wij ons onderscheiden door een schat aan ervaring en knowhow. Dat kan gaan van het leggen van vele honderden kilometers kabel of pijpleidingen in gebieden waar verder niets is. Maar we doen ook civiele werken. Zo hebben we recent nog meegewerkt aan het upgraden van het TT-Circuit van Assen”, vertelt CFO Ina Burema. “Wij voeren niet alleen uit, maar doen ook alle engineering en dat volledig digitaal. We werken state of the art GPS-gestuurd met de modernste elektronica en onze eigen machines. Daarbij gaan we steeds verder. Binnenkort willen we onze opdrachtgevers realtime kunnen laten meekijken naar de voortgang op een site.”

Mensen

De Romein beschikt over een grote hoeveelheid specialistisch materieel. “Maar hoeveel machines wij ook in stelling kunnen brengen, bij De Romein gaat het toch in de eerste plaats om mensen”, meent Ina. “Wij zijn een platte organisatie met korte lijnen. Bij ons werken specialisten die een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid hebben. Dat werkt in een cirkel. Want wij vinden dat diezelfde mensen dan ook inbreng moeten hebben als het gaat om de aanschaf van materieel: zij moeten er mee werken.”

Duitse producten

En dat is waar Scania in beeld komt. “Voor het transport van ons eigen materieel hebben wij een 20-tal trucks. Daarmee vervoeren we niet alleen onze machines maar ook bouwmaterialen. Tot nu toe waren wij fervente gebruikers van Duitse producten. Maar zoals ik al aangaf, zijn de mensen ons kapitaal: dáár zit onze kracht. Dus als onze chauffeurs aangeven dat ze liever een Scania willen, dan nemen we dat zeker mee in de besluitvorming.”

Contract aangepast

De nieuwe 770S V8 8x4 is daarvan het resultaat. Evenals ook nog twee Scania V8’s met een 660pk motor die iets later werden besteld. “Eigenlijk gingen we eerst voor een Scania 650S. Alles was rond en Robin zou op de dag dat de accountmanager op vakantie zou gaan, tekenen”, vertelt Ina. “Dus die man komt hier zeg maar bij wijze van spreken al in zijn camper voorrijden en Robin zegt: ‘de koop gaat niet door’. Dat was even schrikken aan de Scaniakant. Wat Robin bedoelde was, dat hij de 650 niet meer wilde hebben omdat hij nét de dag tevoren geleerd had dat er inmiddels een nóg krachtiger motor met 770pk zou komen. En daar had hij zijn zinnen opgezet. Dus het contract moest even aangepast naar die nieuwe motor.”

“De truck is met 770 pk nog wel een beetje op de groei gekocht” meent Ina. “Op dit moment hebben we een overdaad aan kracht. Maar de komende drie jaar zie ik ons machinepark alleen maar zwaarder en groter worden. En dan kunnen we die Zweedse power echt wel gebruiken.” 

Zwaarste chassis

De nieuwe truck komt turn key af fabriek. Zelfs de belettering is al in Zweden gedaan. Het speciale deel is bij LAXA opgebouwd. Dat komt omdat de setup heel compact is gehouden voor een optimale manoeuvrability. Daardoor is er geen ruimte voor tanks en luchtketels aan het chassis. Dat zit nu allemaal op een speciaal rek achter de cabine. Het mooie is dat ook de fenders daarop zijn aangepast. De Romein koos voor het zwaarste chassis met een innerliner, een retarder met ACC en een schuifschotel met een 3,5 inch opening voor een zware kingpin. Dat is ook wel nodig want de truck heeft een ontheffing tot 180 ton. In de cabine ontbreekt het de chauffeur aan niets met onder meer een King of the Road-pakket.

Compleet dorp

“Toch slapen de jongens naar verhouding weinig in de auto”, vertelt Ina. “Ten eerste maken wij niet zoveel kilometers. En ook telt dat waar wij komen vaak helemaal niets is. Dus we brengen er onze eigen infra heen, inclusief slaapplaatsen, stroom en een uplink voor onze computers. Dat is vaak een compleet dorp. Nu is dat niet de primaire plaats voor onze chauffeurs. Die halen en brengen. Maar soms zijn ze wel een week op een project om allerlei materieel naar de juiste plaats te brengen. Want zo’n project kan wel 100 kilometer lang zijn. Dat is dan land over zand. En onze trucks blijven het liefst op de weg. Dat betekent dat de chauffeur vaak heel veel moet omrijden.” 

Door: Nationale Transportgids 

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.

01 mei '24 (10:30)

Britse sportwagenfabrikant Aston Martin verkoopt ruim kwart minder luxe auto's

De Britse sportwagenfabrikant Aston Martin heeft de verkoop van zijn luxe auto's in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim een kwart zien dalen. De daling volgt op het stopzetten van de productie van het oudere Vantage-sportwagenmodel door het bedrijf.

30 april '24 ( 9:30)

Motorrijder overleden na verkeersongeluk in Rotterdam

Een motorrijder is dinsdagochtend overleden door een verkeersongeluk met meerdere voertuigen in Rotterdam, dat meldt de politie. Het ongeluk gebeurde rond 08.10 uur op het Stadionviaduct bij De Kuip in Rotterdam-Zuid.

30 april '24 ( 8:06)

Werkzaamheden aan Drachtsterplein in Leeuwarden

Sinds gisteravond werkt de gemeente Leeuwarden drie avonden en nachten aan het Drachtsterplein in de Friese hoofdstad. Tijdens de werkzaamheden, die duren tot en met donderdag 2 mei 2024, is een groot deel van deze kruising gestremd. Daarover bericht de gemeente Leeuwarden.

29 april '24 (14:15)

ACEA: te weinig laadpunten voor stekkerauto's in EU

De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen, zegt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de brancheclub.