Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN: Uitstel vrachtwagenheffing mokerslag voor behalen klimaatdoelen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Door de vrachtwagenheffing pas in 2027 in te voeren ontstaat een gat van 750 miljoen euro, bedoeld om de transportsector op tijd te verduurzamen. Daarvoor waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). De sector dreigt daardoor de klimaatdoelstellingen niet te halen. Dit meldt TLN.

“Dit besluit komt volledig uit het niets vallen,” aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post. “De terugsluis van de opbrengsten van de vrachtwagenheffing is het fundament van onze duurzaamheidtransitie. Dat werd, in aanloop naar de verkiezingen, ook door veel politieke partijen onderstreept. Maar dat fundament wordt nu met één pennenstreek doorgehaald.”

Mokerslag

De invoering van de vrachtwagenheffing stond gepland op 2024, maar demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen liet deze week in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de heffing niet vóór 2027 geïmplementeerd kan worden. Een mokerslag voor de duurzaamheidstransitie van de sector transport en logistiek. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing  – ongeveer 250 miljoen euro per jaar – zouden namelijk gebruikt worden om de sector te helpen in de verduurzamingsopgave. Nu de invoering met minstens drie jaar uit te stellen loopt de sector zeker 750 miljoen euro mis. En dat terwijl de klok doorloopt, laat TLN weten.

Klimaatakkoord

Doelstellingen in het klimaatakkoord, zoals het emissievrije vervoer in 30 tot 40 binnensteden, komen door dit besluit op losse voet te staan benadrukt Post. “Bij het opstellen van het klimaatakkoord hebben wij bewezen dat we een ambitieuze sector zijn. Wij willen meewerken aan het verduurzamen van het goederenvervoer, maar dat kunnen we simpelweg niet alleen. Om de klimaatdoelstellingen te halen, hebben samen met het kabinet duidelijke afspraken gemaakt over de invoering van de vrachtwagenheffing en de terugsluis van de opbrengsten. Maar daar trekt de minister nu opeens een streep doorheen. Een nieuw kabinet moet dit gat zo snel mogelijk dichten.”

Op dit moment rijden er slechts 160 trucks met een emissievrije aandrijving in Nederland. Om steden vanaf 2025 emissievrij te bevoorraden zijn zeker 5000 elektrische vrachtwagens nodig, maar zo’n vrachtwagen kost ongeveer drie keer zoveel als een dieseltruck. Met de opbrengsten van de vrachtwagenheffing zouden transportondernemers door middel van subsidie deze grote investeringen gedeeltelijk kunnen financieren.

Vertrouwen

Met dit plotselinge besluit toont de overheid zich geen betrouwbare partner. Uiterst kwalijk, want vertrouwen is cruciaal om de klimaatdoelen te halen, aldus Post: “De uitdagingen waar we gezamenlijk voor staan, zijn groot. En als we die willen halen is duidelijkheid nodig. Duidelijkheid voor de sector, maar bovenal voor ondernemers. Juist nu het bij de formatie zal gaan over het herstel van de economie en het opkrabbelen van het bedrijfsleven na de crisis, zijn vertrouwen en duidelijkheid onmisbaar. Maar beide zijn op dit moment ver te zoeken.”

Door: Nationale Transportgids

02 juli '25 (13:25)

Prijsverschil tussen duurste en goedkoopste tankstation is bijna 30 euro

Benzine in Nederland kost nu gemiddeld 1,928 euro per liter, maar de verschillen tussen tankstations zijn enorm. Tanken bij de duurste pomp kost je tot 2,259 euro per liter, terwijl je elders voor 1,708 euro per liter al klaar bent. Bij een volle tank van 50 liter betaal je dan 27,55 meer. Dit blijkt uit onderzoek van Independer, zo meldt de vergelijkingssite.

02 juli '25 (10:38)

Kamer wil dat kabinet afziet van bezuinigingen op regionaal ov

Zie af van de bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer, vraagt de Tweede Kamer aan het demissionaire kabinet. Een motie van Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Bart van Kent (SP) kreeg dinsdag steun van een meerderheid. De partijen willen dat er in de begroting van volgend jaar een oplossing komt maar zeggen in de motie niet waar het geld vandaan moet komen.

02 juli '25 ( 8:21)

Code oranje in drie provincies: stevige onweersbuien in het oosten

Met uitzondering van de Wadden ook vandaag hitte. In Noord-Brabant, Limburg en Gelderland is vanwege extreme hitte code oranje van kracht. Dat meldt KNMI.

02 juli '25 ( 8:04)

Stijging verkoop campers en caravans

In de eerste helft van 2025 is de verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland gestegen. Van alle kampeerauto's en caravans staan de meeste geregistreerd in Noord-Brabant. Dat meldt Nederlands Dagblad.

01 juli '25 (16:36)

Afsluitdijk dicht in beide richtingen door technische problemen

De Afsluitdijk is in beide richtingen dicht door technische problemen bij de Stevinsluizen. Dat meldt de verkeersdienst van de ANWB. Het is niet bekend hoe lang dit gaat duren. Het verkeer moet omrijden via de A6 in Flevoland.

01 juli '25 (16:36)

Kustwacht Nederland na storing weer bereikbaar via marifoon

De radiosystemen van Kustwacht Nederland werken weer. De kustwacht kon dinsdagochtend geen berichten ontvangen of verzenden via de marifoon. De oorzaak was een probleem met het zogeheten routeringsprotocol, dat ervoor moet zorgen dat berichten op de juiste plaats komen. Inmiddels is de dienst weer bereikbaar via de marifoon en kan ze ook weer navigatie- en weerberichten verzenden.

01 juli '25 (16:36)

Ook dinsdag drukkere dag voor Wegenwacht door hitteproblemen

De Wegenwacht heeft het ook dinsdag drukker dan normaal door pechgevallen die te maken hebben met de hitte. De pechdienst van de ANWB ziet vooral gestrande automobilisten waarbij de auto start- of accuproblemen heeft.

01 juli '25 (14:21)

Pilot gemeente Groningen: elektrische auto’s opladen met speciale stoeptegels

De gemeente Groningen start een pilot met ‘kabelgoottegels’. Met deze speciale stoeptegels kunnen inwoners hun elektrische auto opladen vanaf het eigen huis via een kabel in de stoep. De gemeente wil elektrisch rijden op deze manier makkelijker maken én onderzoeken of deze oplossing goed werkt in de openbare ruimte. Daarover bericht de gemeente Groningen.

01 juli '25 (11:09)

Nog altijd problemen op A9 na dodelijk ongeval

Op de A9 bij knooppunt Badhoevedorp zijn dinsdagochtend nog altijd problemen na een dodelijk ongeval van maandagavond. De weg richting Amstelveen is voorlopig nog dicht, en Rijkswaterstaat zegt nog niet te weten hoe laat de weg weer wordt vrijgegeven.

01 juli '25 (11:09)

ANWB-campagne rondom auto te water: gordels los, ruit open, eruit

De ANWB lanceert een "bewustwordingscampagne" rondom wat mensen moeten doen als ze met hun auto te water raken. In de kern komt het advies neer op: maak de gordel los, open de ruit en ga via die opening de auto uit.