Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Staatssecretaris maakt afspraken voor schone en stille taxi’s

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Alle taxi’s in Nederland schoon en stil in 2030. En vanaf 2025 in de grote steden. Over die ambitie maakt staatssecretaris Van Veldhoven vandaag afspraken met zes grote steden en diverse partijen uit de taxisector. Met deze heldere ambitie komt er duidelijkheid voor taxiondernemers, die hierdoor de komende jaren gericht kunnen investeren in schone en stille taxi’s. En het geeft verdere invulling aan de afspraak uit het Klimaatakkoord om transport te verduurzamen. Dit meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Zes grote gemeenten zetten vandaag hun handtekening onder de ambitie om vanaf 2025 volledig over te gaan op taxi’s die uitstootvrij rijden. Het doel is dat vanaf 2025 in die steden alle nieuwe taxi’s vrij van uitlaatgassen zijn. Het gaat om Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Tilburg. In totaal rijdt in deze steden ongeveer driekwart van de in totaal tienduizend consumententaxi’s in Nederland rond. Voor bestaande taxi’s komt een landelijke overgangstermijn. De verwachting is dat er meer steden en partijen volgen.

'Samen met taxiondernemers aan de slag'

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Dit is een mooie stap. Taxi’s rijden gemiddeld vier keer zoveel kilometers als personenauto’s. Als ze allemaal elektrisch of op waterstof rijden is dat goed voor de schone lucht, het klimaat en is er minder lawaai op straat. Fijn voor de chauffeur, de passagier en  eigenlijk voor alle andere mensen in de stad. Samen met de taxiondernemers gaan we aan de slag om de overstap voor hen mogelijk te maken”.

De afspraken van vandaag zijn een eerste stap op weg naar volledig schone taxi’s in heel Nederland. Belangrijk uitgangspunt is dat taxiondernemers de tijd krijgen om de overstap te maken. Een taxi gaat gemiddeld drie tot vijf jaar mee. Veel ondernemers hebben door corona nu geen mogelijkheid om te investeren. Daarom is afgesproken dat er een goede overgangstermijn komt, zodat ze over kunnen stappen op een elektrische taxi of taxi op waterstof wanneer ze daar aan toe zijn. Over deze termijn moet eind dit jaar helderheid zijn.

Voldoende laadpunten bij taxistandplaatsen

Ook de randvoorwaarden worden verder uitgewerkt. Zo zijn gemeenten aan de slag om te zorgen dat er voldoende laadpunten zijn voor taxi’s, bijvoorbeeld bij taxistandplaatsen. Het Rijk werkt ondertussen aan regelgeving, zodat straks in alle gemeenten die meedoen dezelfde regels gelden. In 2022 moet hier meer duidelijkheid over zijn.

Een van de ondertekenaars is branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Voorzitter KNV zorgvervoer en taxi Bertho Eckhardt: “Wij zetten onze handtekening omdat we dit een realistische routekaart vinden op weg naar zero emissie taxi’s, wanneer aan de randvoorwaarden voldaan wordt. En dat is belangrijk, want een gezonde taxibranche is cruciaal voor al die mensen die op de taxi vertrouwen om thuis, op werk of op school te komen.“

Steeds meer schone taxi’s

De afspraken zijn een bevestiging van een trend die al langer zichtbaar is en waar partijen al langer aan werken. Zo’n 5-10 procent van de straattaxi’s in Nederland rijdt momenteel uitstootvrij. Veel steden werken aan de overgang naar schone taxi’s. Amsterdam maakte in 2016 al de eerste afspraken met de sector over zero emissie taxi’s binnen de Ring. Alle taxi’s op Schiphol rijden al volledig elektrisch. In Den Haag rijden enkele tientallen taxi’s op waterstof rond. En ook andere chauffeurs stappen over op waterstof of elektrisch. Juist voor taxi’s kan dat economisch relatief snel interessant worden, omdat ze veel kilometers rijden. Uitstootvrij rijden is voor wat betreft ‘brandstof’ per kilometer veel goedkoper dan rijden op diesel. Daarbij komt dat elektrische auto’s in het onderhoud een stuk voordeliger zijn. Afgesproken is dat de betrokken partijen verder uitwerken hoe de overstap van fossiel naar uitstootvrij voordeliger en aantrekkelijker kan worden voor taxiondernemers.

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.